De 7 tops en flops van de IAA Frankfurt
Afgelopen woensdag heb ik de grootste autobeurs van Europa bezocht, de IAA in Frankfurt. Het was wederom een feestje, zoveel pracht en praal. Maar uiteraard waren er ook teleurstellingen. Of erger. Tijd dus voor een ouderwets lijstje :).
Toppers
1) Alfa Romeo Giulia
Waarom een Rembrandt aan de muur hangen als je dit kunstwerk ook in je huis kunt zetten? Al monteren ze er vierkante wielen onder en bekleden ze de stoelen met een spijkermat. I do not care. Wat wil ik deze auto graag hebben! Vooral de hier tentoongestelde topversie met 510 pk zescilinder is extreem begeerlijk.
2) Kia Optima GT
Op plaats 2 een Kia. Wie heeft dat kunnen voorzien. Deze Kia Optima GT heeft deze toppositie vooral te danken aan het meer dan fraaie interieur. Een Duitsers naast me raakte zo ‘begeisterd’ dat ik zijn mosterdspeeksel maar net kon ontwijken toen hij in mijn oor schreeuwde dat deze Kia ‘hervorragend’, ‘spitzenklasse’ en een ‘Absolute Hammer’ was. Ik kon hem niet anders dan gelijk geven. De tweeliter turbo is goed voor 245 pk, dus daarmee kom je ook nog eens best goed vooruit. Het zal voor Kia heel moeilijk worden om kopers van de Audi A4 en BMW 3-serie te verleiden, maar ik hoop van harte dat er dappere helden zijn die de Kia eens gaan uitproberen. Mag ik me alvast aanmelden voor een testrit, Kia Nederland?
3) BMW 7-serie
De Audi A8, S-klasse en Jaguar XJ zijn allemaal fantastische auto’s. Maar ik ben altijd al een BMW 7-serie fanboy geweest sinds de briljante E38. Doe mij deze nieuwe 7-serie dus maar. Zoals je mag verwachten is het interieur ook prachtig. Overigens geldt hetzelfde ook voor de S-klasse en de A8. Zoals je ook mag verwachten ;).
4) Jaguar F-Pace
De eerste SUV van Jaguar. En wat voor een entree. Doe mij maar graag deze blauwe met zwarte velgen. Je zou denken dat het de auto ordinair maakt, maar dat is als je de auto IRL bewondert dus echt niet het geval. Dit is één brok masculiene entiteit (google maar eens op dat woord). Geschikt voor huurmoordenaars, SAS soldaten en Driveaholic lezers :).
5) Honda Civic Type-R
Ok, het conceptmodel was nog bruter, maar toch is de Civic Type-R een geweldenaar. Fuck ingetogen! Deze wilde hothatch laat zien waarvoor hij gemaakt is. Love it or hate it. Ik stel me voor wat een gelukzalig moment het is als je in je binnenspiegel die reusachtige spoiler ziet. De Recaro’s zitten overigens ook geweldig. Het interieur is wat rommelig, maar daar heb je toch geen tijd voor om naar te kijken als je Porsches gaat pesten op de Nordschleife.
6) Toyota
Een lekker wijf naast een Prius neerzetten werkt, want zo lokte Toyota toch een aantal vrijgezelle heren richting de Prius. Goed gezien Toyota, met politieke correctheid alleen kom je er niet. De Toyota Prius zelf is overigens spuuglelijk en nog even hatelijk als altijd. Dat dan weer wel. Maar ik waardeer de poging van Toyota om er nog wat van te maken :).
7) Mercedes
Dat je een hal voor jezelf reserveert toont je ambities. Maar dat je dan ook een theater bouwt en een adembenemende show uit de hoed tovert gaat nog wel een stapje verder. Kudo’s voor de mooiste stand van de IAA.
Flops
Natuurlijk waren er ook tegenvallers en teleurstellingen te noteren. Of erger.
1) Volkswagen
Alle fabrikanten vertellen vol trots over hun ‘CO2 Emissionen en krafstoffverbrauch’. Behalve Volkswagen. Die hebben dit hoofdstuk heel snel weggemoffeld. Alleen het stickertje op de Passat GTE zijn ze vergeten. Alstublieft vrienden van Volkswagen, deze kunnen jullie snel nog even weghalen. Reserveren jullie dan bij Pon een Volkswagen Golf R Variant voor me? Een weekje will do.
2) Peugeot 308 GTI
Heeft Peugeot een kwaliteitsmanager in dienst? Dat vraag ik me wel eens af. Klein praktijkvoorbeeldje in de Peugeot 308: toen ik de juiste positie achter het stuur had gevonden, kon ik de tellers niet meer zien. Welke idioot heeft dit goedgekeurd? Echt een epic fail! Andere minpunten zijn dat de stoel zelf alleen geschikt is voor kleine Fransoosjes en dat het multimediasysteem niet te begrijpen is. Mogelijk is de rest van de auto briljant (als hij gebaseerd is op de RCZ-R komt dat wel goed), maar ik vind het toch wel fijn om te weten hoeveel kilometer te hard ik rijd. Dit is voor mij de reden om de 308 GTI niet op mijn shortlist te zetten.
3) Audi A4
Ja, het interieur is waanzinnig fraai gebouwd en de nieuwe Audi A4 zit weer boordevol interessante techniek. Ongetwijfeld zal hij wat beter rijden dan zijn voorganger, dus met de verkopen zit het wel snor. Maar kan het nog saaier? Nog emotielozer? De klinische perfectie van Audi begint me een beetje de keel uit de hangen. Het meest beangstigende is dat echt alle bezoekers om me heen helemaal hoteldebotel waren van deze Audi A4. Dat zegt iets over mij, of over de gemiddelde automobilist. Ik houd het op het laatste.
4) Ford Vignale
Weer een ‘bread and butter’ fabrikant die denkt klanten te verleiden door het beestje een ander naampje te geven. Citroen doet het met de DS range, Ford introduceert nu het Vignale logo. Wat je ziet en krijgt is een Ford Mondeo met wat andere leersoorten en een persoonlijke adviseur die je kan bellen als je een probleem hebt. Big deal! Het is en blijft een Ford Mondeo en dat is voor heel veel mensen niet voldoende om 50 of 60k op stuk te slaan.
5) Bentley Bentayga
Smakeloosheid heeft een vorm en naam gekregen. De Bentley Bentayga wordt ongetwijfeld de nieuwe lieveling van de gemiddelde Premier League voetballer. Ook leverbaar met een Breitling Mullinger klokje van 200.000 euro in je middenconsole.
6) Renault Megane
Ik heb van oudsher sympathie voor Renault, maar ze maken het me wel heel erg lastig met de nieuwe Megane. Eerste knelpunt is het nieuwe multimediasysteem. Ze hebben een soort van mini-variant van het Tesla touchscreen nagebouwd, alleen minder goed nagedacht over de werking. De kans dat je tijdens het rijden gaat crashen is groot, want de menustructuur is erg onhandig. Ook kom je her en der wat minder fraaie plastics tegen in het interieur. De langzame EDC versnellingsbak is dezelfde als in de Clio RS en daarmee trek je ook geen volle zalen. Het meest pijnlijke nieuws is dat de Renault medewerker mij wist te vertellen dat de nieuwe Megane RS (medio 2016) alleen met EDC automaat en vijfdeurs komt. Daar word ik pas echt verdrietig van.
7) Opel Astra
De Opel Astra heeft veel gewicht verloren. En dat belooft veel goeds voor de wegligging. Tot zover het positieve nieuws. Voor de rest word ik niet koud of warm van de Astra. Dit had ook een Toyota kunnen zijn. De nieuwe Opel Astra is een uiterst saaie auto, ook als je het portier opent. Hiermee gaat Opel de oorlog niet winnen. De enige hoop voor Opel is dat concurrent VW wordt gevloerd door ‘dieselgate‘.
Ten tijde van schrijven is de LA motorshow begonnen.
De IAA is Duitsland grootste autobeurs en ik heb die nog nooid bezocht. Wel eens de autorai en dat vond ik beslist leuk.
Uit het lijstje van de blogger kies ik de Civic type R uit als leukste auto, omdat ik zelf nogal een Honda diehard ben. Ik rij zelf in een vlotte civic.
Maar de fanboy bril zet ik ook wel eens af en kijk eens wat de concurenten laten zien. Dan moet ik soms janken en soms aplaudiseren. Ik hou het bij de auto’s getoond bij het artikel, de Astra om eens mee te beginnen is iets waarvoor ik een Honda niet aan de kant zet en zelfs een Honda die doorgeroest is niet op inruil. Daar ben ik teveel een anti Opel persoonlijkheid voor. De anti Opel houding zit in mijn familie dus dat is ook nog eens DNA technisch bepaald. De Alfa Romeo vind ik niets anders dan braaf de huidige trents volgen en het staat steeds verder af van de oorsprong van het karaktervolle automerk. Dan ben ik enthousiaster met de nieuwkomers in premium autoland zoals KIA en Hyundai dat zelfs de tyconen Honda en Toyota slapenloze nachten kan gaan bezorgen als zij zo rap doorgaan met ontwikkelen en auto’s maken die de Europese smaak feiloos weten te benaderen. De Peugeot 308 GTI, ik heb de auto nog niet in het echt gezien, maar de burger versie ziet er coulant uit en er is een versie met spects die ongeveer hetzelfde is als mijn eigen auto. De Renault Megane, daar ben ik benieuwd na als ik er één in het echt ga zien. De nieuwe Prius maakt wel de tongen los met haar extraverte voorkomen, geheid gaan we daarvan veel weer zien op de wegen.
@CivivPower: de nieuwe NSX stond er ook. Prachtige auto.