Dragy leaderboard

Welke auto presteert goed en welke valt door de mand? Hoogste tijd voor feitelijke informatie op Driveaholic.nl. Voor de verandering ;). We meten de 80-120 km/h en 100-200 km/h acceleratietijden met de zeer nauwkeurige Dragy GPS Performance Box. Zie hier ons ‘Dragy leaderboard’.

Hoe meet ik?

Ik gebruik daarvoor de Dragy GPS Performance box. Dat is een klein kastje die heel nauwkeurig via GPS de snelheid meet en daarbij rekening houdt of de weg niet teveel stijgt of daalt. Daardoor heb je altijd betrouwbare cijfers. De Dragy Performance Box is gekoppeld aan de telefoon en daar wordt de data opgeslagen zodat je dit thuis op je gemak kunt aflezen. Als alles binnen de marge zit zie je ook dat de tijden ‘valid’ zijn. De Dragy is best prijzig maar wel een serieus leuk hebbeding voor de echte autoliefhebber. Wat de Dragy extra leuk maakt is dat je ook bijdrages van andere gebruikers ziet en daarop kunt reageren.

Audi RS3

Van 100 naar 200 in 7.63 seconden is bijzonder rap.

Wat meet ik?

Ik meet de 0-100 tijd en de ‘quartermile’ niet. Die vind ik te foutgevoelig. Bij een handbak speelt de ‘vorm van de dag’ een te grote rol en de omstandigheden bepalen ook veel. Is het wegdek vochtig, dan kun je het met je voorwielaandrijver wel vergeten. Bij een automaat kan ik niet altijd launchcontrol gebruiken. Bijvoorbeeld omdat de eigenaar dat niet wil en uiteraard respecteer ik dat. Daarom beperk ik me tot de 80-120 en 100-200 sprint voor de ‘Dragy leaderboard’. De eerste geeft een goed beeld over het inhaalvermogen van de auto. De 100-200 sprint is vooral relevant voor op de Autobahn. Hiermee kun je zien hoe de auto op hogere snelheden blijft doortrekken. Zoals je zult zien is een auto die snel is van 80 naar 120 niet automatisch een uitblinker in de 100 naar 200 sprint. En omgekeerd.

Foto Audi RS3 Autobahn

Kanonskogel!

Acceleratie 80-120 km/h

Audi RS3 (544 pk) 2.0 sec
BMW M5 Competition (625 pk) 2.1 sec
Tesla Model 3 Performance (462 pk)  2.1 sec
Audi S4 Avant B8 (529 pk) 2.3 sec
SEAT Leon CUPRA R (391 pk) 2.3 sec
BMW M140i (340 pk) 2.6 sec
SEAT Leon CUPRA R (300 pk) 2.8 sec
Mini Clubman JCW (306 pk) 3.1 sec
Mini Countryman JCW (306 pk) 3.4 sec
Volkswagen Golf 7.5 GTI (245 pk) 3.6 sec
BMW 330e (292 pk) 3.6 sec
BMW 330D (265 pk) 3.8 sec
Jaguar F-Type (300 pk) 3.8 sec
Ford Fiesta ST (200 pk) 3.9 sec
Audi Q3 Sportback (230 pk) 4.5 sec
Volkswagen Polo GTI (200 pk) 4.6 sec
Lexus GS 300 – bouwjaar 2008 (249 pk) 4.7 sec
Audi A5 Sportback 40 TFSI (190 pk) 4.8 sec
SEAT Leon FR 1.5 TSI (150 pk) 5.4 sec
Mini Cooper (136 pk) 5.8 sec

Toelichting

Een zege voor de Audi RS3. Met dank aan 544 luid zingende paardjes. Wat een auto, wat een acceleratie en vooral wat een controle. Gewoon kurkdroge handjes aan het stuur. Stoïcijns blaft de Audi verder. De tweede plaats is voor de 625 pk sterke BMW M5 Competition. Meer vermogen maar ook meer gewicht. Dat wreekt zich. Desondanks is een tijd van 2.1 seconden nog steeds indrukwekkend. De bronzen medaille is voor de Tesla Model 3 Performance, die hiermee duidelijk logenstraft dat een Tesla alleen op de eerste meters snel is. Dit is een fenomentale tijd. Respect!

Foto Tesla Model 3

Sportwagens pesten met je EV. Tesla maakt het mogelijk.

Kudo’s ook voor de hothatches. Dankzij het wat lagere gewicht kunnen deze best goed meekomen met de grote kanonnen. De tegenvallers op deze lijst zijn de Jaguar F-Type en Volkswagen Polo GTI. Vooral die laatste valt erg tegen. Ruim een seconde langzamer dan de grote broer is gezien het geringe vermogensverschil onacceptabel. Een Ford Fiesta ST rijdt lachend weg van de even sterke Polo. De Mini Cooper als hekkensluiter is logisch te verklaren. Dit is de minst vermogende auto van het stel.

100-200 km/h

Audi RS3 (544 pk) 7.6 sec
BMW M5 Competition (625 pk) 7.7 sec
Audi S4 Avant B8 (529 pk) 9.0 sec
SEAT Leon CUPRA R (391 pk) 9.6 sec
BMW M140i (340 pk) 10.8 sec
Tesla Model 3 Performance (462 pk) 11.7 sec
SEAT Leon CUPRA R (300 pk) 12.8 sec
Mini Clubman JCW (306 pk) 13.8 sec
Mini Countryman JCW (306 pk) 16.4 sec
BMW 330e (292 pk) 16.6 sec
Volkswagen Golf 7.5 GTI (245 pk) 16.8 sec
BMW 330D (265 pk) 18.0 sec
Jaguar F-Type (300 pk) 18.4 sec
Lexus GS 300 – bouwjaar 2008 (249 pk) 19.3 sec
Ford Fiesta ST (200 pk) 20.8 sec
Audi A5 Sportback 40 TFSI (190 pk) 22.8 sec
Volkswagen Polo GTI (200 pk) 25.8 sec
Audi Q3 Sportback (230 pk) 27.9 sec
SEAT Leon 1.5 TSI (150 pk) 33.3 sec
Mini Cooper (136 pk) 34.6 sec

Toelichting

Bij de 100-200 km/h sprint lopen de verschillen op. De luchtweerstand gaat tellen en hogere auto’s (SUV’s en crossovers) hebben het dan zwaar. Dat zie je goed bij de gelijk gemotoriseerde Mini’s. Het gat tussen de Mini Clubman en Countryman is gegroeid naar 2.6 seconden. Wat te denken van de Audi Q3 Sportback. Die valt echt door de mand en moet op de bijna gelijkwaardig gemotoriseerde Volkswagen Golf GTI (Golf heeft 15 pk meer) maar liefst 11.1 seconden toegeven. De Polo schuift ook een plekje op ten opzichte van de Audi. Dit bewijst maar weer eens dat performance en een SUV’s/crossovers niet samengaan.

Foto voorkant Mini JCW Countryman

Crossovers en performance. Het blijft behelpen.

Bij de modellen rond de 300 pk valt de Jaguar F-Type tegen. Wat doet het met de ego van een Jaguar eigenaar als hij een standaard Golf GTI (die 55 pk minder heeft) niet eens kan bijhouden? Sterker nog, de Jaguar rijder moet zijn/haar uiterste best doen om de zware Lexus GS 300 achter zich te houden. Respect voor de Lexus, want deze inmiddels alweer 12 jaar oude auto is ronduit snel van 100 naar 200. De Audi A5 Sportback en Ford Fiesta ST zijn eveneens een positieve verrassing. De Audi is fors zwaarder dan een Polo GTI, heeft 10 pk minder en slaat toch een gat van 3 seconden. De Ford Fiesta ST is zelfs 5 seconden sneller dan zijn grootste concurrent. De opgepepte driecilinder turbodwerg doet het veel beter dan de duidelijk geknepen tweeliter turbo van de Volkswagen.

Foto BMW M5 Competition

Lambo’s pesten of met 4 man comfortabel op vakantie?

Bovenin is de strijd tussen de Audi RS3 en BMW M5 Competition wederom bijzonder spannend. Tot mijn verrassing wint de Audi het vergelijk. Ik had verwacht dat de BMW dankzij het vermogen (625 pk vs 544 pk) de zege kon pakken maar de Audi was toch nog nipt sneller. Helaas hebben we de 200-300 tijd niet kunnen meten. Wellicht had de BMW dan wel de leiding kunnen pakken, alhoewel de RS3 ook zonder moeite naar 300 plus snelt. Wat verder opvalt is de kleine terugval van de Tesla Model 3 Performance. Die zakt van plaats 3 naar 6. Overigens nog steeds geen verkeerde prestatie als je kijkt welke auto’s de Tesla verslaat.

 

Wederom respect voor de hete hatches. Het is en blijft bijzonder dat je in een simpele SEAT binnen 10 seconden van 100 naar 200 sprint. De stockversie blijft onder de 13 seconden. Dat is ook al best knap. Een sprinttijd onder 11 seconden van de standaard BMW M140i is ronduit indrukwekkend. Daar is overigens wel een logische verklaring voor, want de BMW M140i scoorde op de rollerbank maar liefst 371 pk en 591 nm. En dat voor een standaardauto! De B58 motoren leveren in praktijk duidelijk meer vermogen dan in theorie. Lief van BMW! In niemandsland vinden we de Audi S4. Voor een zware auto met 150.000 kilometer op de teller vind ik een ronde 9 seconden een prima score. 

SEAT Leon CUPRA R en BMW M140i

De hothatches doen het goed.

Waarom is dit nog een beperkte lijst auto’s?

Omdat ik de Dragy GSP Performance Box nog niet al te lang in mijn bezit heb en ik dus nog niet alle auto’s heb kunnen meten voor de ‘Dragy leaderboard’. Ook is het een beperking dat ik deze metingen natuurlijk alleen in Duitsland kan doen en dat is niet altijd mogelijk met een testauto. Daarnaast moeten de omstandigheden natuurlijk ook meezitten. Met slecht weer of druk verkeer is het niet altijd mogelijk om 200 kilometer per uur te rijden. Uiteraard werk ik deze pagina bij als ik weer eens een auto heb gemeten.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten