CUPRA Leon VZ 2.0 TSI (2021)

Een unieke auto. Zo mag je deze CUPRA Leon 2.0 TSI in Nederland wel noemen. Er rijden in Nederland wel een paar CUPRA Leons rond, maar niet de versie met 300 pk. Deze versie staat in Nederland niet op de prijslijsten en voor zover wij weten staat er welgeteld één exemplaar met deze motorisering op kenteken.

4 uitlaten CUPRA Leon

De enige CUPRA Leon VZ 2.0 TSI in Nederland.

Waarom is de auto in Nederland niet geleverd?

Importeur Pon ziet er geen heil meer in. Door de extreem hoge autobelastingen in ons kleine kikkerlandje zijn dit soort auto’s (met iets hogere CO2-uitstoot) zo goed als onbetaalbaar. Daarom biedt Pon alleen de plug-inhybrideversie aan. Op zich ook geen verkeerde auto/motor (zie onze rijtest met de VW Golf GTE en Skoda Octavia RS), maar de versie met 300 pk is de auto die je als sportieve automobilist eigenlijk wilt hebben. Een auto zonder compromissen. Met een motor die altijd levert en gefocust op performance en rijplezier. Uiteraard inclusief sperdifferentieel om de krachten op de voorwielen goed te kunnen beteugelen. Dat is voor een krachtige voorwielaandrijver gewoon onmisbaar. Om je jaloers te maken: in Duitsland kost deze auto net aan 40.000 euro en in Vlaanderen 45.000 euro. In Nederland zou je daar zo 10 a 15 mille bij moeten optellen. 

Deze CUPRA Leon is in Nederland bijna onbetaalbaar.

Wat is minder uniek aan de auto?

Toch wel dat je in een ‘rebadged’ SEAT Leon rijdt. Geen verkeerde auto om te zien, maar je verwacht van een ‘zelfstandig’ merk natuurlijk wel een meer origineel design. Dat zijn ze inmiddels ook al het aan doen. Zo zijn de CUPRA Born en Formentor echt al ‘eigen’ ontwerpen, al stamt alle onderhuidse techniek natuurlijk uit de VAG-stal. Toch heeft CUPRA wel wat energie gestoken om de CUPRA Leon een sportief gezicht te geven. Met name de koperkleurige velgen zijn een ‘trademark’ van het merk. De vier uitlaten aan de achterzijde benadrukken de sportieve ambities en doen denken aan de Audi S3 en Volkswagen Golf R. Al met al is dit zeker geen verkeerde auto om te zien. Ietwat ‘understated’, maar wel sportief genoeg om even de nekjes te doen draaien. Het interieurontwerp is eveneens een stap voorwaarts ten opzichte van de vorige generatie SEAT Leon. Zaken als ‘ambient lighting’, de koperen accenten, wat leuke stiksels en een wat groter beeldscherm geven het interieur net wat meer cachet. De gebruikte materialen zijn niet helemaal op het ‘premium’ niveau, maar het is wel ruim voldoende in totaliteit. Het is in ieder geval geen stap terug. Dat laatste is binnen de VAG-groep helaas steeds vaker het geval. 

Koperkleurige velgen CUPRA Leon

De koperkleurige velgen zijn typisch CUPRA.

Wat is de party piece van de auto?

De 2.0 TSI-motor in combinatie met de DSG-versnellingsbak. Dat er anno 2022 inmiddels een roetpartikelfilter op zit en de motor is aangepast aan allerlei emissie-eisen merk je totaal niet. Dit is één van de weinige turbomotoren die tot het einde van het toerenbereik bij de les blijft. Je voelt de spieren steeds verder spannen naarmate de toerenteller meer naar rechts opstoomt. Daarnaast is het ook het koppel bij lage toeren meer dan voldoende om zorgeloos te versnellen. De sound is eveneens veel beter dan de vorige generatie. Je hebt nog steeds leuke ‘pops and bangs’ en je hoort de turbo mooi naar lucht happen als je gas geeft. Klinkt gaaf. Natuurlijk is wel weer wat speakersound, alleen is dat nu een veel prettiger geluid. De DSG-7 versnellingsbak vormt eveneens een mooi paar met de turbomotor. De bak is qua reactiesnelheid echt wel heel erg goed. Je kunt ook weer lekker flipperen als je dat wilt. De bak blijft dan ook in manuele modus. Fijn! Jammer alleen dat de bak dan nog wel automatisch doorschakelt bij de ‘redline’.

2.0 TSI motor

Een leuk logootje had niet misstaan op de afdekplaat.

Hoe zijn de prestaties?

Gewoon heel erg goed. De sprint van 80 naar 120 kost 2.96 seconden en de 100-200 spurtje 12.8 seconden (met 2 volwassenen aan boord). Het gemak waarmee de auto stappen zet is imponerend. Tempo 200 is kinderspel in deze auto. Als de omstandigheden het hadden toegelaten (het was net een tikje te mistig) hadden we met gemak de snelheidsbegrenzer (250 km/h) aangetikt. We weten allemaal dat de 2.0 TSI-motor geweldig tuningspotentieel heeft (alhoewel de software van de nieuwste generatie nog niet gekraakt is), maar ook zonder chip heb je een juweel van een motor. Deze 2.0 TSI is wat mij betreft nog steeds de fijnste viercilinder op de markt. Dan heb ik het niet eens zozeer over het vermogen maar vooral over het sportieve karakter van de motor. Deze 2.0 TSI heeft zo’n honger naar toeren, dat is en blijft echt verslavend. Zeker bij een sportieve auto als deze. Laten we hopen dat VAG deze motor nog even blijft aanbieden. No way dat een elektrische auto dezelfde beleving kan bieden. Het draait om meer dan stoplichtsprintjes. Juist bij een sportieve auto wil je de motor in het hele toerenbereik kunnen ervaren met al je zintuigen.

 

Wat bevalt nog meer goed?

De adaptieve dempers, deze zijn standaard op iedere CUPRA Leon. Het mooie is dat je ze in 15 standen kunt zetten. Van boterzacht naar kneiterhard en alles wat daartussen zit. Vooral de meest comfortabele stand is ronduit verbluffend. Dat je in een hot hatch rijdt merk je dan totaal niet. Je zoeft in alle rust en comfort met de rest van het verkeer mee. Met de dempers in de meest harde stand is het natuurlijk andere koek, al blijft het restcomfort dan (net aan) acceptabel. Het geluidsniveau (rijwind en banden) is eveneens acceptabel, al is een Golf marginaal beter geïsoleerd. De sportief gevormde stoelen van de CUPRA zitten eveneens prima. Heel veel steun op de plaatsen waar dat moet en voldoende stevig voor langere ritten. Dit is echt een hele fijne auto om even op en neer naar München te rijden, juist ook omdat de auto op hoge snelheid heel stabiel aanvoelt. Totaal niet nerveus of onhandelbaar. Op het gebied van binnenruimte is de nieuwe generatie overigens echt fors verbeterd. Achterin zit je gewoon Skoda-esk ruim!

Koplampen CUPRA Leon

Ledverlichting is standaard. Matrix-led helaas niet leverbaar.

Wat bevalt minder goed?

Dat ik allerlei functies via het beeldscherm moet bedienen. De aircotemperatuur moet je nu via een onverlichte ‘slider’ bedienen. Heel onhandig als het donker is. Wat voor Leon-rijders wel scheelt is dat de vorige generatie Leon ook al een vrij onhandig beeldscherm had. Dus de stap terug is minder groot. Ook reageert het scherm iets beter en sneller dan ik bij verschillende Volkswagens (ID.3, Golf etc.) gewend ben. De grote ergernis bleef gelukkig uit. Toch hoop ik van harte dat we bij een volgende facelift weer wat meer knopjes terugkrijgen. Werkt toch veel fijner. Gelukkig kun je via stemcommando’s een eind komen. Een andere onhandigheid van de Leon is de nog steeds hoge tildrempel van de kofferbak (380 liter groot). Wel heel handig: de knop op het stuur voor het selecteren van de juiste rijmodus. Met één druk op de knop switch je van rijmodus. Ook is er een fysieke knop voor het uitschakelen van het ESP. CUPRA heeft goed begrepen dat de doelgroep hier op zit te wachten.

Fijn dat je via het stuurwiel de juiste rijmodus kunt selecteren!

Is de wegligging nog verbeterd?

Het grootste verschil is de tractie. Waar de vorige generatie CUPRA op de limiet vrij plotseling kon uitbreken in onderstuur, liggen de grenzen van de nieuwe generatie nog verder weg. Het sper werkt nog niet zo ultrabijterig en agressief als in de ‘trackday focussed’ SEAT Leon CUPRA R maar het komt wel meer in de buurt. Ook de besturing zit voor mijn gevoel een beetje tussen de vorige generatie CUPRA 300 en CUPRA R in. De nieuwe generatie CUPRA Leon is al met al net weer even een beetje scherper gezet, zonder dat het ten koste gaat van de alledaagse inzetbaarheid. Dat extra laagje rijdynamiek vertaalt zich in meer tractie, een iets fijnere besturing en – verrassend genoeg – een lossere achterkant. Dat was wat bijvoorbeeld de CUPRA R miste. Dat was de ultieme tractiekoning maar wel een ‘one-trick pony’. Nu kun je ook iets meer spelen met ‘lift-off’ overstuur en dat vind ik op een VAG-auto wel bijzonder. Gebleven is het gevoel van lichtvoetigheid. Ook de nieuwste generatie CUPRA Leon voelt aan als een lichtgewicht en dat is heel erg fijn!

CUPRA Leon interieur

Wat stikseltjes geeft het interieur net even een iets ander aanzien.

Conclusie?

Dat het verdomd jammer is dat we in Nederland zo’n idioot bpm-beleid hebben. Want dat is de enige reden dat dit pareltje niet in Nederland geleverd wordt. De auto is door de hoge belastingen gewoon niet levensvatbaar. Dat is echt zonde, want aan de auto ligt het niet. De nieuwste generatie CUPRA Leon is qua stuurplezier, comfort en ruimte echt een stap vooruit ten opzichte van de voorganger. Dat is knap, want de voorganger was ook al een geweldige auto. De CUPRA Leon is de ultieme alleskunner en oprecht één van de beste hot hatchbacks die je kunt kopen. Alleen het beeldscherm is en blijft wennen, maar voor de rest is de CUPRA Leon briljant. Rest er niet anders dan er eentje importeren uit het buitenland. Of je moet geluk hebben dat je in Vlaanderen woont. Dan heb je voor 45 mille een echte ‘hot hatchback‘ voor je deur staan.

CUPRA Leon achterzijde

Meestal zien andere weggebruikers alleen de achterkant. De CUPRA Leon is een razendsnelle hot hatch.

Eindcijfer: 8.5
+ 2.0 TSI is en blijft een geweldenaar.
+ Wegligging weer wat verbeterd.
+ Perfecte allrounder.
+ Verrassend ruim.
– Bediening niet optimaal.
– In NL onbetaalbaar.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

2 reacties

  1. Stefaan schreef:

    Prijs/kwaliteit verhouding erg scherp. Zal de Cupra Leon 2,0 TSI de vergelijking kunnen doorstaan met de komende Honda Civic Type R?

  2. Koen schreef:

    Neen, ik denk dat de nieuwe Type R nog uit een ander vaatje tapt als je het over vehicle dynamics en scherpte hebt. Heb zelf wel een Cupra Leon 300 gekocht vorige week, omdat het uiteindelijk wel een super allrounder is met een verteerbaar prijskaartje waar ik dagelijks heen en weer kantoor en buurtwinkel mee kan als 50 jarige zonder dat ze me nawijzen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten