Driveaholic Auto van het Jaar 2019

Ja, het kon nog gekker en bruter. 2019 was voor mij het jaar van de overtreffende trap. Wat een heerlijke auto’s heb ik mogen rijden. Welke sprongen er echt bovenuit? Stem mee voor de Driveaholic Auto van het Jaar 2019! Zondagmiddag maken we de winnaar bekend.

BMW 330i

Ik was zwaar onder de indruk van de nieuwe BMW 3-serie. Echt onder de indruk. Dit is een ouderwetse BMW waar stuurplezier op de eerste plaats staat. Mission accomplished. Dit is een auto waar ik mijn BMW M140i op had kunnen inruilen. Ja, zelfs met de viercilinder turbomotor. Geen zescilinder, maar wel een fijne krachtbron. Snel genoeg om op de Autobahn goed mee te komen en soepel en zuinig genoeg voor de dagelijkse gaapritjes. Het enige kleine minpuntje is dat het onderstel wel vrij stug is. Het kan nét. Op te lossen door adaptieve dempertjes te bestellen. Voor de rest is dit een absolute topauto en wederom de benchmark waar de concurrentie de tandjes op mag stukbijten. Het kost wat maar dan heb je ook wat. Ik heb hem op mijn shortlist staan.

BMW M5 Performance

Ik ben verliefd. Echt oprecht verliefd op de BMW M5 Competition. Deze auto is zo snel. Het gaat zo makkelijk. Dit is zo leuk! Het werd pas echt pijnlijk toen ik in mijn BMW M140i stapte. Een bloedsnelle auto maar na de BMW M5 competition een koude douche. Ik miste voor het eerst vermogen in mijn eigen auto. Niet alleen omdat de M5 zoveel sneller is maar ook omdat het vermogen in de BMW M5 zo snel went. Zo makkelijk rijd je hard en zo toegankelijk is het snelheidspotentieel. Wat een verslavend lekkere auto! De beste die ik ooit heb gereden. Zonder twijfel.

Porsche 911 Carrera S

Hoe gek dit ook misschien mag klinken. De nieuwe Porsche 911 Carrera S is vooral een rationele keus. Dit is een auto die in al je behoeftes kan voorzien. Je kunt er mee boodschappen doen, comfortabel naar de Rivièra rijden, Autobahnbrennen of op jacht gaan naar recordtijden op de Nürburgring. In alles is de Porsche 911 Carrera S een uitblinker. Ja, een Corvette of Mercedes AMG geeft je misschien meer kippenvel maar de Porsche 911 Carrera S is de auto waar je iedere dag gelukkig mee bent. De rest van je leven. Want iedere Porsche wordt mooi oud. Wat een fenomenale auto! En zo goed gebouwd en ontwikkeld dat het eigenlijk onbegrijpelijk is dat je deze auto al vanaf 156.000 euro kunt kopen. Zelfs met de schofterig dure opties is deze auto nog steeds het koopje van de eeuw. Een icoon. Daarom ook een topnotering op onze ranglijst.

SEAT Leon CUPRA R

De SEAT Leon CUPRA R is de bruutste SEAT ooit gebouwd. Deze gelimiteerde editie (799 stuks, waarvan 6 in Nederland) is net weer even scherper en heter dan de toch al niet misselijke SEAT Leon CUPRA 300. Een hothatch gemaakt voor ‘trackdays’ en haarspeldbochten. Ik was zo onder de indruk van de auto dat ik deze gewoon heb gekocht. 

Tesla Model 3 Performance

Misschien wel de meest besproken auto van 2019 in Nederland. Je doet de Tesla Model 3 geen recht als je die louter een bijtellingstopper noemt. De Tesla Model 3 is echt een fantastische auto. Zeker de Performance. Die is bloedstollend snel, sportief, comfortabel, goedkoop in gebruik en stil. Daarnaast is de range echt prima (530 km!) en werken alle assistentiesystemen inclusief touchscreen buitengewoon fijn. Ja, het ontbreken van motorgeluid is – als je serieus gaat sturen – een nadeel. Daar zullen we mee moeten leren leven. Daar staat echter wel de brachiale acceleratie tegenover. Dat blijft een attractie. Het grote voordeel van de Tesla Model 3 Performance is dat het geen ‘one trick pony’ is maar dat de auto ook oprecht leuk is om mee te rijden. Dit is een concurrent voor de BMW 3-serie. En dat is misschien wel het grootste compliment!

Volkswagen Golf 7.5 R

De Volkswagen Golf R is een auto die alles kan. Ook als de weergoden eens niet meewerken. Het ongekende gemak waarmee je in hoog tempo bochten kan verslinden blijft indrukwekkend. Ook kan iedere chauffeur heel makkelijk hard rijden met deze auto, maar geeft de auto wel de feedback die je nodig hebt om met een glimlach achter het stuur te zitten. De Volkswagen Golf R is ook anno 2019 een geweldenaar die aan kracht en betekenis niets heeft ingeboet. De lat voor de volgende generatie Golf R ligt angstaanjagend hoog.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

1 reactie

  1. Nathan schreef:

    2019 was een geweldig autojaar. Gaat 2020 dat overtreffen denk je?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten