Duurtest: afscheid van de Ford Fiesta ST

Er is een tijd van komen en van gaan. In ruim 14 maanden tijd heb ik ongeveer 20.000 hele plezierige kilometers met de kleine Ford Fiesta ST gereden en heb ik de auto ingeruild voor een BMW 330i Touring. Hoogste tijd dus voor het eindrapport.

Ford Fiesta ST zijkant

Wat is het eindrapport van de Ford Fiesta ST?

Waarom heb ik de auto al zo snel ingeruild?

Omdat het kan ;). Dat is een beetje een fout antwoord maar in de kern komt het daar wel op neer. Ik heb alles gedaan met de auto en er voor mijn gevoel alles uitgehaald. En dan begin ik toch al weer vrij snel om me heen te kijken. Natuurlijk heb ik als autokoopverslaafde allang een shortlist klaar en houd ik de markt altijd goed in de gaten. Uiteindelijk heeft dat geleid tot een BMW 330i Touring. Echt wel een andere auto dan de Ford Fiesta ST. Niet zonder reden. Na een extreme sportieveling krijg ik altijd meer behoefte aan wat meer comfort en luxe (zie ook mijn autogeschiedenis). De BMW 330i Touring vult die wensen perfect in. Dus heb ik al na ruim een jaar besloten om de Ford Fiesta ST in te ruilen.

Ford Fiesta ST

Licht, snel en wendbaar. Ik heb genoten van de Fiesta ST

Heb ik spijt van de Ford Fiesta ST?

Nee absoluut niet. Integendeel zelfs. Dit is één van de leukste auto’s die ik gehad heb. Het is echt een heerlijk speelkameraadje. Echt een auto die je in het nekvel kunt vastpakken en gewoon bruusk in een bocht kunt smijten. Het kleine Fordje tilt het binnenste achterwiel op en glijdt lekker alle kanten op. In autotermen betekent dit dat de auto stevig overstuurt als je ook maar een milliseconde je gaspedaal loslaat. Tegelijkertijd kun je de auto ook – als je wilt – meer op tractie rijden omdat het sperdifferentieel heel goed de krachten tussen de voorwielen reguleert. Tenzij je in een bocht net weer even je rechterpedaal lift en je meteen die rotatie voelt. Of eigenlijk wilt voelen, want dit is en blijft de traktatie van de auto.

Ford Fiesta ST

In dit soort omstandigheden is een sper echt essentieel.

Waar heb ik nog meer van genoten?

Als ik dit zo opschrijf ga ik bijna spijt krijgen dat ik hem heb weggedaan, want er is heel veel waar ik van genoten heb. Neem het motortje. Lekker vinnig, een heerlijke soundtrack (zeker met de Milltek) en gewoon heel erg vlot. Heel veel mensen vonden dit een stap terug, maar ik heb nooit behoefte gehad aan meer vermogen. De snelheidsbeleving (ook op de Autobahn) is optimaal! De hoogste topsnelheid was 244 op teller. Heel respectabel. De ultradirecte besturing ga ik ook missen. Je danst zo makkelijk van bocht naar bocht. De installatie is bijna tegen het nerveuze aan, dit is wel echt een auto waar je twee handjes aan het stuur wilt hebben. De handgeschakelde versnellingsbak is waarschijnlijk mijn laatste. Nooit meer lekker spelen met tussengas en lekker poken/koppelen. Last but not least, het gebrek aan kilootjes was ook wel erg fijn. Dat is zo belangrijk bij een sportieve auto. Ik heb afgelopen maand nog wel een afscheidsrit in de Eifel gemaakt en dat was echt wel weer dik genieten. Op dit terrein is de auto echt onverslaanbaar qua rijplezier. Dat meen ik oprecht. Het probleem is wel dat ik daar te beperkt kom.

Het panoramadakje bewijst zijn waarde!

Wat doet het kleine Fordje minder goed?

Ik ben er medio september mee naar Zwitserland op vakantie geweest en dan is het toch verre van de perfecte reisauto. De auto is niet de stilste, niet de comfortabelste en de stoelen zijn net iets te krap. Na 5 uur sturen krijg je toch wel kramp aan je benen. Daarnaast begon ik me steeds meer te storen aan het ‘plastic fantastic’ interieur. Ik begon steeds meer te verlangen naar zachte materialen, fatsoenlijke ‘ambient lighting’ en een betere stereo. Ondanks dat de B&O audio goed is voor 625 watt, is het niet de beste audio op de markt. Ik zal eerlijk zijn: het mindere imago en uiterlijk van de auto spelen ook een rolletje. Mijn ego werd niet bepaald gestreeld toen een jonge vrouwelijke collega constateerde dat ik een ‘bejaardenauto’ had. Maar toch, de Ford Fiesta ST een absolute traktatie als je even lekker wilt spelen in de Eifel of Alpen. Dan vergeet je alle minpunten weer en geniet je van de speelsheid. Qua ‘fun for buck’ is dit toch de koning. Wat wel heel gek is, ik kreeg wel vrij snel het ‘been there done that’ gevoel bij deze auto.

Dashboard Ford Fiesta ST

Zeker geen premium interieur, uiteindelijk ben ik dat wel gaan missen.

Hoe waren de gebruikskosten?

Die vielen heel erg mee. Verzekering en wegenbelasting zijn een lachertje in vergelijking met mijn nieuwe BMW Dreier en ook is de afschrijving te overzien bij een kleine auto. Qua betrouwbaarheid was het een foutloze auto. Op een beurtje en een setje nieuwe voorbanden na bleven verdere kosten uit. Dat was dus dikke prima. Het brandstofverbruik was 1 op 10 maar dat lag vooral aan mijn rijstijl. Het olieverbruik was een half litertje per 10.000 kilometer. Ook prima. De kilometerstand bij inleveren was iets meer dan 24.000. Leuk nieuws: de auto is inmiddels verkocht en ook nog eens aan een echte liefhebber! Superleuk :).

Ford Fiesta ST

De Ford Fiesta ST rijdt geweldig in de bergen!

Is dit mijn laatste echt sportieve auto?

Wie weet. De markt voor sportieve auto’s wordt steeds kleiner. Dat heeft deels te maken met de steeds hogere prijzen voor sportieve auto’s en de steeds strengere technische eisen op het gebied van geluid en emissie-uitstoot. Het is Ford gelukt om een driecilindertje begeerlijk te maken, echt een knappe prestatie! Maar anno 2021 echt wel de uitzondering op de regel. Er is steeds minder mogelijk. Een elektrische auto mist toch deze emotie en is natuurlijk nog te zwaar om echt leuk te zijn. Niet dat de BMW 330i Touring de meest emotionele auto is die je kunt kopen, maar een benzinemotor geeft toch altijd net wat meer beleving dan een elektromotor. Zo simpel is het. Maar wellicht dat ik na de BMW 330i Touring nog een (laatste) keer switch naar een sportief karretje. Wie weet.

BMW 330i Touring

En dit is de opvolger 🙂

Eerdere verslagen

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten