De grootste flops van 2018

De maand december is de maand van de lijstjes. Ook ik doe hier braaf aan mee. Eerder hebben jullie de Mini Cooper S Cabrio gekozen tot ‘Driveaholic Auto van het Jaar’. Deze keer aandacht voor de grootste flops van het afgelopen autojaar. Was het vorig jaar zoeken naar slechte auto’s, dit jaar heb ik keuzestress. Dit is mijn top 5. Welke kies jij?

BMW X2

Dit is een auto die werkelijk niets toevoegt aan het toch al overvolle BMW gamma. De knetterharde vering en de torenhoge prijs verpesten de auto volledig. Wil je een reality check? De technisch vergelijkbare BMW X1 is goedkoper, ruimer en comfortabeler. Wil je een echte BMW? Schaf dan een BMW 3-serie aan of de heerlijke BMW M140i. Die rijden zoveel fijner, dat is onvoorstelbaar. Wil je toch een SUV? Koop dan een Skoda Kodiaq. De beste SUV in het segment. Negeer vooral de BMW X2. Dit liefdeskindje van de lifestyle-marketeers gun ik niemand. Zelfs de bloedirritante hipsters en semi-hipsters die dit soort auto’s kopen wens ik meer geluk en voorspoed toe.

Buick LaCrosse

De Buick LaCrosse is een bijna exacte kopie van de Opel Insignia. Speciaal voor de Amerikaanse markt bieden ze een 2.5 liter viercilinder hybride aan. Een draak van een motor die de auto verpest. De zestrapsautomaat is de andere zwakke plek. Wat is dit irritant. Echt jammer, want er zijn ook zaken die wel op orde zijn. De Buick LaCrosse rijdt comfortabel, is stil, je zit goed en ook is de auto bijzonder ruim. Het kan erger in Amerika. Veel erger. Toch kan deze nuancering de score niet redden. De motor is en blijft ellendig. Hadden we maar de V6 meegekregen. Dan had de scorekaart er heel anders uitgezien. Daar ben ik van overtuigd.

Mercedes-Benz GLA 45 AMG (2015)

Deze Mercedes stelt op het gebied van prestaties, afwerking, ruimte en prijs ernstig teleur. Wat houd je dan over? Heel weinig. In ieder geval niet wat je van een auto in dit segment mag verwachten. De prestaties vallen bovenal tegen. Op papier goed voor 360 pk maar in de praktijk merk je dat het er minder zijn. De rij-eigenschappen zijn eigenlijk ook niet bijzonder en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het dieptepunt is de Aldi tablet op de middenconsole. Ok, de nieuwe Mercedes A-klasse is op dit gebied inmiddels ‘tha bom’ maar de multimedia van de GLA is nog steeds wanhopig slecht. Daarnaast was de auto veel en veel te duur. Dit werkt helaas ook door bij de aanschaf van een gebruikt exemplaar. Kortom, er zijn betere alternatieven. Alleen maar betere alternatieven. Dat is een pijnlijke constatering.

Mini Cooper JCW

Mini is Mini niet meer. Het is een merk van gebakken marketinglucht geworden. Zelfs de meest heftige Mini John Cooper Works is te volwassen. Hij is als je ‘saaie’ oude broer die je waarschuwt voor de gevaren van het leven. Fuck op! In een Mini John Cooper Works moet je adrenaline voelen. Moet je met trillend been uitstappen als je net op een haar na de vangrail hebt gemist. Dat is de ware aard van deze Britse boyracer. Helaas is dat verloren gegaan. Daarnaast krijg je ook nog eens veel te weinig waar voor je geld.

Smart Forfour

Zoveel mogelijk auto voor een zo laag mogelijke prijs. Dat is de sleutel van succes in dit segment. Daar slaat Smart de plank volledig mis. Een Volkswagen Up of één van zijn broertjes doen eigenlijk alles net iets beter. Smart prijst zichzelf uit de markt, want de Smart Forfour rijdt exact hetzelfde als tweelingzusje Renault Twingo en biedt niets extra. Is het Smart logo nu echt 1.500 euro meer waard? Natuurlijk niet. De astmatische driecilinder is trouwens ook een constante bron van ergernis. Nee, deze auto voegt niets toe.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten