Stem nu op de ‘Driveaholic Auto van het Jaar’
Voor de tweede keer in de roemruchte geschiedenis van Driveaholic.nl organiseren we de prestigieuze ‘Driveaholic Auto van het Jaar 2018’ verkiezing. Vorig jaar won de SEAT Leon CUPRA met grote overmacht. Dit jaar strijden er zes kandidaten voor de eer! Stuk voor stuk fantastische auto’s. Jij mag bepalen welke auto deze titel krijgt. Je kunt stemmen tot maandag 10 december 12:00 uur!
BMW 630D GT
De ultieme ouwelullenauto. Dat is de BMW 630D GT. En daar is helemaal maar dan ook echt helemaal niets mis mee. Onthaasten met de BMW 630D GT is een fantastische ervaring. In alle rust, luxe en comfort van A naar B reizen. Dat doet de BMW 630D GT als geen ander. Waarom altijd die geforceerde poging tot sportiviteit bij veel merken? Dat slaat nergens op. De kers op de appelmoes is de heerlijke motor. De zescilinder turbodiesel is pure verwennerij. Dit is een auto voor iedereen die maximaal comfort, luxe en ruimte wil. Dat heeft niets te maken met leeftijd maar met gezond verstand!
Mini Cooper S Cabrio
Ik was het vertrouwen kwijt in Mini. Of het nu de gewone Cooper, de Cooper S of de brute JCW was. Ze vielen allemaal tegen. Totdat ik in deze Mini Cooper S Cabrio reed en alle kwartjes eindelijk eens wel op zijn plek vielen. De Mini Cooper S Cabrio is veel leuker dan de gesloten broertjes. Echt veel leuker. De som der delen klopt in deze auto. De Mini Cooper S Cabrio is vlot, agiel, wendbaar, leuk en ‘fun to drive’. Hij klinkt ook lekker. Natuurlijk is de prijs (te) hoog, mist de motor iets karakter, is de ruimte gering en heb je last van het kapsterimago. Ik stap daar overheen omdat de auto zo leuk rijdt. Het is een pretmobiel en dat is uiteindelijk het enige wat telt bij dit soort auto’s. Dit is met afstand de fijnste Mini op de markt.
Hyundai i30N
Sommige dingen zijn lastig voor te stellen. Een invasie van aliens. Sebastian Vettel die niet zeurt. Een Tesla die daadwerkelijk van de productieband rolt. Of een sportieve Hyundai. Nee wacht, dat laatste is geen geintje. De Hyundai i30N is de eerste hothatch van het Koreaanse merk en het is een geweldige entree. Wat ik vooral waardeer is het ‘wilde’ karakter. Hij stuurt fantastisch, klinkt megabruut en het weggedrag heeft echt een listig randje. Dat maakt de auto gewoon heel erg gaaf. Het is een entertainer! Het enige wat ik echt mis? Net even die 30 pk extra. Toch kan ik daar mee leven omdat het brute geluid dat wel weer compenseert. Al met al: nice job Hyundai. Very nice job!
BMW 335D
Volgens de milieulobby en hysterische politici is de dieselmotor schuldig aan al het leed van de wereld. De diesel zit in het verdomhoekje en het is de vraag of dit nog goedkomt. Daarom eren wij de diesel met de heerlijke BMW 335d xDrive. Dit is zo’n fijne motor. Zo’n geweldenaar. Onbeschrijflijk bijna. Wat ook meetelt is dat de BMW 3-serie zo’n uitgerijpte auto is. Een heerlijke rijdersauto met voldoende ‘Langstreckenkomfort’. Iedere kilometer is een genoegen, ongeacht waar en hoe je rijdt. Dit is nog een BMW van de oude stempel. Een auto waar ik heel erg blij en gelukkig mee kan worden. Ik ben benieuwd of de nieuwe 3-serie net zo goed rijdt. De lat ligt namelijk hoog. Akelig hoog.
Skoda Superb 2.0 TSI 412 pk
Wolven in schaapskleren zijn cool. Je rijdt in een bloedsnelle auto en niemand die dit in de gaten heeft. Heerlijk! Deze Skoda Superb 2.0 TSI is zonder twijfel de ultieme wolf in schaapskleren. Hij ziet eruit als iedere brave en burgerlijke Skoda Superb Greenline, alleen is de stevige gekietelde 2.0 TSI goed voor 412 pk en 571 nm! Binnen 4,5 seconden rijd je 100 en als je doorstoomt kom je akelig in de buurt van de ‘magische’ 300 kilometer per uur. De Skoda Superb is ruim, luxe, stil, comfortabel en bovenal bloedsnel. Dit is de ideale ‘undercover’ Autobahnauto. Dit is de auto waarmee je Audi-rijders tot waanzin drijft. Alleen dat maakt al dat deze Skoda de aanschafprijs dubbel en dwars waard is.
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo is back! De Alfa Romeo Giulia rijdt fantastisch, stuurt fantastisch, is vlot genoeg en ziet er als bonus ook nog eens magistraal fraai uit. Ik zou niet weten wat ik als stuurman nog meer zou wensen. Dat de Duitse concurrentie een iets mooier interieur heeft vind ik niet voldoende om voor de Duitsers te kiezen. Ik raad je de aparte keus aan. De sprong in het diepe. Volg je hart en kies voor de Alfa!