De flops van 2019
Het jaar 2019 was al met al een prima autojaar voor me. Heel veel toppers gereden. Blijven de tegenvallers over. Wat waren mijn grootste flops van het afgelopen autojaar? Welke auto’s vielen om wat voor reden dan ook tegen?
Mercedes E200d
Een auto die een 7.5 scoort toch een tegenvaller noemen? Een 7.5 is best een respectabel rapportcijfer. Behalve voor de Mercedes E-klasse. Omdat de voorgangers zo goed waren ligt de lat gewoon heel erg hoog. Een Mercedes E-klasse kan gewoon beter. Moet beter. Dit moet de beste in het segment zijn en dat is hij net niet. Dus een kleine aanmoedigingsprijs van mijn kant voor de opvolger. Das beste oder nichts, nietwaar?
Mini Cooper S Clubman
Wederom geen goede score voor Mini. Voor de die-hard Mini fangirls is de Mini Cooper S Clubman een aardig aanbod, maar objectief gezien is de auto te kostbaar en zijn de rij-eigenschappen niet overweldigend. Er zijn – zoals gebruikelijk – betere en ruimere alternatieven op de markt. Die zijn misschien minder ‘lifestyle’ maar uiteindelijk draait het om de auto toch?
Peugeot 3008 GT-line
De Peugeot 3008 is een auto met twee gezichten. Bij een rustige rijstijl rijdt de auto prima. Stil en comfortabel. Ook is het een origineel vormgegeven auto. Ik kan de ergonomische missers nog wel vergeven. Het gaat mis als je meer verlangt. Vooral de motor en versnellingsbak laten dan forse steken vallen. Ook is de wegligging minder goed dan een gewone sedan/combi en ook biedt een combi meer ruimte. Waarom zou je 5.000 euro extra betalen voor een minder goede auto? Dat blijft echt wel een issue bij dit type auto’s.
Volvo XC40 T4
De Volvo XC40 mist wat ‘feinschliff’ zoals de Duitsers dat zo mooi noemen. Dat merk je aan het bovengemiddelde motor-, wind- en bandengeruis. De automaat die net niet goed genoeg samenwerkt met de turbomotor. Of aan de zijwindgevoeligheid. Ook is het brandstofverbruik fors. In dit prijssegment mag de lat net iets hoger liggen. Kwaliteiten heeft de auto ook. Bijvoorbeeld de uitmuntende stoelen, het comfortabele onderstel en de frisse uitstraling. Toch is de Volvo V60 de betere Volvo. Als je slim bent en over het begrip ‘status’ heen kunt stappen neem je een Ford Focus met 182 pk benzinemotor. Een briljante sturende auto en voor 32.000 euro bommetje vol opties. Ok, je zit wat lager en het interieur ziet er iets minder fraai uit maar voor de rest doet de Ford Focus eigenlijk alles beter.
Renault Megane Estate
De Renault Megane Estate is een auto die op alle onderdelen tussen de 6 en de 7 scoort. Nooit een 8. Dat is een probleem. Dat betekent dat er heel veel fijner rijdende auto’s in dit segment zijn. De Volkswagen Golf, SEAT Leon, Ford Focus, Volvo V40 bijvoorbeeld. De lijst gaat door en door. Dit is simpelweg niet goed genoeg. Nee, je valt geen buil aan deze auto maar echt blij zul je niet worden.
De viercilinder turbomotor uit de Jaguar F-Type
De Jaguar F-Type is bijna de perfecte Gran Turismo. Een auto om met hoge snelheid door ons continent te razen om daarna als ‘afzakkertje’ nog even een paar bergwegen te overmeesteren. Of lekker flaneren langs de Italiaanse kust. Ben je na een lange dag sturen toe aan een break? Pak een bankje, parkeer je auto ervoor en bewonder de schoonheid van deze Jaguar. Deze auto heeft maar één probleem en dat is de viercilinder turbomotor. Die matcht niet met de statige Jaguar. De soundtrack valt tegen en datzelfde kunnen we zeggen van de prestaties. Er zit veel te weinig gang in. Kies altijd voor de zes- of achtcilinder. Het is het waard.
Christian, je lijkt Rutte wel. Je schrijft over – mijn – F-Type “..Kies altijd voor de zes- of achtcilinder. Het is het waard…” . Sorry, maar ik geef geen > 40K aan Rutte op basis van jouw inzichten.
In een – hatelijk – artikel over – feitelijk – de ‘wannabee SUV ‘s ‘ schrijf je : “..Het zou helpen als wij autoliefhebbers weer massaal overstappen naar de traditionele sedan/combi. Dat haalt de druk er een beetje af bij het halen van de CO2-doelstellingen, zodat we als autoliefhebbers misschien weer eens wat meer lucht krijgen. Dat we niet weer een bpm-verhoging voor onze kiezen krijgen omdat de CO2-uitstoot niet snel genoeg daalt. Het mooie is dat we daar als autoliefhebbers niets voor hoeven op te geven. We winnen alleen maar. ..”.
Zie je de tegenspraak in je eigen artikelen ? Ben je nu een ‘die-hard’ petrolhead en ga je voor vermogen [ V6 / V8 ], of ga je op de ‘groen-links’ toer ? Koop dan een Tesla, maar niet de SUV…