Stem nu op de ‘Driveaholic Auto van het Jaar 2020’

Gelukkig heeft mijn autohobby niet erg geleden onder de coronacrisis. Het was wederom een prachtig autojaar. Ik heb wederom in heel veel leuke auto’s mogen rijden. Hieronder vind je de top 5 testauto’s van het afgelopen jaar. Uiteraard bepaal jij welke parel de ‘Driveaholic Auto van het jaar 2020’ gaat zijn. Stemmen kan tot zondagmiddag 12.00 uur. 

Audi RS3 (544 pk)

Wat een start van het autojaar. Deze 544 pk sterke Audi RS3 zal ik niet snel vergeten. De goddelijke vijfcilinder motor maakt de aut al o bijzonder speciaal en dankzij de extra pepers is het nog ruiger en heftiger. Ok, qua stuurmansauto zijn er echt wel meer intense auto’s te koop maar daar gaat het bij deze auto niet om. Bij deze getunede Audi RS3 gaat het om pure performance en het magnifieke geluid van de vijfcilinder. Dit is een verslavend leuke auto. Je wilt altijd die motor horen brullen en genieten van het spektakel. Dat de auto verder een prima allrounder is? Mooi meegenomen! Het grootste probleem van de auto is dat deze zo snel is dat je gegarandeerd je rijbewijs een keer kwijt raakt. Ik durf te stellen dat dit het waard is.

Ford Fiesta ST

Zelden heb ik in een auto gereden die me zo heeft geraakt als deze kleine Ford. De Ford Fiesta ST doet alles wat een hothatch moet doen. Het is een rasentertainer. Iedere kilometer is leuk. Ongeacht waar en hoe je rijdt. Gaat het sneller, dan wordt het alleen maar leuker! Fuck de minpunten. Die heeft elke auto. Bij deze Ford Fiesta ST blijven vooral de pluspunten hangen. Dit is een sublieme bochtenkoning. De driecilinder is briljant. Ja, ik ben stapelverliefd geworden op deze kleine auto en er dus gewoon eentje gekocht. Dat is het verrassende resultaat van deze rijtest. Dat zegt genoeg toch?

Mercedes-AMG A45S

Fuck geld en imago. Dit is een goddelijke auto. Ik ben echt een beetje verliefd geworden op de Mercedes-AMG A45 S. Dit rijdt en voelt zo goed. Alles is doorontwikkeld tot en met, van onderstel tot de motor. Dit is absolute topklasse. AMG waardig. Dat je daar de hoofdprijs voor betaalt is te billijken. Dit is geen simpel hatchbackje maar een superhatch waarmee je sportwagens kunt pesten. Dit is een hele speciale auto. Dat ie ook nog praktisch is en het comfortkunstje beheerst is alleen maar meegenomen. Als totaalplaatje vind ik deze fijner dan de toch al niet misselijke Audi RS3. Dit moet je superhatch worden als je 100k te besteden hebt. Zonder twijfel.

Audi TTS (391 pk)

De Audi TTS is bij uitstek een ‘gentleman racer’. Niet de wildste van het stel maar wel een hele subtiele en goed gebouwde auto. Het is beschaafd maar wel enorm goed en je kunt er echt snoeihard mee knallen. Dat klinkt als ‘saai’? Nee, dankzij de lage zitpositie en het bijzonder fraaie interieur heb je altijd het gevoel dat je in een bijzondere auto rijdt. Dat heeft de Audi TTS echt voor op de ‘normale’ hothatches. En als dat niet genoeg is geniet je wel van het silhouet van je auto als je langs een spiegelende etalageruit rijdt. Dit is een enorm begerenswaardige auto. Zonde dat Audi dit ook beseft en echt de hoofdprijs vraagt voor deze auto. Dat is eigenlijk het enige minpunt. Voor de rest is dit een dijk van een auto.

BMW Z4 M40i

Dit is echt een serieus leuke en gave auto. De BMW Z4 M40i klopt gewoon. Hij ziet er cool uit, hij kan het comfort- en sportieve kunstje, de motor is een juweel en de lage zit in combinatie met de wind die door je haren wappert doet echt iets extra’s voor de beleving. Minpunten zijn er nauwelijks. Hooguit zullen puristen meer scherpte wensen. Maar dat is voor ons gewone stervelingen geen issue. Het grootste issue is de prijs om er eentje aan te schaffen, Maar zelfs die is relatief vriendelijk voor het soort auto. En anders koop je er eentje met de kop af. Dat scheelt alweer wat. 

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

11 reacties

  1. Tom Thijs schreef:

    Voor mij de RS3.
    Vanwege de 5 cilinder en de algemene bruikbaarheid. Dat is meteen de reden waarom de TTS en de Z4 afvallen.
    De AMG A45s komt nog het dichtst bij de RS3 in de buurt, maar ik schrik telkens van de prijs dat deze ster moet kosten. (Niet dat de RS3 een koopje is, maar die A is toch telkens een trapje duurder). De fiesta is volgens mij de leukste van het stel. Ongelooflijk speels, licht en klein, maar daardoor valt de bruikbaarheid net wat minder positief uit voor iemand die er dagelijks zijn gezin in moet vervoeren.
    Al bij al zouden het allemaal de auto’s van het jaar kunnen worden. Er zit geen enkele verliezer tussen.

  2. Arjan schreef:

    Ik zou graag op de tesla model 3 willen stemmen, maar deze staat er niet tussen.

  3. Stefaan schreef:

    Ik vind ze eigenlijk allemaal top, behalve de Audi TT. Ik heb uiteindelijk getwijfeld tussen de Merc en de Audi RS3. Uiteindelijk toch voor de A45S gegaan, temeer omdat die niet getuned is (niet dat ik iets tegen tuning heb, integendeel, maar appels met appels vergelijken).
    Is er nog veel marge om de Mercedes A45S te motortunen?

  4. Stefaan schreef:

    Dit is een mooie verzameling van één van de beste 3, 4, 5 en 6-cilinders ter wereld. Mooie eclectische keuze Chris!

  5. David schreef:

    Mijn persoonlijke favoriet, Mini Clubman JCW staat er helaas niet tussen. Gekozen voor de AMG. Al heb ik lang getwijfeld over de Fiesta vanwege het fantastische verslag welke je geschreven hebt voor de aankoop.

    Voornemen voor 2021. Elk weekend een nieuw verhaal 😉

  6. Stefaan schreef:

    Hoe doe je dat Chris om regelmatig wagens te kunnen testrijden? Is dat mogelijk door een perskaart of op basis van je website?

    • Nee, heb niet eens een perskaart. Gaat soms via importeur, soms via dealers, soms via mensen die ik ken en ook benaderen mensen mij wel eens om hun auto te rijden.

      • Stefaan schreef:

        Doe zo verder Chris. Leuke site, goed niveau, gevarieerde leuke keuzes van auto’s en goed geschreven!
        Mijn inziens ben je vaak beter dan veel zogezegde vaktijdschriften over auto’s.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten