De 8 redenen waarom SUV’s en crossovers zuigen!

Bijna de helft van alle nieuwe auto’s die verkocht worden is een SUV of een crossover. Deze ‘Urban Lifestyle’ minitractortjes zijn razend populair. Ik snap er – als autoliefhebber – helemaal niets van. SUV’s en crossovers zuigen! Waarom? Hier 8 redenen waarom!

1) Ze gaan minder efficiënt om met brandstof

Een SUV is over het algemeen zwaarder en heeft een minder goede luchtweerstand. Dit betekent dat het kleine motortje veel harder moet werken om de auto in beweging te brengen en dus is de auto minder zuinig. Een Audi A3 met 1.5 TSI motor en automatische versnellingsbak heeft een CO2-uitstoot van 115 gram, terwijl een Audi Q3 met dezelfde krachtbron en versnellingsbak een CO2-uitstoot van 130 gram heeft. Een segmentje hoger zien we hetzelfde. De Alfa Romeo Giulia met 200 pk benzinemotor heeft een CO2-uitstoot van 157 gram terwijl de Alfa Romeo Stelvio met dezelfde motor maar liefst 181 gram uitstoot. De uitkomst is ook bij andere merken altijd hetzelfde. De gewone hatchback, stationwagen of sedan wint! 

Geen Giulia stationwagen. Dan moet je de duurdere Stelvio pakken.

2) Ze zijn minder snel

Nu wordt het voor ons Driveaholics interessant. Een gunstig brandstofverbruik is immers niet het eerste waar wij naar kijken. Het is leuk meegenomen maar ook niet meer dan dat. Het hoge gewicht en minder goede luchtweerstand heeft namelijk ook een negatief effect op de prestaties. Weer neem ik de Audi 1.5 TSI met automatische transmissie als voorbeeld. De versie met DSG-automaat doet de 0-100 sprint in 8,2 seconden. Over het sprintje naar 100 km/h doet de Audi Q3 precies een seconde langer. Eenmaal boven de 100 kilometer per uur wordt de luchtweerstand een steeds grotere vijand voor de Audi Q3. Bij 207 kilometer per uur is de pret voorbij terwijl je met de Audi A3 door kan stoten naar een niet onverdienstelijke 220 kilometer per uur.

Audi A3

Zuiniger, sneller en goedkoper dan een Audi Q3. 

3) Ze zijn oncomfortabeler

Een veelgehoord argument is dat een SUV zo comfortabel is. De hoge zitpositie geeft je wat meer overzicht en het is – als je oud en versleten bent – wat makkelijker instappen. Maar comfortabeler? No way! SUV’s hebben vanwege het hoge zwaartepunt wat meer bodyroll als je een bocht neemt. Dat is – ook bij normaal tempo – onprettig omdat de koets dan stevig overhelt. Fabrikanten proberen deze rolneigingen wat te verminderen en dus dempen ze de auto iets stugger af om dat negatieve effect wat te verminderen. Dit betekent in de praktijk dat de auto minder comfortabel is. Opeens voel je kuilen en richels heel goed doorkomen. Het is gewoon lastiger om de ‘sweet spot’ te vinden. Ander puntje is dat een SUV of crossover grote wielen heeft om het optisch gat tussen de wielen en wielkasten wat te verkleinen. Wat weer als gevolg heeft dat de auto wederom wat stugger wordt. De BMW X2 en SEAT Ateca zijn goede voorbeelden hiervan. De enige SUV’s die echt fijn rijden zijn toppers als de BMW X5, Volkswagen Touareg en Audi Q7/e-Tron met luchtvering. Voor gewone stervelingen onbetaalbaar.

Foto BMW X2

Horrorvering!

4) Ze rijden minder sportief

Hoe meer massa, hoe meer dit ten koste gaat van de rijdynamiek. Je voelt iedere kilo als je een bocht attaqueert. Helemaal als het zwaartepunt van de auto ook nog eens hoger ligt. Natuurlijk zijn er fabrikanten (Porsche, BMW) die echt wel een sportieve SUV kunnen neerzetten. Het komt alleen nooit in de buurt van het origineel. Wil je een echte M, dan koop je een BMW M2, M3 of een M5. Wil je een echte Porsche voor het circuit dan ga je toch voor de Cayman of een Porsche 911. De meest sportieve SEAT is niet de CUPRA Ateca maar de Leon CUPRA. Zo simpel is het en zo simpel blijft het.

BMW M140i en Peugeot 3008

Wil je rijplezier? Koop een hothatch!

5) Ze zijn duurder

Meer uitstoot betekent – zeker in Nederland – meer belasting. En dus een hogere aanschafprijs. Ook zijn de brandstofkosten hoger en betaal je meer wegenbelasting. Het meest slechte nieuws moet nog komen. Omdat iedereen een SUV wil vragen fabrikanten vaak de absolute hoofdprijs. Een paar vergelijkingen? Een Volvo V40 met driecilinder T3 motor in de zeer rijk uitgeruste Sport+ uitvoering kost 33.000 euro, een minder rijk uitgeruste Volvo XC40 R-Design met dezelfde motor kost 47.000 euro. Mind you, een Volvo V60 R-design kost 49.000 euro. Dit is niet een versie met een lullig driecilindertje met 163 pk. Dit is inclusief een 190 pk viercilinder turbo. Kijk, dat zet meer zoden aan de dijk. Ander voorbeeld? De Alfa Romeo Giulia vs de Stelvio in riante B-Pack uitvoering. Schrik niet, voor de Giulia betaal je 51.000 euro en voor de Stelvio met dezelfde motor betaal je ruim 69.000 euro!

Volvo XC40

Een effectieve manier om je portemonnee te legen.

6) Ze zijn minder praktisch dan een stationwagen

SUV rijders beweren altijd dat hun auto zoveel praktischer is. Kijk en vergelijk. Neem bijvoorbeeld de Volkswagen Golf Variant en de Volkswagen T-Roc. Qua prijs vergelijkbare auto’s. Op papier dus een logische vergelijking, maar de de T-Roc is wel gebaseerd op de Volkswagen Polo. Dat merk je aan het goedkopere plastic op het dashboard en de minder goede rij-eigenschappen. Het belangrijkste verschil is dat een Volkswagen Golf Variant maar liefst 34 centimeter langer is. Niet alleen heb je in de Golf meer beenruimte, ook kun je meer koffers kwijt. De bagageruimte bij een T-Roc bedraagt 445-1290 liter, bij de Golf Variant kun je 605-1620 liter kwijt. Zet een Peugeot 308 SW en Peugeot 3008 naast elkaar en je ziet hetzelfde. De Peugeot 308 SW slikt 610-1660 liter bagage, de Peugeot 3008 maar 520-1480 liter. Aanzienlijke verschillen.

Peugeot 3008

Minder bagageruimte dan een Peugeot 308 SW.

7) Over het algemeen rijden er bejaarden in

Heb je ooit wel eens een mede-Driveaholic gezien in een Renault Captur, Nissan Cumcum (of hoe die krengen ook heten) of een Ford Ecosport? Nee, daar zitten alleen schapen en bejaarden achter het stuur. Het is verschrikkelijk! Vooral in het weekend worden ze uit de mottenballen gehaald en vind je ze massaal op de middelste rijstroken met hun onvermijdelijke fietsrekje. Horror!

Ford Ecosport

Neeeee, dit wil je niet!

8) Je kunt er geen meter in het zand mee rijden

Hoe vaak rijd je over een grasveld of op een onbegaanbaar zandpad? Inderdaad, nooit! Dus waarom heb je dan een SUV nodig? Op asfalt heb je er 0 profijt van. Vanwege de vierwielaandrijving? De meeste crossovers en SUV’s hebben gewoon voorwielaandrijving. Dat is geen argument. Plus dat je op een normale hatchback en combi ook vierwielaandrijving vaak kunt bijbestellen. It’s just a load of bullshit.

Foto Seat Ateca

Meer offroad ga je niet.

Dus?

Het zou helpen als wij autoliefhebbers weer massaal overstappen naar de traditionele sedan/combi. Dat haalt de druk er een beetje af bij het halen van de CO2-doelstellingen, zodat we als autoliefhebbers misschien weer eens wat meer lucht krijgen. Dat we niet weer een bpm-verhoging voor onze kiezen krijgen omdat de CO2-uitstoot niet snel genoeg daalt. Het mooie is dat we daar als autoliefhebbers niets voor hoeven op te geven. We winnen alleen maar. Die paar sufferds die graag hoog willen zitten kunnen altijd nog de bus nemen. Om meerdere redenen is het sowieso beter dat dit soort chauffeurs niet meer achter het stuur kruipt. Minder ellende op de middelste rijstrook, minder files en minder ongelukken. 

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

7 reacties

  1. Nathan schreef:

    Wat is jouw favoriete autotype? Hothatch?

  2. Joost van Dijk schreef:

    Mijn Audi Etron is bijna binnen… elektrische SUV…. na dit artikel moet het het summum voor jou zijn… Rijd je een keertje mee, Chrissie? Zo jong ben je ook niet meer haha

  3. Frank schreef:

    Hahaha……. ben ik het niet op alle punten met je eens: hoog zwaartepunt klopt, geen bochten-kampioen klopt, maar traag, voor bejaarden en oncomfortabel is echt onzin…..

  4. Dan schreef:

    Ik ben het niet met je eens : “..Een SUV is over het algemeen zwaarder en heeft een minder goede luchtweerstand. Dit betekent dat het kleine motortje veel harder moet werken om de auto in beweging te brengen en dus is de auto minder zuinig.” .
    Antwoord : neem een grotere motor ! Sinds wanneer kijken petrolheads naar CO2 uitstoot ?
    En dan schrijf je “..Bij 207 kilometer per uur is de pret voorbij terwijl je met de Audi A3 door kan stoten naar een niet onverdienstelijke 220 kilometer per uur…”.
    Waar en wanneer kun je nog harder dan 180 rijden ? Die 220 is niet relevant. In 9500km in mei en 6500km in oktober, heb ik – dwars door Europa- waar het legaal was, nooit harder dan 170 kunnen rijden vanwege de drukte..

    Sorry Christian, ik ben het bijna nergens met je eens : “..Nee, daar zitten alleen schapen en bejaarden achter het stuur…” . Ik heb een F-Type, en sinds kort een F-Pace 25t. Het onderstel is identiek aan dat van de F-Type. De F-Pace is wat hoger dan de F-Type, maar de massa is vergelijkbaar. Wel is er 50 pk minder vermogen [enige reden BPM ].

    In Nederland, zeker in de randstad, rij ik veel liever in de F-Pace. Op de Veluwe liever in de F-Type, én in het buitenland. Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen échte en ‘wannabee’ SUV’s. Voor mij is de F-Pace dé auto als ik met meer dan één passagier op stap moet ; geen krap onder gemotoriseerd ” 1.5 hatchbackje ” !

    Duurder ? Zeker : de mensen willen geen krappe autootjes meer. Na ‘blackface’ , ‘ white privilege’ en ‘inclusiviteit’ is dit óók ‘overgewaaid’ uit de VS..
    Ik heb een XF-station overwogen, letterlijk náást een F-Pace. Bij de F-Pace kun je rechtop staan om in te laden, bij de XF moet je bukken. Bovendien is de laadruimte lager, waardoor je grotere objecten er niet eens in kunt krijgen. Je kijkt overigens weer alleen naar ‘wannabees’ , niet naar échte SUV’s…
    Ik ben bijna bejaard [58] . Heb geen fiets, laat staan een rekje. Rij alleen links, ongeveer 20km harder dan de schapen in de hatchbacks die continue in het midden rijden…. 🙂 .
    Ook wat je schrijft over zandpaden : dit zijn wannabees, geen SUV’s !!!

    En als uitsmijter schrijf je “..Het zou helpen als wij autoliefhebbers weer massaal overstappen naar de traditionele sedan/combi…” .

    Dus je lezers zijn ook schapen die liever in de wannabee SUV ‘s rijden ???

    Kwam je net terug van wintersport en had je 800km achter andere Nederlanders gereden ? “..Die paar sufferds die graag hoog willen zitten kunnen altijd nog de bus nemen. Om meerdere redenen is het sowieso beter dat dit soort chauffeurs niet meer achter het stuur kruipt. Minder ellende op de middelste rijstrook, minder files en minder ongelukken. ..”.
    In je eigen woorden : “..It’s just a load of bullshit…” .

  5. Naam schreef:

    Je hebt wel erg veel last van je hormonen he bink?

  6. André R. schreef:

    Het is maar kommer en kwel wat de klok slaat wanneer de schrijver van dit artikel het over een SUV heeft. Dat een SUV geen raceauto is, is een feit en ook dat je er geen Ferrari-achtige snelheden mee kunt halen. Feit is echter wel dat het rijden in een SUV zeker niet leeftijdsgebonden is en Ik nu regelmatig ook jongere SUV -rijders over Nederlands wegen zie scheuren. En last but not least over oncomfortabel gesproken……ben blij dat ik nu wel een stuk comfortabeler zit in mijn Kia Sportage SUV in vergelijking tot mijn vorige ” hatchback” voertuig.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten