Great Drives: De Nürburgring Nordschleife

In Duitsland ligt één van de meest uitdagende asfaltstroken ter wereld. In exact 20,8 kilometer kom je vele bochten tegen en gaat het constant op en af. Ik heb het natuurlijk over de machtige Nürburgring Nordschleife. Tot 1976 een Formule 1 circuit, maar na het wegdragen van slachtoffer nummer zoveel was de maat vol. Nu is de baan opengesteld voor gelukszoekers en adrenalinejunkies die op zoek zijn naar eeuwige roem. Je kunt gewoon een kaartje kopen en met je eigen auto rondjes rijden op het meest beruchte asfalt ter wereld.

Bron: www.racetracker.de

Bron: www.racetracker.de

Baankennis is essentieel

Zonder gevaar is het overigens niet. Ook in de zogenoemde ‘Touristenfahrten’ gaat het regelmatig mis. Het circuit staat niet voor niets bekend als ‘De Groene Hel’. Gemiddeld vallen er 7 dodelijke slachtoffers per jaar. En bijna ieder weekend komt de traumahelikopter wel in actie. Baankennis is essentieel. Het kost minimaal 100 ronden om de baan enigszins te leren kennen. Het is een zeer technisch en uitdagend circuit. En de foutmarge is nihil. Als je een keer de bocht mist is er geen grindbak die je komt redden. Je maakt dan onherroepelijk kennis met de vangrail.

Porsches, Corvettes en BMW M3’s 

Ik ben er al vaak geweest. Gewoon om te kijken en te genieten van al die prachtige auto’s die je over het circuit ziet gaan. En iedere keer was er weer die kriebel. Hèt verlangen. Op de Nürburgring rijden is voor iedere petrolhead een absolute ‘must do’. Punt uit! En dus ben ik met een Megane R.S. Cup naar Duitsland gereden en sta ik op een woensdagmiddag bij de kassa in de rij om een kaartje te kopen. Ik zweet en de spanning drukt op mijn blaas. Ik ken de verhalen, de legendes en de gevaren. Ik kijk nog even naar de parkeerplaats. Ik zie heel veel Porsches, Corvettes, Aston Martins, Jaguars, BMW M3’s, Audi’s en ander heel snel spul. Bijna iedereen heeft een helm bij zich en veel auto’s zijn uitgerust met speciale rolkooien. Zelfs een verdwaalde Ferrari ontbreekt niet. Hier regeert Koning Testosteron. Ik ruik de benzine, ik zie de strakke koppies. De spanning is voelbaar in de lucht.

Bron: www.annaschleife.de

Bron: www.annaschleife.de

Achtbaan voor de waanzinnigen

Mijn verlangen wint het van de ratio. Ik wil en moet de baan op. Ik rijd naar de slagboom en een paar tellen later is het zover, ik betreed ‘de Groene Hel’. Ik dacht vooraf wel te weten wat ik kon verwachten. Ik kende de baan van de Playstation en van de vele filmpjes die ik op Youtube heb bekeken. De realiteit is echter volledig anders. Wat is dit een veeleisend circuit zeg. Het is een ‘achtbaan voor de waanzinnigen’. Het is smal, de hellingen en dalingen zijn in het echt veel steiler en het is op veel plekken moeilijk in te schatten waar de bocht begint en/of eindigt. En dan moet ik zelf ook nog goed opletten dat ik het langzamere verkeer snel inhaal, terwijl er ook een aantal hele snelle Corvettes en Porsche GT3’s op mijn achterbumper hangen en met alle geweld van de wereld langs mij willen. Ik moet flink aanpoten. Dit ben ik niet gewend.

karussel1 800px zk

In de ‘flow’

Mijn instructeur helpt me mijn ritme te vinden in de rondjes die volgen. Hij vertelt me waar de rempunten zijn, wanneer ik moet insturen en waar ik op het gas kan gaan. Ik heb vertrouwen in zijn aanwijzingen. Hij laat me ook voelen dat de auto vaak stabieler op de weg ligt als ik het gaspedaal ingedrukt houd en niet loslaat. Bijvoorbeeld in flauwe bochten of op steile stukken. Hoe tegenstrijdig dit ook klinkt, het werkt! Ik raak steeds meer in een ‘flow’. Zijn stem valt meer en meer weg naar de achtergrond. Op mijn teller zie ik dat ik op sommige stukken de 200 km/h passeer. Ik moet niet te lang op de teller kijken, want ik wil niet de volgende bocht missen. Gelukkig heeft Renault een geweldige set stoppers gemonteerd. De remmen blijven ronde na ronde hun werk fantastisch doen. Van fading en/of overhitting is nooit sprake. Heel veel last van snellere auto’s heb ik niet meer. Allereerst ligt mijn eigen tempo aanzienlijk hoger, ook is het rustiger op de baan geworden.

ring 4 800 px zk

Op zoek naar de ideale lijn

In een volgende ronde laat ik op een recht stuk een Porsche 911 Turbo passeren. Met circa 500 pk een kanonskogel. Mijn instructeur vindt het tijd voor een uitdaging. Hij geeft aan dat ik hem moet kunnen pakken. Deze gepeperde en licht getunede Megane heeft ruim 300 paardjes onder de kap. Wat ik op de rechte stukken verlies op vermogen moet ik in de bochten goed kunnen maken, zeker ook omdat de Porsche chauffeur daar net wat te voorzichtig rijdt.

Ik pak de handschoen op en we duiken volle bak de beruchte Karusselbocht in. En inderdaad, ik nader de Porsche als ik de bocht uit ben. Op het rechte stuk loopt hij weer wat uit, maar na de volgende bocht zit ik weer wat dichter op zijn achterbumper. Ik nader hem en ben nu volledig gefocust. Ik kijk niet meer naar de teller of in mijn spiegels. De ideale lijn en de Porsche zijn mijn referentiepunten. Ik doe mijn richtingaanwijzer naar links uit om aan te geven dat ik er langs wil. De Porsche chauffeur wil niet wijken. Zeker niet voor een in zijn ogen ongetwijfeld simpel Renaultje. Hij stribbelt tevergeefs nog wat tegen. Na een aantal bochten hijst hij de witte vlag. Hij laat me langs en geeft me een duimpje. Ik ben trots en zelfs een tikje emotioneel. Ik passeer op de Nürburgring een Porsche 911 Turbo! Hoogste tijd om mezelf weer even tot de orde roepen. Dit soort momenten van verslapping kunnen dodelijk zijn, maar wat is dit kicken zeg.

We maken de ronde af en zetten de auto daarna even stil. Zowel mens als techniek kunnen even afkoelen. De adrenaline raast door mijn lichaam. We besluiten dat het tijd is om te stoppen. Er zijn vele oorzaken waarom het mis kan gaan op de Groene Hel. Overmoedigheid is oorzaak nummer 1.

karussel3 800px zk

Flying lap

Ik vraag mijn instructeur of hij nog een ronde wil doen. Hij heeft vele honderden uren op de baan doorgebracht als coureur en als instructeur. Hij doet een flying lap. Ik vind mezelf geen onaardige chauffeur, maar het verschil met een prof is groot. Hij valt iedere bocht als een roofdier aan, pakt altijd de ideale lijn en verliest nergens tijd. Het gaat hem ogenschijnlijk makkelijk af. Hij zit lekker ontspannen met me te keuvelen terwijl ik me manmoedig probeer vast te houden aan de handgreep. Het is fantastisch om te ervaren wat een prof uit een auto kan halen. Een geweldige afsluiting van een fantastische dag!

En nu de hamvraag: ga ik nog eens terug de baan op? Ja, heel graag! Ik weet uit eigen ervaring dat het gevaarlijk is. Eigenlijk onverantwoord. En toch moet ik terug. Het Ringvirus heeft me te pakken. Ik ga me toch maar eens voor een trackday aanmelden.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

6 reacties

  1. Geo schreef:

    Had je iemand die bekend was met de ring als instructeur of een echte instructeur. In ieder geval geweldige auto om de ring mee te doen. Mooi tempo in het filmpje reed je zelf? Ben er zelf ook geweest, maar kon toen niet veroorloven de auto in de prak te hebben. Wellicht toch maar eens rent4ring een serieuze overpeinzing geven.

  2. Driveaholic schreef:

    Ik had Dolf Dekking bij me (www.dolfdekking.nl). Geweldige instructeur. Hij reed ook het rondje van de video.

  3. Paul Oudijk schreef:

    Ik was afgelopen weekeind bij de Nordschleife om te kijken naar de 250 mijls race VLN. Het was prachtig, na de race stonden de auto’s opgesteld voor de toeristenfahrt. Echter bleef de baan dicht. Ik raakte aan de praat met een rijder, en na een uur zei hij, als je morgen mee wilt rijden mag dat. Vanaf toen ging de andreline pompen tot de volgende morgen. De volgende morgen was het mistig en ging de baan pas om 10 uur open. En daar kwam de rijder met zijn Nissan 370 Z, na een praatje en een bak koffie, zei Jos kom we gaan. Even een verkennings ronde en kijken waar de baan nog nat is, zei hij. Maar voor mij ging het al echt heel hard, dacht ik. De baan droogde echter snel op, en het gas ging er toen echt op. Wat een beest die Nissan. Maar nog veel belangrijker, wat een rijder. Deze Jos had al er al 3000 rondjes Nordschleife op zitten en 25 jaar race ervaring. Ik heb 1,5 uur mee mogen rijden. Ik zit nu na 24 uur nog vol met andreline, dit te typen.

    • Christian Schilder schreef:

      Beste Paul,

      mooie omschrijving. En zoooo herkenbaar. Het adrenalinepeil is zo hoog als je op de baan bent. En rijden met een prof doet daar nog een schepje bovenop. Leuk dat je je ervaring hier even deelt!

  1. 9 oktober 2018

    […] Dat heb ik ook gedaan op mijn eerste rondje Nürburgring. Dat was echt prettig. Een expert kent de rempunten goed, weet wat er aankomt met als resultaat dat […]

  2. 11 juni 2019

    […] CUPRA voor het eerst de grens van 300 kilometer per uur passeerde. Een persoonlijke mijlpaal. Mijn eerste keer Nordschleife mag ook niet ontbreken in dit rijtje. Als ik het artikel lees voel ik meteen de spanning van toen […]

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten