Nieuw: Dragy leaderboard
Welke auto presteert goed en welke valt door de mand? Hoogste tijd voor feitelijke informatie op Driveaholic.nl. Voor de verandering ;). We meten de 80-120 km/h en 100-200 km/h acceleratietijden met de zeer nauwkeurige Dragy GPS Performance Box. Zie hier ons ‘Dragy leaderboard’.
Hoe meet ik?
Ik gebruik daarvoor de Dragy GPS Performance box. Dat is een klein kastje die heel nauwkeurig via GPS de snelheid meet en daarbij rekening houdt of de weg niet teveel stijgt of daalt. Daardoor heb je altijd betrouwbare cijfers. De Dragy Performance Box is gekoppeld aan de telefoon en daar wordt de data opgeslagen zodat je dit thuis op je gemak kunt aflezen. Als alles binnen de marge zit zie je ook dat de tijden ‘valid’ zijn. De Dragy is best prijzig maar wel een serieus leuk hebbeding voor de echte autoliefhebber. Wat de Dragy extra leuk maakt is dat je ook bijdrages van andere gebruikers ziet en daarop kunt reageren.
Wat meet ik?
Ik meet de 0-100 tijd en de ‘quartermile’ niet. Die vind ik te foutgevoelig. Bij een handbak speelt de ‘vorm van de dag’ een te grote rol en de omstandigheden bepalen ook veel. Is het wegdek vochtig, dan kun je het met je voorwielaandrijver wel vergeten. Bij een automaat kan ik niet altijd launchcontrol gebruiken. Bijvoorbeeld omdat de eigenaar dat niet wil en uiteraard respecteer ik dat. Daarom beperk ik me tot de 80-120 en 100-200 sprint. De eerste geeft een goed beeld over het inhaalvermogen van de auto. De 100-200 sprint is vooral relevant voor op de Autobahn. Hiermee kun je zien hoe de auto op hogere snelheden blijft doortrekken. Zoals je zult zien is een auto die snel is van 80 naar 120 niet automatisch een uitblinker in de 100 naar 200 sprint. En omgekeerd.
Acceleratie 80-120 km/h
Audi RS3 (544 pk) | 2.0 sec |
BMW M5 Competition (625 pk) | 2.1 sec |
Tesla Model 3 Performance (462 pk) | 2.1 sec |
Audi S4 Avant B8 (529 pk) | 2.3 sec |
SEAT Leon CUPRA R (391 pk) | 2.3 sec |
BMW M140i (340 pk) | 2.6 sec |
SEAT Leon CUPRA R (300 pk) | 2.8 sec |
Mini Clubman JCW (306 pk) | 3.1 sec |
Mini Countryman JCW (306 pk) | 3.4 sec |
Volkswagen Golf 7.5 GTI (245 pk) | 3.6 sec |
Jaguar F-Type (300 pk) | 3.8 sec |
Audi Q3 Sportback (230 pk) | 4.5 sec |
Volkswagen Polo GTI (200 pk) | 4.6 sec |
Audi A5 Sportback 40 TFSI (190 pk) | 4.8 sec |
Toelichting
Een zege voor de Audi RS3. Met dank aan 544 luid zingende paardjes. Wat een auto, wat een acceleratie en vooral wat een controle. Gewoon kurkdroge handjes aan het stuur. Stoïcijns blaft de Audi verder. De tweede plaats is voor de 625 pk sterke BMW M5 Competition. Meer vermogen maar ook meer gewicht. Dat wreekt zich. Desondanks is een tijd van 2.1 seconden nog steeds indrukwekkend. De bronzen medaille is voor de Tesla Model 3 Performance, die hiermee duidelijk logenstraft dat een Tesla alleen op de eerste meters snel is. Dit is een fenomentale tijd. Respect!
Kudo’s ook voor de hothatches. Dankzij het wat lagere gewicht kunnen deze best goed meekomen met de grote kanonnen. De tegenvallers op deze lijst zijn de Jaguar F-Type en Volkswagen Polo GTI. Vooral die laatste valt erg tegen. Ruim een seconde langzamer dan de grote broer is gezien het geringe vermogensverschil onacceptabel. De Audi A5 als hekkensluiter is logisch te verklaren. Dit is de minst vermogende auto van het stel.
100-200 km/h
Audi RS3 (544 pk) | 7.6 sec |
BMW M5 Competition (625 pk) | 7.7 sec |
Audi S4 Avant B8 (529 pk) | 9.0 sec |
SEAT Leon CUPRA R (391 pk) | 9.6 sec |
BMW M140i (340 pk) | 10.8 sec |
Tesla Model 3 Performance (462 pk) | 11.7 sec |
SEAT Leon CUPRA R (300 pk) | 12.8 sec |
Mini Clubman JCW (306 pk) | 13.8 sec |
Mini Countryman JCW (306 pk) | 16.4 sec |
Volkswagen Golf 7.5 GTI (245 pk) | 16.8 sec |
Jaguar F-Type (300 pk) | 18.4 sec |
Audi A5 Sportback 40 TFSI (190 pk) | 22.8 sec |
Volkswagen Polo GTI (200 pk) | 25.8 sec |
Audi Q3 Sportback (230 pk) | 27.9 sec |
Toelichting
Bij de 100-200 km/h sprint lopen de verschillen op. De luchtweerstand gaat tellen en hogere auto’s (SUV’s en crossovers) hebben het dan zwaar. Dat zie je goed bij de gelijk gemotoriseerde Mini’s. Het gat tussen de Mini Clubman en Countryman is gegroeid naar 2.6 seconden. Wat te denken van de Audi Q3 Sportback. Die valt echt door de mand en moet op de bijna gelijkwaardig gemotoriseerde Volkswagen Golf GTI (Golf heeft 15 pk meer) maar liefst 11.1 seconden toegeven. De Polo schuift ook een plekje op ten opzichte van de Audi. Dit bewijst maar weer eens dat performance en een SUV’s/crossovers niet samengaan.
Bij de modellen rond de 300 pk valt de Jaguar F-Type tegen. Wat doet het met de ego van een Jaguar eigenaar als hij een standaard Golf GTI (die 55 pk minder heeft) niet eens kan bijhouden? De Audi A5 Sportback (rijtest volgt binnenkort) is de grootste verrassing. De Audi is fors zwaarder dan een Polo GTI, heeft 10 pk minder en slaat toch een gat van 3 seconden. Is dat alleen te wijten aan de gunstigere stroomlijn van de Audi A5? Lijkt me sterk. Het gat met de 40 pk sterkere Audi Q3 is helemaal bizar groot. Eén ding is zeker; de nieuwe mild-hybrid 40 TFSI motor is een juweel en maakt de veel duurdere en sterkere 45 TFSI motor totaal overbodig.
Bovenin is de strijd tussen de Audi RS3 en BMW M5 Competition wederom bijzonder spannend. Tot mijn verrassing wint de Audi het vergelijk. Ik had verwacht dat de BMW dankzij het vermogen (625 pk vs 544 pk) de zege kon pakken maar de Audi was toch nog nipt sneller. Helaas hebben we de 200-300 tijd niet kunnen meten. Wellicht had de BMW dan wel de leiding kunnen pakken, alhoewel de RS3 ook zonder moeite naar 300 plus snelt. Wat verder opvalt is de kleine terugval van de Tesla Model 3 Performance. Die zakt van plaats 3 naar 6. Overigens nog steeds geen verkeerde prestatie als je kijkt welke auto’s de Tesla verslaat.
Wederom respect voor de hete hatches. Het is en blijft bijzonder dat je in een simpele SEAT binnen 10 seconden van 100 naar 200 sprint. De stockversie blijft onder de 13 seconden. Dat is ook al best knap. Een sprinttijd onder 11 seconden van de standaard BMW M140i is ronduit indrukwekkend. Daar is overigens wel een logische verklaring voor, want de BMW M140i scoorde op de rollerbank maar liefst 371 pk en 591 nm. En dat voor een standaardauto! De B58 motoren leveren in praktijk duidelijk meer vermogen dan in theorie. Lief van BMW! In niemandsland vinden we de Audi S4. Voor een zware auto met 150.000 kilometer op de teller vind ik een ronde 9 seconden een prima score.
Waarom is dit nog een beperkte lijst auto’s?
Omdat ik de Dragy GSP Performance Box nog niet al te lang in mijn bezit heb en ik dus nog niet alle auto’s heb kunnen meten. Ook is het een beperking dat ik deze metingen natuurlijk alleen in Duitsland kan doen en dat is niet altijd mogelijk met een testauto. Daarnaast moeten de omstandigheden natuurlijk ook meezitten. Met slecht weer of druk verkeer is het niet altijd mogelijk om 200 kilometer per uur te rijden. Uiteraard werk ik deze pagina bij als ik weer eens een auto heb gemeten.
De Polo met chip gaat een stuk rapper. Is een 2.0 motor en daar is meer uit te halen dan in de geknepen versie af fabriek. 14 sec 100-200 km/h.
Dat geloof ik graag @Edwin. Zou hem graag nog een keer rijden/meten.
Gaan we doen, ik wacht alleen nog op een cold air intake van Racingline.
Keep you posted!