De grootste flops van 2022
Na de tops (Auto van het Jaar verkiezing!) is het natuurlijk ook leuk om terug te blikken op de grootste flops van het afgelopen autojaar. Welke auto’s stelden het meest teleur? Onze top 4 lees je hieronder.
BMW i4 eDrive 40
Ik kan me voorstellen dat BMW newbies onder de indruk zijn van deze auto. De prestaties zijn in orde (buiten de topsnelheid), de handling is goed, het comfort voldoende en verder vinkt de auto alle ‘premiumvakjes’ netjes af. Eindelijk eens geen nodeloos zware en nutteloze SUV waarmee je de ijsbeer kan gaan redden. Het zou mooi zijn als er meer van dit soort elektrische auto’s gebouwd gaan worden. Toch is de bittere realiteit dat ik geen moment een ‘klik’ heb gehad met deze auto. Ik wil een BMW die emotie opwekt. Begeerte. Zeker in deze prijsklasse. Dat doet de BMW i4 niet. De auto is net wat te zwaar en de elektromotor is als die stille oom op het feestje die niets zegt. En jij zit daar de hele avond naast. Dan heb je gewoon geen leuke avond. Met mijn eigen BMW 330i Touring heb ik die klik wel, terwijl de viercilinder turbomotor ook niet meteen een ‘hochemotionales’ motor is. De benzineversie biedt voor mij nog te veel voordelen, want geen laadpaalstress, een fijn motorgeluid, een hogere topsnelheid, minder zwaar etcetera. Wellicht lost de (veel) sterkere BMW i4 M50 het gebrek aan beleving wel op omdat die auto wel met stalen vuist in je rug kan beuken. Laten we het hopen. Want deze basisversie raakt mijn BMW hart nog niet. Vandaar het ietwat teleurstellende rapportcijfer, ook al verdient de auto rationeel gezien een hoger cijfer.
Audi Q4 e-Tron 35
Het probleem van de Audi Q4 e-Tron is de te stevige verwantschap met de Volkswagen ID.4 en Skoda Enyaq. De Audi Q4 is een comfortabele en functionele auto om van A naar B te komen, maar dat geldt voor de ‘broertjes’ ook. Audi heeft geprobeerd om de auto wat meer ‘posh’ te maken, maar dat is niet helemaal gelukt. Het materiaalgebruik is heus wel iets beter dan in een Volkswagen en Skoda, maar het is niet op het bekende Audi-niveau. Net als de rijdynamiek, range en prestaties (zowel op de weg als aan de laadpaal) niet geweldig zijn. Deze 35 versie kost gewoon 10.000 euro te veel. Wil je echt meer dan 60 mille aftikken voor een elektro-auto met ‘maar’ 170 pk en een te kleine range? Die te weinig onderscheidend is van de goedkopere broertjes? Dan moet je wel een hele grote Audi fan zijn om dat te kunnen rechtvaardigen. Of koop dan in ieder geval de 40 versie. Die scoort wel met een fatsoenlijke range.
Volkswagen ID.3
Deze duurtester was ons zorgenkindje het afgelopen jaar. Heel veel foutmeldingen. Variërend van allerlei veiligheidssystemen die niet werken (waarbij je dan maar hoopt dat ze wel werken als je ze nodig hebt!) tot uitval van functies. Bijvoorbeeld de adaptieve cruise control die niet werkt of de binnenverlichting die opeens blijft branden. Of de kachel en keyless entry die niet meer werkten. Als ook de dealer en importeur niet bepaald meewerken dan komt het stoom natuurlijk snel uit je oren. Laat staan als je ziet dat de auto bij de snellader verre van de beloofde laadsnelheid haalt. Kortom, wat een ellende!
Gelukkig ook goed nieuws: in de zomer is de laatste software-update uitgevoerd. En het ongelooflijke is gebeurd: het lijkt alsof deze update daadwerkelijk een gunstig effect heeft gehad. Sinds de update is de auto nagenoeg storingsvrij. Heel af en toe verschijnt er heel kort een foutmelding in beeld maar voordat je met je ogen kunt knipperen is die weer uit beeld. Je kunt gewoon zonder problemen verder rijden. Het is nauwelijks te geloven maar het is echt zo. Als je kwaadwillend bent zou je nog kunnen denken dat Volkswagen gewoon de foutmeldingen uit beeld tovert, maar we kregen nog wel een keertje een melding dat de bandenspanning niet klopte. Wat ook zo bleek te zijn. Helaas werkt het scherm nog net zo langzaam als voorheen. Bij een paar nieuwere VAG modellen viel me op dat dit wat beter werkt, maar bij de ID.3 is dit nog steeds bedroevend. Maar vooruit, verder rijdt de auto echt niet verkeerd. Dus er is nog hoop voor de ID.3. We melden ons weer snel bij je met een nieuw verslag!
BMW iX xDrive 40
De BMW iX xDrive was misschien wel mijn grootste teleurstelling en dat heeft niets met het controversiële uiterlijk te maken. De range is teleurstellend en ook geeft de auto niet het topklasse gevoel die je in deze klasse wel verwacht. De lat moet echt hoger in dit segment. Ook als je voor de instapper kiest. Je geeft wel een dikke euroton uit voor een auto. Dan moet je niets te wensen over hebben. Dat is precies het probleem van de BMW iX. Je houdt op meerdere vlakken wel degelijk iets te wensen over. Dit is niet de luxe SUV die BMW op een voorsprong zet. Er is in München nog veel werk aan de winkel. Gelukkig kun je nog steeds de showroom binnenlopen en een BMW X5 45e bestellen. Die kost hetzelfde (ook 89 mille) en dan krijg je echt veel meer auto voor je geld. Daar hoef je echt niet lang over te twijfelen. Ben je toch verliefd op het uiterlijk van de BMW iX? Kies dan minimaal de 50 versie. Die is qua range en prestaties echt veel beter, alleen ben je wel weer 20 mille extra kwijt.
Ik zie allemaal loodzware wagens voorbij komen. Heel comfortabel maar niet duurzaam. Ik denk nu aan een Suzuki Swift uit de jaren 90, 800 kg en ziet er best leuk uit. Vervang de motor door een moderne 1.0 TSI en je hebt een zuinigheidswonder wat ook nog behoorlijk snel vooruitkomt.