Duurtest: afscheid van de Lexus GS 300

Er is een tijd van komen en, je raadt het al, ook een tijd van gaan. De Lexus GS 300 is verkocht en maakt geen onderdeel meer uit van onze duurtestvloot. We kijken terug op ruim 1.5 jaar en 20.000 kilometer met de Lexus GS 300.

Bye bye Lexus.

Wat waren de plussen?

Het comfort natuurlijk. Hoofdletter C met een gouden griffel. Dit is en was de ultieme onthaastmobiel. Een auto waarbij je drempels niet meer voelt en stilte en rust de hoofdrol spelen. Alles staat in het teken van comfort. Neem de automaat. Veel te traag voor het sportieve werk maar een genot als je op het gemak rijdt. De V6-motor (250 pk) is eveneens een pareltje. Extreem stil, een zijdezachte loop en ook voldoende snel als je toch een keer een TDI van je achterbumper wilt schudden. Er zijn ook versies geleverd met een V8 en een hybride, maar deze instapper is echt al meer dan voldoende. Het klassiek luxe interieur met heel veel beige leer en hout gaan we ook missen. Jammer van die paar Toyota knopjes en de niet al te beste ergonomie, maar dat mag de pret niet drukken. De Mark Levinson audio is een extra vermelding waard. Waanzinnig goed en een extreem zuiver geluid. Deze audio is ook anno 2021 nog echt ‘top off the bill’. Echt genieten.

Foto achterkant Lexus GS 300

Nog steeds een leuke auto om te zien. Ook omdat ze vrij zeldzaam zijn.

Wat waren de minnen?

De stoelen. Daar kreeg ik altijd een beetje kramp op na een lange rit. Het was net niet mogelijk om de ideale zitpositie te vinden. Ook is het geen dynamische auto. De auto is veel te zwaar, de besturing te indirect en het onderstel te week. Dit is meer Mercedes E-klasse dan BMW 5-serie. Ook is de Lexus GS300 een vrij zware en dus ook vrij dure auto als het gaat om onderhoud, wegenbelasting en dat soort zaken. Dat is overigens altijd zo in dit segment. Het brandstofverbruik was uiteindelijk wel te overzien. Als je een beetje fatsoenlijk rijdt kun je prima 1 op 12 halen. Natuurlijk is een kleine Volkswagen Polo zuiniger maar voor een dergelijk grote en zware auto is dit best acceptabel.

Foto stoelen Lexus GS 300

De stoelen zien er fraai uit maar ik ken betere stoelen.

Hoe was de betrouwbaarheid?

Op zich goed. De auto startte altijd en heeft nooit nukken gehad. Wel zijn er wat onvoorziene slijtage reparaties geweest. De schokbrekers moesten vervangen worden. Een duur klusje omdat je deze onderdelen alleen origineel via de (dure) Lexus dealer kan krijgen. Dus ben je zo 1.000 euro verder. Dat was een klein smetje op het blazoen, al blijft het natuurlijk wel een auto van 15 jaar oud met een ton op de teller. Dan weet je dat er af en toe wat onderhoud nodig is. Technisch gezien was de auto verder in uitstekende staat. Het olieverbruik was 0,0 en gezien de wijze waarop de auto vrij makkelijk 240 km/h aantikte op de Autobahn is er weinig aanleiding om te veronderstellen dat er veel paardjes onder de motorkap zijn overleden. De hoge bouwkwaliteit zag je ook terug in het interieur. Echt nul slijtage. Dit is een auto die nog wel een mooi leven kan hebben. We hopen dan ook dat de auto bij een liefhebber op de oprit mag staan.

Lexus GS 300 interieur

Leer, hout en Toyota knopjes. Het Lexus interieur in een notendop.

Het goede nieuws voor ons?

Er is een nieuwe duurtester onderweg. De Volkswagen ID.3 neemt de plaats in van deze Lexus. Heel interessant, omdat de rijtest niet onverdeeld positief was. Ik ben heel erg benieuwd of de (zichtbare) bezuinigingsdrift ook een effect hebben op kwaliteitsbeleving en betrouwbaarheid op de wat langere termijn. Binnenkort volgen er ook updates over onze andere duurtesters in onze vloot (Volkswagen Polo, Ford Fiesta ST en Tesla Model 3 Performance) en stellen we de ID.3 aan je voor.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

1 reactie

  1. Pieter schreef:

    Nu maar hopen dat je volgende update van de duurtester geen “van de petrol hemel naar de stekker hel” gaat heten. Het is namelijk nogal een overstap!!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten