Welke auto presteert goed en welke valt door de mand? Hoogste tijd voor feitelijke informatie op Driveaholic.nl. Voor de verandering ;). We meten de 80-120 km/h en 100-200 km/h acceleratietijden met de zeer nauwkeurige Dragy GPS Performance Box. Zie hier ons ‘Dragy leaderboard’.
Acceleratie 80-120 km/h
BMW M4 (561 pk, 2 personen) | 1.9 sec |
Audi RS3 (544 pk, 2 personen) | 2.0 sec |
BMW M5 Competition (625 pk, 2 personen) | 2.1 sec |
Tesla Model 3 Performance (462 pk, 1 persoon) | 2.1 sec |
Audi S4 Avant B8 (529 pk, 1 persoon) | 2.3 sec |
SEAT Leon CUPRA R (391 pk, 1 persoon) | 2.3 sec |
CUPRA Leon VZ 2.0 TSI (432 pk, 2 personen) | 2.4 sec |
BMW i7 xDrive 60 (544 pk, 1 persoon) | 2.4 sec |
Mercedes-Benz A45 AMG S (421 pk, 2 personen) | 2.5 sec |
Mercedes-Benz CLS 55 AMG (476 pk. 2 personen) | 2.5 sec |
BMW M240i xDrive Coupé (374 pk, 1 persoon) | 2.6 sec |
BMW M140i (340 pk, 1 persoon) | 2.6 sec |
Mini JCW GP3 (306 pk, 1 persoon) | 2.7 sec |
Audi eTron GT (530 pk, 1 persoon) | 2.7 sec |
BMW M340i (374 pk, 1 persoon) | 2.7 sec |
SEAT Leon CUPRA R (300 pk, 1 persoon) | 2.8 sec |
Porsche 911 Targa 4 GTS (430 pk, 2 personen) | 2.9 sec |
BMW 545e (394 pk, 1 persoon) | 2.9 sec |
BMW M440i xDrive Coupé (374 pk, 3 personen) | 3.0 sec |
Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo (462 pk, 2 personen) | 3.0 sec |
CUPRA Leon 2.0 TSI (300 pk, 2 personen) | 3.0 sec |
Mini Clubman JCW (306 pk, 1 persoon) | 3.1 sec |
Volkswagen Polo GTI (275 pk, 2 personen) | 3.4 sec |
Mini Countryman JCW (306 pk, 1 persoon) | 3.4 sec |
BMW X5 45e (394 pk, 1 persoon) | 3.5 sec |
Ford Puma ST Mountune (235 pk, 1 persoon) | 3.5 sec |
Volkswagen Golf GTE (245 pk, 1 persoon) | 3.5 sec |
Renault Megane RS 265 (265 pk, 2 personen) | 3.5 sec |
BMW 330e (292 pk, 2 personen) | 3.6 sec |
Volkswagen Golf 7.5 GTI (245 pk, 1 persoon) | 3.6 sec |
Ford Fiesta ST (200 pk, 1 persoon) | 3.7 sec |
BMW 330D (265 pk, 2 personen) | 3.8 sec |
BMW 330i Touring (258 pk, 1 persoon) | 3.8 sec |
Jaguar F-Type (300 pk, 2 personen) | 3.8 sec |
Mini John Cooper Works Cabrio (231 pk, 1 persoon) | 3.9 sec |
Mini Cooper S (178 pk, 1 persoon) | 4.0 sec |
Audi A3 Sportback 45 TFSI e (245 pk, 2 personen) | 4.2 sec |
BWM 530i (252 pk, 1 persoon) | 4.2 sec |
Peugeot 508 SW Hybrid (225 pk, 1 persoon) | 4.5 sec |
Audi Q3 Sportback (230 pk, 1 persoon) | 4.5 sec |
Volkswagen Polo GTI (200 pk, 2 personen) | 4.6 sec |
Lexus GS 300 – bouwjaar 2008 (249 pk, 1 persoon) | 4.7 sec |
Audi A5 Sportback 40 TFSI (190 pk, 1 persoon) | 4.8 sec |
SEAT Ibiza 1.5 TSI Sport (150 pk, 1 persoon) | 4.9 sec |
Audi A3 Sportback 40 TFSI (200 pk, 2 personen) | 5.0 sec |
SEAT Leon FR 1.5 TSI (150 pk, 1 persoon) | 5.4 sec |
Audi A3 Sportback 35 TFSI (150 pk, 1 persoon) | 5.4 sec |
Volkswagen Polo 1.0 TSI (147 pk, 1 persoon) | 5.8 sec |
Mini Cooper (136 pk, 1 persoon) | 5.8 sec |
BMW 420i Cabrio (184 pk, 1 persoon) | 5.9 sec |
Volkswagen Polo 1.0 TSI (95 pk, 1 persoon) | 8.1 sec |
Toelichting
Een zege voor de BMW M4. Met dank aan 561 luid brullende paardjes. Wat een auto, wat een acceleratie. De tweede plaats voor de getunede Audi RS3 is ook indrukwekkend. Die auto blinkt uit op hoge snelheid. Gewoon kurkdroge handjes aan het stuur. Stoïcijns beukt de Audi door. De derde plaats is voor de 625 pk sterke BMW M5 Competition. Meer vermogen maar ook meer gewicht. Dat wreekt zich. Desondanks is een tijd van 2.1 seconden nog steeds indrukwekkend. Een eervolle vermelding is er voor de Tesla Model 3 Performance, die hiermee duidelijk logenstraft dat een Tesla alleen op de eerste meters snel is. Dit is een fenomenale tijd. Respect!
Kudo’s ook voor de hot hatches. Dankzij het wat lagere gewicht kunnen deze best goed meekomen met de grote kanonnen. De tegenvallers op deze lijst zijn de Jaguar F-Type en Volkswagen Polo GTI. Vooral die laatste valt erg tegen. Ruim een seconde langzamer dan de grote broer is gezien het geringe vermogensverschil onacceptabel. Een Ford Fiesta ST rijdt lachend weg van de even sterke Polo GTI.
100-200 km/h
Audi RS3 (544 pk, 2 personen) | 7.6 sec |
BMW M4 (561 pk, 2 personen) | 7.6 sec |
BMW M5 Competition (625 pk, 2 personen) | 7.7 sec |
Chevrolet Corvette C5 Z06 (405 pk, 1 persoon) | 9.0 sec |
Audi S4 Avant B8 (529 pk, 1 persoon) | 9.0 sec |
CUPRA Leon VZ 2.0 TSI (432 pk, 2 personen) | 9.4 sec |
SEAT Leon CUPRA R (391 pk, 1 persoon) | 9.6 sec |
Mercedes-Benz CLS 55 AMG (476 pk, 2 personen) | 9.7 sec |
Audi eTron GT (530 pk, 1 persoon) | 9.7 sec |
BMW M240i xDrive Coupé (374 pk, 1 persoon) | 10.3 sec |
Ferrari 360 Modena (400 pk, 1 persoon) | 10.3 sec |
Mercedes-Benz A45 AMG S (421 pk, 2 personen) | 10.6 sec |
BMW M140i (340 pk, 1 persoon) | 10.8 sec |
BMW M340i (374 pk, 1 persoon) | 10.9 sec |
BMW i7 xDrive 60 (544 pk, 1 persoon) | 11.3 sec |
Tesla Model 3 Performance (462 pk, 1 persoon) | 11.7 sec |
Porsche 911 Targa 4 GTS (430 pk, 2 personen) | 11.7 sec |
Mini JCW GP3 (306 pk, 1 persoon) | 11.8 sec |
BMW 545e (374 pk, 1 persoon) | 11.9 sec |
BMW M440i xDrive Coupé (374 pk, 3 personen) | 12.4 sec |
Porsche Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo (462 pk, 2 personen) | 12.5 sec |
CUPRA Leon 2.0 TSI 300 (300 pk, 2 personen) | 12.8 sec |
SEAT Leon CUPRA R (300 pk, 1 persoon) | 12.8 sec |
Mini Clubman JCW (306 pk, 1 persoon) | 13.8 sec |
BMW X5 45e (394 pk, 1 persoon) | 15.5 sec |
Volkswagen Polo GTI (275 pk, 2 personen) | 16.2 sec |
Mini Countryman JCW (306 pk, 1 persoon) | 16.4 sec |
BMW 330i Touring (258 pk, 1 persoon) | 16.5 sec |
Volkswagen Golf GTE (245 pk, 1 persoon) | 16.5 sec |
BMW 330e (292 pk, 2 personen) | 16.6 sec |
Volkswagen Golf 7.5 GTI (245 pk, 1 persoon) | 16.8 sec |
Renault Megane RS 265 (265 pk, 2 personen) | 17.2 sec |
Ford Puma ST Mountune (235 pk, 1 persoon) | 17.9 sec |
BMW 330D (265 pk, 2 personen) | 18.0 sec |
Mini John Cooper Works Cabrio (231 pk, 1 persoon) | 18.1 sec |
Peugeot 508 Hybrid (225 pk, 1 persoon) | 18.2 sec |
Ford Fiesta ST (200 pk, 1 persoon) | 18.3 sec |
Jaguar F-Type (300 pk, 2 personen) | 18.4 sec |
BMW 530i (252 pk, 1 persoon) | 18.8 sec |
Audi A3 Sportback 45 TFSI e (245 pk, 2 personen) | 19.0 sec |
Lexus GS 300 – bouwjaar 2008 (249 pk, 1 persoon) | 19.3 sec |
Mini Cooper S (178 pk, 1 persoon) | 20.6 sec |
Audi A5 Sportback 40 TFSI (190 pk, 1 persoon) | 22.8 sec |
Volkswagen Polo GTI (200 pk, 2 personen) | 25.8 sec |
Audi A3 Sportback 40 TFSI (190 pk, 2 personen) | 26.5 sec |
Audi Q3 Sportback (230 pk, 1 persoon) | 27.9 sec |
SEAT Ibiza 1.5 TSI Sport (150 pk, 1 persoon) | 27.9 sec |
BMW 420i Cabrio (184 pk, 1 persoon) | 30.6 sec |
SEAT Leon 1.5 TSI (150 pk, 1 persoon) | 33.3 sec |
Audi A3 Sportback 35 TFSI (150 pk, 1 persoon) | 33.7 sec |
Mini Cooper (136 pk, 1 persoon) | 34.6 sec |
Volkswagen Polo 1.0 TSI (147 pk, 1 persoon) | 43.1 sec |
Toelichting
Bij de 100-200 km/h sprint lopen de verschillen op. De luchtweerstand gaat tellen en hogere auto’s (SUV’s en crossovers) hebben het dan zwaar. Dat zie je goed bij de gelijk gemotoriseerde Mini’s. Het gat tussen de Mini Clubman en Countryman is gegroeid naar 2.6 seconden. Wat te denken van de Audi Q3 Sportback. Die valt echt door de mand en moet op de bijna gelijkwaardig gemotoriseerde Volkswagen Golf GTI (Golf heeft 15 pk meer) maar liefst 11.1 seconden toegeven. De Polo GTI schuift ook een plekje op ten opzichte van de Audi Q3. Dit bewijst maar weer eens dat performance en een SUV’s/crossovers niet samengaan. De Volkswagen Polo 1.0 TSI is tot 170 km/h een rappe auto maar daarboven raakt de kleine motor een beetje buiten adem.
Bij de modellen rond de 300 pk valt de Jaguar F-Type tegen. Wat doet het met de ego van een Jaguar eigenaar als hij een standaard Golf GTI (die 55 pk minder heeft) niet eens kan bijhouden? Sterker nog, de Jaguar rijder moet zijn/haar uiterste best doen om de zware Lexus GS 300 achter zich te houden. Respect voor de Lexus, want deze inmiddels alweer 12 jaar oude auto is ronduit snel van 100 naar 200. De Audi A5 Sportback en Ford Fiesta ST zijn eveneens een positieve verrassing. De Audi is fors zwaarder dan een Polo GTI, heeft 10 pk minder en slaat toch een gat van 3 seconden. De Ford Fiesta ST is zelfs 5 seconden sneller dan zijn grootste concurrent. De opgepepte driecilinder turbodwerg doet het veel beter dan de duidelijk geknepen tweeliter turbo van de Volkswagen. De grootste verrassing is de 225 pk hybride Peugeot 508, die dankzij de elektrische ondersteuning heel veel bruikbare trekkracht heeft. Dat resulteert in een prachtige sprinttijd.
Bovenin is de strijd tussen de Audi RS3, BMW M4 en BMW M5 Competition wederom bijzonder spannend. Tot mijn verrassing winnen de Audi en BMW M4 het van de BMW M5. Ik had verwacht dat de BMW M5 dankzij het vermogen (625 pk tegen respectievelijk 544 en 561 pk) de zege kon pakken maar de Audi en BMW M4 waren toch nog nipt sneller met allebei exact dezelfde tijd (7.63 sec). Helaas hebben we de 200-300 tijd niet kunnen meten. Wellicht had de BMW M5 dan wel de leiding kunnen pakken, alhoewel de RS3 ook zonder moeite naar 300 plus snelt. Wat verder opvalt is de kleine terugval van de Tesla Model 3 Performance. Die zakt iets verder weg op de ranglijst. Overigens nog steeds geen verkeerde prestatie als je kijkt welke auto’s de Tesla verslaat.
Wederom respect voor de hete hatchbacks. Het is en blijft bijzonder dat je in een simpele SEAT binnen 10 seconden van 100 naar 200 sprint. De stockversie blijft onder de 13 seconden. Dat is ook al best knap. Een sprinttijd onder 11 seconden van de standaard BMW M140i is ronduit indrukwekkend. Daar is overigens wel een logische verklaring voor, want de BMW M140i scoorde op de rollerbank maar liefst 371 pk en 591 nm. En dat voor een standaardauto! De B58 motoren leveren in praktijk duidelijk meer vermogen dan in theorie. Lief van BMW!
Hoe meet ik?
Ik gebruik daarvoor de Dragy GPS Performance box. Dat is een klein kastje die heel nauwkeurig via GPS de snelheid meet en daarbij rekening houdt of de weg niet teveel stijgt of daalt. Daardoor heb je altijd betrouwbare cijfers. De Dragy Performance Box is gekoppeld aan de telefoon en daar wordt de data opgeslagen zodat je dit thuis op je gemak kunt aflezen. Als alles binnen de marge zit zie je ook dat de tijden ‘valid’ zijn. De Dragy is best prijzig maar wel een serieus leuk hebbeding voor de echte autoliefhebber. Wat de Dragy extra leuk maakt is dat je ook bijdrages van andere gebruikers ziet en daarop kunt reageren.
Wat meet ik?
Ik meet de 0-100 tijd en de ‘quartermile’ niet. Die vind ik te foutgevoelig. Bij een handbak speelt de ‘vorm van de dag’ een te grote rol en de omstandigheden bepalen ook veel. Is het wegdek vochtig, dan kun je het met je voorwielaandrijver wel vergeten. Bij een automaat kan ik niet altijd ‘launch control’ gebruiken. Bijvoorbeeld omdat de eigenaar dat niet wil en uiteraard respecteer ik dat. Daarom beperk ik me tot de 80-120 en 100-200 sprint voor de ‘Dragy leaderboard’. De eerste geeft een goed beeld over het inhaalvermogen van de auto. De 100-200 sprint is vooral relevant voor op de Autobahn. Hiermee kun je zien hoe de auto op hogere snelheden blijft doortrekken. Zoals je zult zien is een auto die snel is van 80 naar 120 niet automatisch een uitblinker in de 100 naar 200 sprint. En omgekeerd. Het is helaas niet altijd mogelijk om alleen te meten, dus zet ik tussen haakjes of ik alleen of met meer personen in de auto zat.
Waarom staan niet alle testauto’s op deze lijst?
Omdat ik de Dragy GPS Performance Box niet sinds het begin in mijn bezit heb. Ook is het een beperking dat ik deze metingen natuurlijk alleen in Duitsland kan doen en dat is niet altijd mogelijk met een testauto. Daarnaast moeten de omstandigheden natuurlijk ook meezitten. Met slecht weer of druk verkeer is het niet altijd mogelijk om 200 kilometer per uur te rijden. Uiteraard werk ik deze pagina bij als ik weer eens een auto heb gemeten.