De BMW die niet en de BMW die wel komt

Kun je genezen van een autokoopverslaving? Ik niet, al heb ik ook nog nooit een poging gedaan. Na ruim een jaar Ford Fiesta ST kreeg ik weer de kriebels en voor ik het wist zat ik te onderhandelen voor een hagelnieuwe BMW 330i sedan. De offerte was messcherp, de auto precies naar wens. Dus heb ik mijn krabbel gezet.

BMW 330i configurator

Tadaa, zie hier mijn nieuw geconfigureerde BMW 330i sedan (bron foto: bmw.nl)

Waarom nu al? Bevalt de Fiesta ST niet?

Integendeel. De Ford Fiesta ST is en blijft een briljante stuurmansauto. Maar dan ook echt briljant. Een superleuke entertainer. The problem is ‘me, myself and i’. Ik heb inmiddels alles gedaan met de auto, dus dan is het langzaam weer tijd voor wat nieuws. Daarnaast is een hypersportief autootje leuk voor even, maar ik verlang na verloop van tijd weer naar iets meer rust, een wat mooier afgewerkt interieur, een beter audiosysteem en noem maar op. Als ik naar mijn autohistorie kijk is het eigenlijk altijd zo gegaan. Na een hardcore sportieveling kwam er daarna eigenlijk altijd een auto met wat meer allroundkwaliteiten op de oprit en vice versa.

Ford Fiesta ST

Qua ‘fun voor je euro’ is dit de ultieme topper.

Waarom een BMW 330i?

De opvolger van de Fiesta moet zowel sportief, comfortabel, enigszins zuinig, luxe, vlot (minimaal 250 pk) en praktisch zijn. Dus een Alpine A110 (hoe gaaf ook!) valt af. Die heeft veel te weinig bagageruimte. Ook wil ik niet meer dan 10k bpm afstaan (ook bij een gebruikte). Ik weiger om overdreven veel geld naar Den Haag te brengen. Dat betekent dat er veel auto’s afvallen. Modellen als de Renault Megane RS, Hyundai i30N, Ford Focus ST, Honda Civic Type R, Volkswagen Golf R zijn in Nederland veel duurder dan in onze buurlanden. Ook wil ik geen zuiplap, dus het snellere BMW– en Audi-spul valt ook af. Ik ga zeker 30k per jaar rijden met de auto en dan vind ik een verbruik van 1 op 8 gewoon te veel van het goede. Dat geldt ook voor een herrie-uitlaat. Hoe vermakelijk de Fiesta ST ook kan brullen, het is wel een tikje puberaal aan het worden. Meer vermogen was ook niet nodig. Ik heb in de Fiesta ST nooit behoefte gehad aan meer. De tijd van 300 pk en meer heb ik inmiddels wel een klein beetje gehad. Leuk voor een keertje, dat absoluut, maar niet zaligmakend. Met 258 pk tik je 250 kilometer per uur ook wel aan. Zij het dat je iets meer geduld moet hebben. Het zal de leeftijd wel zijn, maar dat geduld heb ik inmiddels. De BMW 330i tikt gewoon al mijn ‘boxes’ af.  Na een geslaagde proefrit wist ik genoeg: dit moest hem worden.

BMW 330i

Portimao blauw (op de foto zie je een demo uit de showroom) is de kleur die bij mij op #1 staat.

Wanneer krijg ik de auto?

Nou, da’s wel een probleempje. Je hebt vast wel gelezen over het grote chiptekort. De situatie is zo nijpend dat verschillende autofabrikanten al productielijnen hebben moeten stopzetten. Levertijden lopen op en ook kunnen bepaalde opties niet geleverd worden. Bij BMW zijn Active Cruise Control en Harman Kardon audio voorlopig niet leverbaar en werkt de touchscreenfunctie van het beeldscherm niet. Dat laatste boeit me niet, ik gebruik altijd de draaiknop op de middenconsole. Active Cruise Control is een optie die vooral mijn vriendin gebruikt. Dus vooruit. Harman Kardon is wel een must-have optie voor me. Ik vind goede audio cruciaal in een auto. Ik vind het heerlijk om op de lange avondritten te genieten van goede muziek. Natuurlijk is de Hifi-audio van BMW echt niet slecht, maar je wordt er wel elke rit aan herinnerd dat het beter kan. Dat gevoel wil ik niet in een auto die heel veel eurootjes kost. Dan moet het perfect zijn. Desondanks heb ik lang getwijfeld, omdat de rest van de auto wel helemaal naar mijn zin was. De beslissende factor was daarom de onzekerheid over de levertijd vanwege alle chipproblematiek. Toen heb ik de knoop doorgehakt en besloten dat ik voor plan B moest gaan.

Foto interieur BMW 330i

Dat het scherm niet via touchscreen werkt boeit niet. Maar geen Harman Kardon? Das een brug te ver.

Plan B: Welke opties waren er?

Dat was wel weer even puzzelen. Ga ik voor een gebruikte BMW 330i, of zal ik toch gaan kijken naar iets anders? Dus ging ik het rijtje weer even af. Een plugin-hybride zoals bijvoorbeeld de Skoda Octavia RS valt voor mij sowieso af. Die auto’s vind ik vaak net iets te zwaar om echt leuk te zijn. Neem de BMW 330e. Best een prima auto, maar een BMW 330i rijdt en stuurt gewoon net even lekkerder. Elektrische auto’s vallen ook af, al zouden een Polestar 2, BMW i40 of Tesla Model 3 Performance niet misstaan op mijn oprit. Ik vind het nu nog te vroeg om over te stappen. Ik kan (lees: moet) de rest van mijn leven waarschijnlijk elektrisch rijden dus een benzineauto vind ik voor nu (misschien wel de laatste keer) nog wel leuk. Daarnaast zijn en blijven elektrische auto’s net wat te zwaar voor de leuk en zijn de eerder genoemde modellen niet direct gratis. Plus dat ik ook nog even lekker wil Autobahnbrennen, nu dat nog kan.

Polestar 2

Best een leuke auto, maar voor nu nog even niet.

Een diesel?

Heb ik ook nog even overwogen. Ergens een jonggebruikte BMW M340d importeren. Desnoods een BMW 330d. Heerlijke combinatie van prestaties, ‘laufkultur’ en een fatsoenlijk brandstofverbruik. Maar daar kreeg ik toch echt de waarschuwing dat de afschrijving catastrofaal gaat zijn. En wie weet welke rijverboden er nog gaan komen. Benzine it is. En dan blijkt het rijtje kandidaten beperkt te zijn. Modellen als een Audi A5 Sportback, Volkswagen Arteon en zelfs een Audi S3 vallen af. Goede auto’s hoor, maar die bieden gewoon te weinig rijplezier. Ik kwam tot drie modellen op mijn shortlist die zowel (relatief) zuinig en sportief zijn, voldoende vermogen hebben en praktisch/luxe zijn. Dat zijn de Volkswagen Golf GTI, BMW 128ti en de BMW 330i. Waarbij er meteen een streep door de Golf 8 kan, want het nieuwe interieur vormt voor mij een te groot irritatiepunt. Niet alleen qua gebruiksvriendelijkheid maar ook qua afwerking is het een net-niet auto. Een Golf 7.5 GTI vind ik net iets te verouderd, dus blijven de BMW 128ti en een gebruikte BMW 330i over. Ik heb nog heel even een Alfa Romeo Giulia overwogen, maar dan tikt de BMW 3 serie de ‘boxes’ voor mij net wat beter af.

BMW 128ti achterkant

Mooie en leuke auto, maar een BMW 3-serie is net wat verfijnder en luxer.

Welke is het geworden?

De BMW 128ti vind ik echt een goede auto, maar ik heb eigenlijk mijn hart al verpand aan de BMW 330i. Dus die moet het worden. Ik wil de auto wel bij dezelfde BMW-dealer (Maassche Venlo) kopen. Ik ben erg te spreken over de service (eerdere ervaringen met de BMW M140i), het doorlopen verkoopproces, de goede communicatie en de mogelijkheid om mijn aankoop te annuleren. Niet alle merken zijn zo schappelijk op dat vlak. Ik neem Maassche of BMW Nederland dan ook helemaal niets kwalijk. Het chipprobleem is gewoon overmacht waar iedereen last van heeft. Gelukkig is het aanbod van jonggebruikte Dreiers bij Maassche nog best oké, ook omdat een aantal dealers in het zuiden van het land samenwerkt bij de verkoop van occassions. Drie kandidaten met de juiste opties over bleven over. Een BMW 330i sedan, een BMW 330i Touring en – verrassing – een BMW M340i die net iets boven budget was. Daar heb ik nog wel even een nachtje wakker gelegen. De BMW M340i is heel verleidelijk maar wel 8.000 euro duurder dan beide 330i’s. Daarbij is de witte lederen bekleding op de betreffende auto niet direct mijn smaak en is de BMW M340i wel echt een zuipschuit. De keuze is daarom gevallen op een BMW 330i Touring (bouwjaar 2021, 13k op teller). De uitrusting is fantastisch, de prijs lekker scherp en deze auto stond ook nog eens bij mijn eigen dealer. Verdienen zij er ook nog iets aan, gun ik ze van harte.

Dit is hem dan! Wel met andere velgen (Jet Black). Bron foto: Maassche BMW Venlo.

Welke opties heeft de BMW 330i Touring?

Natuurlijk Harman Kardon. Anders had ik de auto niet hoeven te kopen. Opties als panoramadak, laserlicht, 19 inch velgen, M-sportpakket (uiteraard!), Driving Assistant Professional (semi-autonoom rijden), head-up-display, parkeercamera + -assistent, elektrisch verstelbare sportstoelen (inc memory), adaptieve dempers, comfort acces, dodehoeksensor, verkeersbordherkenning, lane warning departure (gelukkig met één druk op de knop uitschakelbaar), getint glas achter, geluidswerende zijruiten en de meest uitgebreide infotainment zijn allemaal aan boord. Een elektrisch inklapbare trekhaak zit er ook op, waarbij vrouwlief direct een fietsenrekje ter sprake bracht. Ik snap echt niet waarom ik dit gemeld heb. Ik ben wel blij dat de trekhaak niet zichtbaar is, want ik vind een trekhaak echt afschuwelijk lelijk op een auto. Ik heb helaas wel afscheid moeten nemen van de Tartufo Individual lederen bekleding (inclusief lederen dashboard) die ik op mijn nieuwe had besteld. Ik had die auto al omgedoopt tot de ‘cow edition’ omdat er zoveel leer in zat. De 330i Touring moet het doen met de standaard alcantara bekleding. Wat mij betreft bij de 3-serie het ‘best next’ alternatief, maar toch. Een sperdifferentieel heeft de auto ook niet, maar op een BMW 330i Touring vind ik dat niet cruciaal (wel op een BMW M140i).

De tartufo leren bekleding en lederen dashboard vind ik waanzinnig gaaf. Helaas pindakaas.

Ga ik nog zaken veranderen aan de auto?

Tuurlijk, anders is het niet leuk. Een drietal zaken laat ik aanpassen. Allereerst heb ik gekozen voor een setje zwarte 19 inch velgen. De origineel geleverde velgen waren niet schadevrij en de dealer had nog een zgan setje ‘Jet Blacks’ liggen. Ook vervang ik de aluminium lijst rondom de grille voor een zwarte variant en krijg ik zwarte uitlaatuiteinden. Ik vind de combinatie van een witte lak met zwarte accenten en velgen altijd erg mooi (zie de BMW M140i) dus daar ben ik erg blij mee. Het grote voordeel van een gebruikte is natuurlijk de levertijd. Deze BMW wordt aanstaande vrijdag geleverd. Mijn vierde BMW alweer. Mijn liefde voor het merk is ooit begonnen met een BMW 330xd, toen een BMW 130i en vrij recent nog een BMW M140i. Nu dus weer een BMW 3-serie. Ik heb er zin in :). Ik heb verder geen plannen om de auto te chiptunen of een andere uitlaat te monteren. De auto is snel genoeg en ik wil profiteren van de goede garantievoorwaarden van BMW (2 jaar premium selection garantie). Binnenkort stel ik de auto natuurlijk uitgebreid voor en neem ik de opties in wat meer details door. Hieronder vast een beeld van de nieuwe auto.

BMW 330i configurator

Zo ziet de nieuwe duurtester er dus uit (bron foto: configurator bmw.nl)

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

11 reacties

  1. Pieter schreef:

    Christian,
    Gefeliciteerd en veel plezier met je nieuwe beemer, enne laat ons daarvan weer lekker meegenieten aub.

  2. David schreef:

    Gefeliciteerd met je nieuwe 3. Mooie auto. Is dat laserlicht een leuke gadget of echt een serieuze verbetering tov LED?

  3. Christian Schilder schreef:

    Denk het wel, maar we gaan het zeker testen 🙂

  4. Nathan schreef:

    Van harte gefeliciteerd met je nieuwe bolide! We hebben er zin on om nieuwe verhalen te lezen!

  5. Koen van Vuuren ( Maassche BMW ) schreef:

    Wij ( ik ) ben blij dat we weer een hele mooie BMW mogen gaan leveren ! wij kunnen ook niet wachten tot vrijdag en daarna meer te lezen over deze fantastische auto 🙂

  6. Edwin schreef:

    Gefeliciteerd, mooie auto in het wit. En direct rijden, zonder 6 maanden wachten is ook wel wat waard.

  7. Thomas Schrader schreef:

    Gaaf! Deze stond heel lang de shortlist samen met een 530i touring. Uiteindelijk was de uitvoering doorslaggevend voor de keuze tussen beide. Super blij met mijn 530i maar ben stiekem wel benieuwd hoe ze dagdagelijkse vergelijken…

  8. Stefaan schreef:

    Proficiat met je nieuwe bolide Christian! Jouw configuratie is net dezelfde als de mijne. Alleen zou ik ms toch gaan voor de M340i omwille van zijn zescilinder. Maar die is inderdaad exponentieel veel duurder (aankoop en jaarlijkse taks). De bekleding in wit is ook mijn ding niet, maar tartufo is inderdaad schitterend maar ook hier weer duur en niet vrij van regelmatig onderhoud om het leer soepel te houden. Dan ben je met de standaard bekleding van de sportstoelen beter af.

    Ik ben echt razend benieuwd naar je bevindingen. Zeker over het laserlicht (naar het schijnt zou dit niet beter zijn dan gewone led-lampen), de (adaptieve) ophanging, de wegligging, het stuurgevoel, enz.
    PS1 ik heb vorig weekend met een 330e Touring gereden en die is inderdaad qua rijbeleving wat afstandelijk en zwaar. Hij verplicht je ook om bijna constant na te denken over je verbruik en batterijlading. Zonder elektropower valt de auto als het ware dood.
    PS2 de 330i is eigenlijk de beste 3-reeks die je kan kopen (de M340ix is iets te zwaar maar ik val voor diens loopcultuur, krachtafgifte en sound).

    • Christian Schilder schreef:

      Dank! Ik heb idd ook nog wel even zitten twijfelen, maar de proefrit in de 330i was voldoende om me te overtuigen. De b48 motor is ook echt snel genoeg.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten