Driveaholic onthult: onze nieuwe duurtester

Een paar weken geleden publiceerde ik een lijstje met mogelijke opvolgers voor onze Volkswagen Golf GTD. Ik heb goed nieuws voor je (en vooral voor mezelf). We have a winner! Driveaholic onthult: onze nieuwe duurtester!

Een uitlaatsysteem heeft hij ook!

Vertel, vertel, vertel!

Niet zo ongeduldig jij. Voordat ik de spoiler verklap eerst een paar hints. De nieuwe Driveaholic duurtester heeft:

  • Vijf deuren.
  • Een stuur, een rempedaal en een gaspedaal (jaja).
  • Een benzinetank van 55 liter.
  • Een start-stopsysteem om benzine te sparen.
  • Ruitenwissers. Hoe hip, die ook nog eens automatisch zwiepen.
  • Stoffen bekleding.
  • Een uitlaatsysteem.
  • Een kofferbak.

Tadaaa. There he is! Or not 😉

Wtf, heb je een Prius gekocht?!?

Gast, gaan we elkaar beledigen? Be real! Laten we het wat leuker maken. Onze nieuwe duurtester heeft in tegenstelling tot de Prius:

  • Een vriendelijk oranje gekleurd energielabel. Natuurlijk zijn Jesse Klaver en consorten niet blij met me maar een CO2 uitstoot van 163 gram vind ik persoonlijk niet heel erg verkeerd. Om het goed te maken met de Jessias-volgers in deze wereld, ze kunnen wel weer aardig wat boompjes of windmolentjes planten vanwege de torenhoge belastingen die ik heb moeten afdragen. Of tofuburgers kopen, of – however the fuck ever – gutmenschen hun geweten afkopen. Ik heb betaald en ik ben er overheen. Met dank aan de overspannen huizenmarkt in de Randstad zal ik maar zeggen :).
  • Een automatische versnellingsbak van ZF met maar liefst 8 verzetten. Word ik oud? Dat ook. Maar het praktische argument was dat de handbak een G-energielabel heeft en daarom onbetaalbaar is geworden. Ik heb wel flippers die als surrogaat dienen.

Gelukkig wel met schakelflippers!

  • Nu verklap ik al wat meer. De aandrijving is op…….de achterwielen deze keer. Dat sluit al veel merken uit niet?
  • Nu wordt het echt leuk: niks geen driepitters, hybrides of viercilinders in huize Driveaholic. Het is tijd voor het betere werk. Daarom stap ik weer over naar de zescilinder. Nu het nog kan. Dit zal waarschijnlijk de laatste keer zijn. Om het leven ook wat gemakkelijker te maken is hij ook nog eens voorzien van een twinscroll turbo. Die zorgt voor een aangename 500 nm bij 1500 toeren en dat betekent dat ik vanaf dat moment eigenlijk al sneller ben dan 90% van het nationale wagenpark. Het is overigens geen diesel, mocht je dat denken! Deze motor draait met liefde 7.000 toeren.

Misschien verklap ik nu al teveel?

Tijd voor de spoiler. And the winner is….

Je hebt het als autoliefhebber natuurlijk allang geraden, of je wist het allang via de één van de autofora waar ik actief ben. Heb je echt onder die steen geleefd? Dan kan ik je met grote blijdschap mededelen dat onze Driveaholic familie wordt uitgebreid met een BMW M140i. In de kleur Alpinweiss met zwarte 18 inch velgen. Tikje ordi om te zien, maar wel erg lekker.

Wat zit er allemaal op?

Best veel. De standaarduitrusting is best uitgebreid en uiteraard kun je ook veel opties aanvinken. Ik heb me overigens weten te beheersen deze keer :).

  • Een 3.0 liter zescilinder lijnmotor met 340 pk en 500 nm! Zoals eerder al gemeld, met ZF-8 bak. En flippers.
  • M sportremsysteem. Net wat grotere schijven en betere ventilatie dan setje die je op een BMW 116i aantreft. Mag ook wel met al dat vermogen natuurlijk, daarom monteert BMW deze remmen onder iedere M140i.

Lekkere stoppers!

  • Ook standaard is de Variable Sport Steering. Bij laag tempo is de besturing licht, bij hoog tempo erg zwaar.
  • Een paar opties voor de GF (girlfriend): regensensor, dimmende spiegeltjes, inklapbare spiegeltjes, parkeerpiepers, automatische inparkeerhulp en een parkeercamera zodat het zelfs voor de GF onmogelijk wordt om tegen een paaltje te botsen. Gek genoeg is een dodehoeksensor niet leverbaar. Veiligheid wordt voor BMW pas een issue als je een 5-klasse of hoger hebt besteld.

Een extra paar ogen kan altijd handig zijn.

  • Ook op verzoek van de GF. Adaptieve dempers, zodat ze in comfortstand kan rijden. To be honest, ik vind dit zelf ook een hele fijne en nuttige optie. Je hebt in totaal 3 rijmodi: comfort voor cruisewerk, in sport gaan onderstel, besturing en motor op tandje maniakaal. In  sport+ worden de elektronische vangnetten uitgeschakeld.
  • Een 8,8 inch breedbeeld navigatiesysteem Professional met allerlei gizmo en stuff die ik niet begrijp en waarschijnlijk ook nooit zal begrijpen. Connected Drive, BMW App, real-time traffic information, buienradar (handig!), stemherkenning en dat soort gein. Wel leuk om me een keer in te verdiepen.

Het navigatiesysteem Professional is een geweldig systeem.

  • Superhandige gimmick: draadloos opladen van mijn smartphone.
  • DAB+ vind ik een erg prettige optie als je op een kilometer van de Duitse grens komt te wonen.
  • De zwarte dakhemel mag niet ontbreken. Zit er standaard op, maar ik zou een auto niet zonder willen.
  • In de categorie ‘must have’ opties mogen de Harman & Kardon speakers natuurlijk niet ontbreken. In totaal 12 speakers inclusief twee subwoofers onder de voorstoelen en een totaalvermogen van 360 watt. Fijn om de Driveaholic playlist nog eens te luisteren.

360 watt en een prachtig geluid.

  • Must have optie 2: schuifdakje zodat ik de zescilinder beter kan horen snorren.
  • Must have optie 3: LED verlichting. Hoort gewoon op zo’n auto te zitten.
  • Omdat het wel aardig oogt: privacyglass.

Geen stoelverwarming?

Nee, mijn ass geeft al genoeg warmte van zichzelf. Adaptieve cruise-control, lane warning departure en dat soort meuk heb ik ook links laten liggen. Gebruik ik toch nooit. De Performance uitlaat voor meer oorporno staat hoog op het verlanglijstje, alleen is het budget soort van op. Misschien volgend jaar een keertje. Chiptuning staat niet op de agenda. De auto is echt al snel zat merkte ik toen ik een sprintje trok met de gelijk gemotoriseerde BMW M240i.

Wanneer komt ie?

Verwachte levering is begin september, maar ik moet nog even kijken wanneer ik de sleutels in ontvangst neem. Ik moet tot half oktober nog heel veel woon-werkverkeer kilometertjes maken. Dan is een diesel nog wel even prettig.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten