De grootste flops van 2020

De maand december is traditioneel de maand van de lijstjes. Eerder hebben jullie de BMW Z4 M40i verkozen tot  Driveaholic Auto van het Jaar . Er waren natuurlijk ook auto’s die tegenvielen het afgelopen jaar. Dit zijn mijn 6 kandidaten.

6) BMW M135i xDrive

Hoe kan een auto met een prima eindcijfer (8-) nu toch op de lijst van de flops terechtkomen? Dat ga ik proberen uit te leggen. Objectief gezien is de BMW M135i xDrive een kwalitatief hoogwaardige auto. Deze ‘BMW Einser’ is ‘fast and sophisticated’ en het predicaat ‘premium’ meer dan waard. Een auto die altijd levert. Niet met het spektakel en drama van de voorganger maar wel minstens zo efficiënt en veel makkelijker om hard mee te rijden. Een ‘gentlemans racer’. Bekijk je de auto vanuit een klassieke BMW-bril dan ga je wel het één en ander missen. De lol van de achterwielaandrijving. De heerlijke zescilinder. De perfecte 50/50 gewichtsverdeling. En dat gemis blijft toch een beetje wringen. De BMW M135i xDrive is geen auto die je uitdaagt en prikkelt om het gevecht aan te gaan. De relatie bestuurder – auto blijft afstandelijk. Je bent toeschouwer in je eigen auto. Je hartslag zal nooit omhoog vliegen, hoe hard je ook aan het knallen bent. Bij een Audi verwacht je dit en dan is dat oké. Bij een merk met de slogan ‘Freude am Fahren’ knelt dit gewoon een beetje. Ondanks dat het een kwalitatief hoogwaardige auto is.

5) Volvo V90 D4

Kan de Volvo V90 D4 het opnemen tegen de Duitse toppers? Nee, de Volvo V90 is net niet goed genoeg om mee te doen in de top van de eredivisie. Of het nu gaat om het comfort, de ruimte, de afwerking of de dynamische talenten, de Volvo V90 komt vaak net iets te kort. Dit betekent niet dat het een slechte auto is. Integendeel. Er zijn echter betere auto’s te koop. Dus adviseer ik je om je maar even over je vooroordelen heen te zetten en toch voor het geijkte Duitse product te gaan. Je krijgt er geen spijt van. Als je principieel geen ‘dikke’ Duitser wilt rijden dan kun je altijd nog voor een Skoda Superb gaan. Meer auto voor minder geld. Zoals de Volvo had moeten zijn.

4) Volkswagen Passat Variant 1.5

De uitdaging van een chef-kok is om van alle beschikbare ingrediënten iets lekkers te maken. Net iets te veel peper of zout en het eten is niet meer lekker. Hetzelfde geldt voor jou als je een auto gaat configureren. Je kunt je auto mooier en fijner maken, maar de balans kan ook naar de andere kant doorslaan. Zoals bij deze Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI het geval is. Met dank aan het ‘sportonderstel’ en de te grote velgen. Dat zorgt net voor een negatieve balans. De auto mist daardoor de verfijning die je bij een auto in dit segment wel verwacht. Zonde. Het probleem is makkelijk op te lossen door een maatje kleinere velgen en/of een adaptief onderstel. Dan is de Volkswagen Passat weer de comfortabele reisauto van weleer.

3) Audi Q3 Sportback 45 TFSI

Echt even slikken. 80.000 euro voor een Audi Q3. Dat is heel veel geld voor een auto die minder fijn rijdt dan een Audi A4 of Audi A5. De Audi A4 is zuiniger, sneller, dynamischer, comfortabeler, ruimer en heeft ook nog eens een mooier afgewerkt interieur. Voor minder geld ook nog eens (62.000 euro voor vergelijkbare versie). Wil je toch de Audi Q3 Sportback? Neem vooral niet de 20 inch velgen. Ze zien er gaaf uit maar zijn de heftige investering niet waard. Kies ook altijd voor het comfortonderstel, want sportieve ambities passen niet bij deze Sportback en je hebt er alleen maar last van. Als je rationeel naar de materie kijkt dan stelt de Audi Q3 Sportback simpelweg teleur.

2) Peugeot 2008

Het uiterlijk van de Peugeot 2008 zal voor sommige mensen het argument zijn om deze auto aan te schaffen. Toch doe je er verstandig aan om verder te kijken. Net als zijn soortgenoten is dit een dertien-in-een-dozijn auto. Voor 30.000 euro kun je ook in de klasse Focus, Corolla, Golf en consorten winkelen en dan krijg je veel meer auto voor je geld. Hoe de marketeers van Peugeot hun best ook doen, mijn ‘extended experience’ bleef uit. Ik realiseer me overigens dondersgoed dat gepensioneerd Nederland met het kwijl uit de mondhoeken naar de Peugeot showroom strompelt om hun krabbeltje onder een aankoopofferte te zetten. Het zij jullie gegund. Jullie liever dan ik.

1) Nissan Leaf

De Nissan Leaf is het equivalent van een nachtje in een Bastion of Campanile hotel. Het is functioneel en schoon maar toch kijk je verlangend naar het Hilton aan de overkant waar het gras net even groener is en het ontbijtbuffet wel de smaakpapillen verwent. Het probleem van de Nissan Leaf is dat je als particuliere koper wel het ‘Hiltontarief’ moet betalen. Dat je dan gratis mag parkeren en ontbijten (lees: wegenbelasting, aankoopsubsidie, minder brandstofkosten) doet daar niets aan af. Want dat betekent wel dat je heel veel nachtjes hier moet doorbrengen voordat je er van profiteert. En dat wil je niet. Moet je als leaserijder dan wel buigen voor de lage bijtelling? Natuurlijk niet. Je wilt echt niet 3 of 4 jaar veroordeeld zijn om in dit schaapje te rijden. Dat is het niet waard. Gewoon met een grote boog omheen lopen.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

5 reacties

  1. Tom schreef:

    De grootste flop is voor mij toch wel de Focus ST automaat. Door jou volgens mij nog niet getest, maar heel het internet staat vol met filmpjes die laten zien hoe traag deze auto is. Een Golf8 GTI en Octavia RS verpulveren m in de sprint, een “stokoud model” zoals de vorige Leon Cupra maakt er gewoon gehakt van. Er zijn dragy metingen van meer dan 20sec op de 100-200 sprint. Dat is voor een hot hatch met 280pk onaanaardbaar

  2. Tom Thijs schreef:

    Dat klopt helemaal Christian. Maar dan had ie even goed een straffer onderstel en een goeie wegligging moeten hebben en pak weg 150pk of 200pk. Dan kan ie ook leuk-hot zijn.
    Met 280pk zou je in alle gevallen sneller moeten zijn dan een Octavia met 245pk. Natuurlijk helpt de DSG veel bij de VAG-stal-autos, maar dat de automaat van Ford zo een gat zou slaan had ik nooit durven denken.
    Anderzijds, wie wil er een Focus met automaat? Een auto (hot hatch in dit geval) met DSG begrijp ik nog, maar een hothatch met trage automaat, dat klopt voor m’n gevoel niet. Ook staan de VAG-stal-autos meer bekend als all-rounders ivm bv de ST of RS versies van Ford, daarom zou ik bij VW/Audi/seat/Skoda altijd de DSG kiezen en bij Ford de handbak.

    Ga jij de Focus ST nog aan een test onderwerpen?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten