Welke auto presteert goed en welke valt door de mand? Hoogste tijd voor feitelijke informatie op Driveaholic.nl. Voor de verandering ;). We meten de 100-200 km/h acceleratietijden met de zeer nauwkeurige Dragy GPS Performance Box. Zie hier ons ‘Dragy leaderboard’.
100-200 km/h
2014 Audi RS6 (754 pk, 1 persoon) | 6.25 sec |
2014 Audi RS6 (680 pk, 2 personen) | 7.47 sec |
2018 Audi RS3 (544 pk, 2 personen) | 7.59 sec |
2014 BMW M4 (561 pk, 2 personen) | 7.63 sec |
2019 BMW M5 Competition (625 pk, 2 personen) | 7.66 sec |
2023 BMW M2 (460 pk, 1 persoon) | 8.35 sec |
2019 BMW M140i (450 pk, 1 persoon) | 8.48 sec |
2002 Chevrolet Corvette C5 Z06 (405 pk, 1 persoon) | 8.97 sec |
2010 Audi S4 Avant B8 (529 pk, 1 persoon) | 9.00 sec |
2018 SEAT Leon CUPRA R (375 pk, 1 persoon) | 9.36 sec |
2021 CUPRA Leon VZ 2.0 TSI (432 pk, 2 personen) | 9.42 sec |
2019 SEAT Leon CUPRA R (391 pk, 1 persoon) | 9.63 sec |
2005 Mercedes-Benz CLS 55 AMG (476 pk, 2 personen) | 9.71 sec |
2022 Audi eTron GT (530 pk, 1 persoon) | 9.72 sec |
2022 BMW M240i xDrive Coupé (374 pk, 1 persoon) | 10.31 sec |
2004 Ferrari 360 Modena (400 pk, 1 persoon) | 10.32 sec |
2020 Mercedes-Benz A45 AMG S (421 pk, 2 personen) | 10.60 sec |
2017 BMW M140i (340 pk, 1 persoon) | 10.86 sec |
2019 BMW M340i (374 pk, 1 persoon) | 10.87 sec |
2023 Porsche 911 (992) Carrera T (385 pk, 2 personen, handgeschakeld) | 11.19 sec |
2023 BMW i7 xDrive 60 (544 pk, 1 persoon) | 11.32 sec |
2019 Tesla Model 3 Performance (462 pk, 1 persoon) | 11.68 sec |
2016 Porsche 911 (991.1) Targa 4 GTS (430 pk, 2 personen) | 11.74 sec |
2020 Mini JCW GP3 (306 pk, 1 persoon) | 11.81 sec |
2023 CUPRA Formentor VZ5 (390 pk, 2 personen) | 11.85 sec |
2022 BMW 545e (374 pk, 1 persoon) | 11.90 sec |
2021 BMW M440i xDrive Coupé (374 pk, 3 personen) | 12.41 sec |
2018 Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo (462 pk, 2 personen) | 12.47 sec |
2023 BMW X5 50e (489 pk, 1 persoon) | 12.67 sec |
2020 CUPRA Ateca (400 pk, 2 personen) | 12.67 sec |
2021 CUPRA Leon VZ 2.0 TSI 300 (300 pk, 2 personen) | 12.80 sec |
2019 SEAT Leon CUPRA R (300 pk, 1 persoon) | 12.81 sec |
2023 BMW M135i xDrive (306 pk, 1 persoon) | 12.94 sec |
2021 Polestar 2 Performance (476 pk, 2 personen) | 13.35 sec |
2025 Audi A6 e-Tron Performance (367 pk, 1 persoon) | 13.52 sec |
2013 Porsche Boxster S (315 pk, 2 personen) | 13.67 sec |
2020 Mini Clubman JCW (306 pk, 1 persoon) | 13.80 sec |
2018 BMW X3 M40i (360 pk, 2 personen) | 14.41 sec |
2024 BMW X4 M40i (360 pk, 2 personen) | 14.79 sec |
2021 BMW X5 45e (394 pk, 1 persoon) | 15.50 sec |
2019 Volkswagen Polo GTI (275 pk, 2 personen) | 16.20 sec |
2019 Mini Countryman JCW (306 pk, 1 persoon) | 16.45 sec |
2021 BMW 330i Touring (258 pk, 1 persoon) | 16.48 sec |
2021 Volkswagen Golf GTE (245 pk, 1 persoon) | 16.54 sec |
2020 BMW 330e (292 pk, 2 personen) | 16.59 sec |
2019 Volkswagen Golf 7.5 GTI (245 pk, 1 persoon) | 16.81 sec |
2025 Mini JCW Cabrio (231 pk, 1 persoon) | 16.95 sec |
2019 BMW 330d (300 pk, 2 personen) | 17.17 sec |
2013 Renault Megane RS 265 (265 pk, 2 personen) | 17.21 sec |
2021 Ford Puma ST Mountune (235 pk, 1 persoon) | 17.90 sec |
2009 Renault Megane R26.R (260 pk, 2 personen) | 17.95 sec |
2019 BMW 330D (265 pk, 2 personen) | 18.02 sec |
2021 Mini John Cooper Works Cabrio (231 pk, 1 persoon) | 18.10 sec |
2021 Peugeot 508 Hybrid (225 pk, 1 persoon) | 18.19 sec |
2020 Ford Fiesta ST (200 pk, 1 persoon) | 18.21 sec |
2019 Jaguar F-Type (300 pk, 2 personen) | 18.38 sec |
2017 Alfa Romeo Giulietta QV (240 pk, 2 personen) | 18.73 sec |
2021 BMW 530i (252 pk, 1 persoon) | 18.82 sec |
2022 Audi A3 Sportback 45 TFSI e (245 pk, 2 personen) | 18.98 sec |
2008 Lexus GS 300 (249 pk, 1 persoon) | 19.30 sec |
2021 Mini Cooper S (178 pk, 1 persoon) | 20.61 sec |
2002 Alfa Romeo 156 Sportwagon GTA 3.2 V6 24V (250 pk, 2 personen) | 20.78 sec |
2023 Mercedes-Benz A250e sedan (218 pk, 1 persoon) | 20.79 sec |
2023 Tesla Model 3 Highland (283 pk, 2 personen) | 20.90 sec |
2022 SEAT Ibiza 1.5 TSI (196 pk, 1 persoon) | 21.70 sec |
2020 Audi A5 Sportback 40 TFSI (190 pk, 1 persoon) | 22.84 sec |
2024 BMW 120 (170 pk, 1 persoon) | 25.42 sec |
2019 Volkswagen Polo GTI (200 pk, 2 personen) | 25.75 sec |
2025 CUPRA Formentor 1.5 e-Hybrid (204 pk, 1 persoon) | 26.29 sec |
2019 Audi A3 Sportback 40 TFSI (190 pk, 2 personen) | 26.48 sec |
2016 Kia Ceed GT (204 pk, 2 personen) | 27.21 sec |
2023 BMW 320e Touring (204 pk, 1 persoon) | 27.30 sec |
2019 Audi Q3 Sportback (230 pk, 1 persoon) | 27.94 sec |
2022 SEAT Ibiza 1.5 TSI Sport (150 pk, 1 persoon) | 27.95 sec |
1999 Porsche Boxster (204 pk, 2 personen) | 28.60 sec |
2023 BMW 420i Cabrio (184 pk, 1 persoon) | 30.57 sec |
2020 SEAT Leon 1.5 TSI (150 pk, 1 persoon) | 33.33 sec |
2020 Audi A3 Sportback 35 TFSI (150 pk, 1 persoon) | 33.66 sec |
2016 Mini Cooper (136 pk, 1 persoon) | 34.62 sec |
2024 Volkswagen Passat 1.5 eTSI (150 pk, 1 persoon) | 36.40 sec |
2024 Mini Countryman C (170 pk, 1 persoon) | 38.94 sec |
2023 BMW X1 18i sDrive (136 pk, 1 persoon) | 40.42 sec |
2017 Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir (170 pk, 2 personen) | 40.88 sec |
2018 Volkswagen Polo 1.0 TSI (147 pk, 1 persoon) | 43.10 sec |
Hoe meet ik?
Ik gebruik daarvoor de Dragy GPS Performance box. Dat is een klein kastje die heel nauwkeurig via GPS de snelheid meet en daarbij rekening houdt of de weg niet teveel stijgt of daalt. Daardoor heb je altijd betrouwbare cijfers. De Dragy Performance Box is gekoppeld aan de telefoon en daar wordt de data opgeslagen zodat je dit thuis op je gemak kunt aflezen. Als alles binnen de marge zit zie je ook dat de tijden ‘valid’ zijn. De Dragy is best prijzig maar wel een serieus leuk hebbeding voor de echte autoliefhebber. Wat de Dragy extra leuk maakt is dat je ook bijdrages van andere gebruikers ziet en daarop kunt reageren.
Wat meet ik?
Ik meet de 0-100 tijd en de ‘quartermile’ niet. Die vind ik te foutgevoelig. Bij een handbak speelt de ‘vorm van de dag’ een te grote rol en de omstandigheden bepalen ook veel. Is het wegdek vochtig, dan kun je het met je voorwielaandrijver wel vergeten. Bij een automaat kan ik niet altijd ‘launch control’ gebruiken. Bijvoorbeeld omdat de eigenaar dat niet wil en uiteraard respecteer ik dat. Daarom beperk ik me tot de 100-200 sprint voor de ‘Dragy leaderboard’. De 100-200 sprint is vooral relevant voor op de Autobahn. Hiermee kun je zien hoe de auto op hogere snelheden blijft doortrekken. Het is helaas niet altijd mogelijk om alleen te meten, dus zet ik tussen haakjes of ik alleen of met meer personen in de auto zat.
Waarom staan niet alle testauto’s op deze lijst?
Omdat ik de Dragy GPS Performance Box niet sinds het begin in mijn bezit heb. Ook is het een beperking dat ik deze metingen natuurlijk alleen in Duitsland kan doen en dat is niet altijd mogelijk met een testauto. Daarnaast moeten de omstandigheden natuurlijk ook meezitten. Met slecht weer of druk verkeer is het niet altijd mogelijk om 200 kilometer per uur te rijden. Uiteraard werk ik deze pagina bij als ik weer eens een auto heb gemeten.