Alles over chiptuning

Ik krijg vaak vragen over chiptuning. Heeft het effect? Waar moet ik op letten? Hoogste tijd om jullie op weg helpen in de onoverzichtelijke jungle van de chiptuning. Ik beantwoord hieronder jullie veelgestelde vragen.

Wat zijn de voordelen van chiptuning?

Je wint allereerst meer vermogen en koppel. Hoeveel vermogen je wint is afhankelijk van heel veel factoren. Je kunt bij turbomotoren makkelijk 15 tot 20% aan extra vermogen en koppel winnen. Dit voel je! Het extra vermogen zorgt voor een snellere acceleratie (ook in hogere versnellingen) en vaak ook voor een hogere topsnelheid. Ook gunstig: bij een normale rijstijl heb je vaak een gunstiger brandstofverbruik. Bij atmosferische blokken levert chiptuning overigens relatief weinig vermogenswinst op.

Mooie vermogenscurve Bijna 400 pk uit een tweeliter. Ongekend!

Waar moet ik mijn auto tunen?

Het aanbod in de markt is waanzinnig groot. Er zijn honderden bedrijven die aanbieden om je auto te chippen. Vaak voor belachelijk lage prijzen en soms zelfs aan huis. Op hun website zie je dat ze ieder merk en ieder model kunnen opvoeren. Stop! Hier moet je dus niet zijn. Goedkoop is duurkoop. Vergelijk het maar als je naar een restaurant gaat en je kunt kiezen uit 150 gerechten. Echt lekker wordt het nooit.

Liever ga je naar een tuner die zich specialiseert in één bepaald merk. Bijvoorbeeld JD Engineering, TVS Engineering of VAG-techniek voor VAG modellen (VW, Audi, Skoda en Seat), Fastchip voor je Renault, Mosselman voor BMW of Squadra tuning of Savali voor Alfa Romeo/Fiat. Dit zijn ontwikkelaars die al hun tijd en energie steken in hun eigen merken. En rekening houden met de techniek. Die bijvoorbeeld het koppel in de eerste twee versnellingen knijpen om je koppeling te sparen. Een goede tuner heeft zijn chip op de rollerbank ontwikkeld, waar hij de software optimaal op de auto heeft afgestemd. Een goede tuner heeft vele uren ontwikkeltijd achter de rug voordat de software in jouw auto wordt geplaatst. Met resultaat!

 

Is het hoogste vermogen belangrijk?

Laat je ook niet leiden door een zo hoog mogelijk vermogen. Het draait om ‘driveability’. Je auto moet niet alleen sneller, maar vooral ook lekkerder gaan rijden. Je wilt juist bij een getunede auto ook een soepele motor die mooi oppakt en het vermogen gelijkmatig serveert. Heb je de keus, kies dan altijd voor een chip op maat. Dan wordt de chip volledig op jouw auto en jouw specifieke wensen afgestemd op de rollerbank.

Mocht je toch meer vermogen willen, dan zijn daar zeker wel mogelijkheden voor (stages 2 en verder). Maar dan praat je ook over andere bedragen en meer mechanische aanpassingen aan je motor. Bijvoorbeeld door het monteren van een andere turbo en een ander uitlaatsysteem. Houd er dan ook rekening mee dat je andere onderdelen van je auto moet aanpakken. Bijvoorbeeld een koppeling die het hogere koppel aankan en ook zul je iets aan je remmen moeten doen om de extra snelheid af te kunnen schudden. Zeker als je vaak het circuit op gaat. En kan het handig zijn om je onderstel aan te pakken zodat je het extra vermogen ook op het asfalt kwijt kunt. Belangrijk: controleer je banden! Hebben ze nog wel de juiste snelheidsindicatie.

Optimalisatie op de rollerbank.

Optimalisatie op de rollerbank.

Behoud ik garantie bij tuning?

Nee, over het algemeen niet. Heel veel tuners bieden aan dat ze de fabrieksgarantie overnemen. Maar als je de kleine lettertjes leest blijkt die belofte vaak een wassen neus. Bij slechts een paar merken kun je chiptunen met behoud garantie. Volvo biedt Polestar tuning en ook BMW levert voor een paar modellen chiptuning aan. Behoud van garantie klinkt mooi, maar realiseer je wel dat je vaak de hoofdprijs betaalt voor deze tuning en dat deze tuning relatief weinig vermogenswinst oplevert. Vooral bij Polestar is dit wel een dingetje. Dan is de vermogenswinst vaak maar beperkt tot slechts 10 pk/40 nm. Ook zijn dit geen chips op maat, dus de chip is niet voor jouw specifieke auto ontwikkeld. Ik spreek uit eigen ervaring dat je beter naar een goede specialist kunt gaan als je alleen met het beste genoegen neemt.

Goed om te weten voor alle VAG rijders: tot vorig jaar leverde importeur Pon Abt tuning met behoud van garantie aan op bijna alle modellen, maar daar zijn ze mee gestopt. Het paste niet meer binnen hun ‘groene’ strategie. Ga er maar vanuit dat het te weinig centjes opleverde.

IMG_1822

De Golf GTI is bij uitstek een geschikte auto voor chiptuning.

Of toch ‘externe’ tuning?

Heel kort door de bocht zijn er twee vormen van tuning. De eerste is dat de tuner de parameters van je motormanagement aanpast (bv door de turbodruk te verhogen en/of software te herschrijven). Je originele software wordt dan gewijzigd of zelfs overschreven.  Een tweede optie is dat de tuner een externe ECU plaatst die de originele ECU als het ware manipuleert. De ‘externe’ tuning kan handig zijn voor leaserijders. Veel leasemaatschappijen zijn erg streng als het gaat om tuning. Het voordeel van de deze vorm van tuning is dat je het regelapparaat zelf heel makkelijk kunt (de)monteren.

Wees er wel voorzichtig mee. Je loopt altijd een keer het risico dat je niet in de gelegenheid bent om je box te demonteren. En dan ziet de dealer die box natuurlijk meteen zitten. Het voordeel van reguliere chiptuning is dat er iets meer vermogenswinst en optimalisatie haalbaar is. Bij reguliere chiptuning kan een dealer overigens wel vaak uitlezen dat je auto is gechipt. Het kan overigens ook zijn dat de ECU nog niet gekraakt is en de auto alleen via ‘externe’ tuning geoptimaliseerd kan worden. Check voordat je de auto koopt altijd even naar de mogelijkheden bij de tuner voor het betreffende model.

Is chiptuning gevaarlijk?

Chiptuning is op zichzelf helemaal niet riskant, mits je naar een goede tuner gaat. Ik blijf in herhaling vallen, maar goedkoop = duurkoop bij chiptuning. Een slechte chip kan voor ellende zorgen en kan je letterlijk duizenden euries kosten. Met een goede chip is het  risico op extra schades nihil.

Naast de kwaliteit van de tuner is er een andere factor van belang. Jij! Behandel je auto met respect. Rijd je auto altijd netjes warm (olietemperatuur rond de 90 graden) en zorg goed voor je turbo. Heb je lekker zitten planken op de Autobahn of het circuit, laat dan minimaal 90 seconden de motor stationair draaien zodat je turbo kan afkoelen. Meteen je motor uitzetten zorgt uiteindelijk voor slijtage aan je turbo. En bij chiptuning krijgt die turbo natuurlijk wel wat meer voor zijn kiezen.

carbonio

Eem andere luchtinlaat kan ook wat vermogenswinst opleveren.

Wanneer moet ik tunen?

Een veelgemaakte fout is om meteen bij aanschaf je auto te tunen. Nooit doen. Het is verstandig om bij een nieuwe auto eerst minimaal 10.000 kilometer te rijden. Leer je auto kennen en kijk even of je in die periode tegen wat kinderziektes aanloopt die je nog mooi in de fabrieksgarantie kunt oplossen. Idealiter laat je de auto tunen op de rollerbank en zie je direct wat het vermogen voor tuning en na tuning is. Maar ook zonder rollerbankrun kun je nagaan of je auto succesvol gechipt is. Je kunt voor de tuning je stopwatch pakken en wat sprintjes in verschillende versnellingen meten (bijvoorbeeld 100 – 160 km/h). Na de tuning doe je deze sprintjes nogmaals (wel bij vergelijkbare omstandigheden) en zie je wat het resultaat is.

verbruik gti

Een benzine GTI met 300+ plus pk en toch zonder moeite 1 op 16,5 kunnen rijden. Het kan!

Moet ik mijn auto nu wel of niet tunen?

Ja natuurlijk, gewoon doen! Een goede chip zorgt ervoor dat je nog meer geniet van je auto. De snellere acceleratie is leuker. En het is veiliger. Even snel invoegen is zo gepiept. En als je voor kwaliteit kiest en je auto netjes behandelt heb je weinig te vrezen.  Maar maak nooit de fout dat je voor de goedkope optie gaat. Ik snap echt niet dat mensen eerst 30.000 euro aftikken voor een auto en daarna 300 euro gaan besparen op chiptuning. Dan snap je het niet.

Ik heb zelf meerdere auto’s getuned en mechanisch gezien heb ik nooit problemen gehad met de auto’s. Maar ik ben dan ook altijd bij specialisten geweest (JD Engineering, Fastchip). Dit zijn bedrijven die zeer goed bekend staan. Zoek daar ook naar op het internet. Lees de ervaringen van anderen. Meld je aan bij een merkforum (bv Skodaforum, Seat-online, Golf GTI forum etc) en vraag naar de ervaringen van bezoekers. Op zulke fora zit veel kennis. Doe er je voordeel mee!

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

14 reacties

  1. Frits schreef:

    Koop gewoon af fabriek iets snel en verkloot je auto niet met chippen Geen Garantie en de meeste draaien allemaal inde soep En gebruikt wil geen hond je auto nog kopen

    • Dick Groen schreef:

      Frits, ik denk dat het juist heel interessant is voor mensen om voor die 1.6 tdi te kiezen en niet voor de 2.0 TDI en veel goedkoper een snellere auto rijden.

      Dat ze in de soep draaien is grote onzin. En gebruikt je auto niet in te ruilen is ook onzin, want een goeie tuner is ook bereid de originele software weer terug te zetten.

  2. Cor schreef:

    @Frits:

    Onzin… zonder goede onderbouwing. De statements die jij noemt, zie ik niet terugkomen op de genoemde fora’s in het artikel.

  3. Chris schreef:

    frits ezel, weet er blijkbaar niks van bz

  4. Peej schreef:

    Heb niet gemerkt dat een auto er ook zuiniger van kan worden bij gelijke rijstijl.

    Althans ik merk het niet met een normale rijstijl. Had een Polo GTi met 1.8 turbo en nu een Leon 5F 1.8Tsi. Geen van beide is zuiniger na tuning, de kenvelden die bij deellast worden aangeroepen worden volgens mij ook niet aangepast?!

  5. Moors schreef:

    Mensen ik heb hele slechte ervaring met CTS-Chiptuning in Beek Limburg!
    Heb mijn auto Mitsubishi Colt Ralliart laten chippen bij CTS-Chiptuning en kreeg te horen dat hij na 500km het hele volle vermogen zou hebbben van 185 pk.
    Echter de auto sloeg diverse keren in noodloop, geen vermogen meer en niet meer als 4000 toeren.
    Ging geen lampje branden en geen foutcode.
    Als ik dan verder trapte wel foutcode P1961 en P1963.
    Zelf onderzoek gedaan op internet en kwam diverse meldingen tegen dat dit komt door slechte chip tuning!
    Divers mail contact gehad en hij zei ligt niet aan software.
    Luchtmassameter vernieuwd zelfs naar mitsubishi dealer geweest dus veel geld gekost zonder resultaat!
    Gisteren uiteindelijk originele software erop gezet door meneer van CTS en alle problemen verdwenen.
    Nu wilt meneer het geld niet terug geven omdat hij van mening is dat het aan mij auto ligt????!!!!!
    Dus met orginele software loopt hij goed en met hem zijn software alleen maar problemen en zou het aan mijn auto liggen?
    Zo doe je geen zaken,geef dan toe van sorry helaas ik kan je niet helpen en geef geld terug!
    Hebben andere ervaring met deze gast van CTS-Chiptuning?
    Met andere woorden als hem zijn software niet werkt ligt het aan jou auto en krijg je je geld niet terug!!!!!!!!!!!!!!!!!

  6. Chris V schreef:

    Zo te zien heb je een recensie achtergelaten op de google pagina van de tuner. Blijkbaar heb je ons niet het hele verhaal verteld en heb je zelf liggen beunen aan je frikandel. Vind het niet gek dat de auto dan opeens slecht begint te lopen…

    Dit is de reactie van CTS op jou recensie.

    ”Beste Marcel,

    Allereerst bedankt voor uw recensie. Ondanks dat u het als een slechte ervaring hebt ervaren willen wij hier toch even op terug komen.

    Zoals wij u gisteren ook hebben uitgelegd zijn er een aantal zaken die mee spelen in het veroorzaken van de storing aan uw Colt.

    – U gaf enkele maanden geleden aan dat bij een snelheid van 210 km/u de auto verminderd vermogen had. Dit had te maken met een foutmelding deze gaf aan dat de exhaust temperatuur te hoog werd. Dit kan inderdaad kloppen aangezien wij de temperatuurbegrenzing niet aanpassen. Dit is een beveiliging en men kan niet een langere tijd zo hard rijden.
    – Vervolgens gaf u aan dat u een blow off valve heeft gemonteerd en daarna weer gedemonteerd heeft, ook gaf u aan andere turboslangen en restrictors in- en uitgebouwd te hebben. Dit alles kan leiden tot de storingen van uw voertuig.
    – U bent in april 2019 bij ons geweest om uw voertuig te laten tunen, en gaf enkele weken na het uitvoeren van de werkzaamheden aan dat de auto perfect rijdt “vooral bij het doortrekken”
    Het tijdsbestek tussen uw bezoek bij ons in Beek en het de tunings-werkzaamheden is 7 maanden. In deze 7 maanden kunnen er diverse zaken gebeurt zijn inclusief de door u zelf aangegeven bovenstaande punten.

    Vooropgesteld staat dat uw auto perfect reed na het uitvoeren van de werkzaamheden, dit zijn immers uw eigen woorden.

    Had u de problemen eerder gemeld bij ons, zodat wij ook met 100% zekerheid hebben kunnen vaststellen dat de storing door het tunen werd veroorzaakt, waren wij u hierin zeker tegemoet gekomen.

    Met hartelijke groet,

    CTS-Chiptuning”

  1. 17 juni 2018

    […] kilometer per uur kunt halen op een lege Autobahn. Waanzinnig! Heb je een Audi RS3? Ren dan naar de tuner voor wat extra vermogen. Het is de investering meer dan waard! Ik ben zielsgelukkig met de vierwielaandrijving met dit […]

  2. 11 juni 2019

    […] en dat aantal stijgt. ‘Volgas op de Autobahn’ is het populairste artikel. Gevolgd door ‘Alles over chiptuning’ en ‘Alles over het rijden op de Nordschleife. De meest gelezen rijtest is die van de […]

  3. 28 juli 2019

    […] te kopen? Alles is oplosbaar. Je kunt je eigen ‘meth lab’ beginnen. Een nier verkopen. Je auto chiptunen of gewoon een keer een auto huren in […]

  4. 6 oktober 2019

    […] gevoel. De motor van de Volkswagen Polo GTI voelt geknepen aan. Ik zou deze motor op zeker laten chippen. Recent is de ECU van deze motor gekraakt en kan het grote tuningfeest dus […]

  5. 7 maart 2020

    […] Nee, dat is echt wel een issue bij een voorwielaangedreven auto. Natuurlijk, met de juiste band blijft het leefbaar maar ik zou het toch fijn vinden wanneer mijn voorbanden langer meegaan dan 5.000 kilometer. Gelukkig heeft JD Engineering daar een oplossing voor, de zogenaamde ‘powercontroller’. Het vermogen in de eerste twee versnellingen is geknepen naar ongeveer 260 pk. Ik ben bewust iets onder het standaardvermogen gaan zitten omdat ik bochtuit gewoon maximale tractie wil. In de derde versnellingen komt het volledige vermogen los en breekt de hel los. Het is erg leuk als je van 2 naar 3 doorschakelt. Dan voel je echt een extra beuk in je rug. Qua motorkarakteristiek is er niet veel gewijzigd. De 2.0 TSI is en blijft een motor die nog steeds graag toeren draait. Alleen heb je nu bij alle toeren gewoon meer power. Dus je kunt nu ook heel fijn op koppel surfen. Zoals ik gewend ben van JD Engineering (dit is auto nummer 4 die ik daar heb laten chiptunen) is de vermogensopbouw voortreffelijk. Geen piekjes, dipjes, haperingen of andere ellende. Absolute topkwaliteit! Laat je bij chiptuning niet teveel leiden door de laagste prijs. Goedkoop is vaak ook duurkoop.  […]

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *