Breaking news: nieuwe duurtester!

Niet voor het eerst in mijn leven heb ik weer eens een impulsaankoop gedaan. Dit keer geen nieuw paar schoenen of een leuke gadget maar een auto. Ja, je leest het goed. Ik heb in een vlaag van verstandsverbijstering mijn BMW M140i ingeruild.

Foto Peugeot sticker op BMW

Nee, het is geen Peugeot geworden :).

Whut? Ben ik gek geworden?

Ja misschien wel. Ik was nog zeer in mijn nopjes met de BMW M140i en was helemaal nog niet van plan om de auto nu al in te ruilen. Ik genoot veel te veel van de heerlijke zescilinder en goddelijke versnellingsbak. Natuurlijk was ik met een schuin oog aan het rondkijken. Dat doe ik altijd. Ik configureer me suf en ook houd ik allerlei occasions in de gaten die voor mij interessant kunnen zijn. Medio 2020 zou een overstap aan de orde zijn. Ik had al een rijtje kanshebbers in gedachten. Bijvoorbeeld de nieuwe BMW Z4. Echt een waanzinnig mooie auto. Van een gebruikte Audi TT RS, BMW M3 en Porsche 718 Cayman gaat mijn hartje ook flink harder tikken. Je leest het goed, geen hothatches. Ik ben het segment wel wat ontgroeid. Het wordt tijd dat ik van een jongensauto naar een mannenauto overstap.

Foto BMW M3

Hoog op de verlanglijst!

En de BMW M140i dan?

Op papier de absolute heilige graal. Een zescilinder turbomotor in combinatie met achterwielaandrijving. De natte droom van bijna iedere petrolhead. Ook nog eens voorzien van een mechanisch sperdifferentieel en Performance uitlaat. Een klassieke BMW. Met afstand de beste motor en bak die ik ooit gehad heb. Niet de beste auto, want onderstel en besturing zijn toch net iets te veel weekdier. Ondanks sper! En het leeggewicht van ruim 1500 kilogram is natuurlijk een dingetje. Dit is overigens wel zeuren op het allerhoogste niveau, want op iedere auto valt altijd wel wat aan te merken. De BMW M140i is echt een dijk van een auto. Staat heel hoog op mijn eeuwige ranglijst.

Zwaarlijvigheid is een klein issue van de BMW M140i

En waarom dan nu toch gewisseld?

Ik was helemaal niet van plan om te wisselen en ook vond ik het qua budget/afschrijving te vroeg om één van de eerder genoemde auto’s te kopen. Dus zat ik geduldig de markt in de gaten te houden en was ik vooral aan het genieten van mijn BMW. Totdat ik vorige week vrijdag weer eens bij de  Volkswagen/SEAT dealer naar binnenliep en die heerlijke SEAT Leon CUPRA R zag staan. Een foute, opzichtige, luide en heftig bespoilerde hothatch. Een boyracer. Mijn nichtje zou dit een ‘tokkieauto’ noemen. En toch krijg ik weer kippenvel als ik de auto zie. Zo dik en zoveel presence. Hij is in prachtige staat. Geen krasje, schade of steenslag te bekennen. Snaarstrak. Ik denk terug aan die fantastische testrit vorig jaar. Ok, motor en bak zijn een tandje minder dan in de BMW M140i maar onderstel en stuurgevoel maken dat goed.

Foto achterkant SEAT Leon CUPRA R

De uitlaten produceren een gezonde dosis herrie!

Weer een CUPRA? Waarom geen andere hothatch?

Dat heeft met aanbod en prijs te maken. Dankzij de BPM regels worden hothatches steeds duurder en zeldzamer. Voor speciale auto’s als de Honda Civic Type-R, Renault Megane RS Trophy en Volkswagen Golf GTI TCR ben je – als je ze nieuw koopt – zo 60k kwijt. Dat is niet meer leuk. Daardoor zijn ze ook gebruikt nauwelijks te krijgen. Een gewone SEAT Leon CUPRA 300 is voor mij geen optie. Heerlijke auto, maar niet speciaal genoeg. De SEAT Leon CUPRA R is door allerlei aanpassingen (onderstel, besturing, aerodynamica, uitlaat, remmen) net weer even wat bruter en scherper is. Net die 10 a 20% extra. Dat dit een Limited Edition is (799 stuks, 6 in Nederland) maakt de begeerte alleen maar sterker. Net als het uitgesproken ontwerp. Het helpt natuurlijk mee dat deze gebruikte auto (2018, 20k gelopen) heel erg gunstig geprijsd stond, waardoor het toch interessant werd. En ja hoor, opeens ben ik aan het ‘wheelen en dealen’ en krijg ik een mooi aanbod en hap ik toe. Zo snel kan het gaan.

Foto zijkant SEAT Leon CUPRA R

De koperkleurige accenten zijn exclusief voor de CUPRA R.

Nog plannen?

Aan het onderstel en uitlaat hoef ik in ieder geval niets te doen. Die zijn fantastisch. Heftige knallen af en toe, zoals dat hoort op een hothatch. De 2.0 TSI motor is eveneens een geweldenaar, toch is het heel verleidelijk om de auto bij JDEngineering nog wat verder op te peppen. Daar ga ik de komende tijd eens rustig over nadenken. Een vermogen van 400 pk/500 nm is extreem verleidelijk, maar een CUPRA R is voor mij vooral een auto voor op de Landstrassen. Dan is zoveel vermogen niet perse een voordeel. Op de Autobahn wel natuurlijk. Ik weet uit ervaring hoe rap een stage 2 SEAT Leon CUPRA is. Dat maakt het zo verleidelijk. Keuzestress, nu al. Eerst maar eens de auto in ontvangst nemen en de eerste kilometers ermee rijden. Ik heb er zin in. Ik zal binnenkort  de auto even uitgebreider toelichten. En uiteraard komt er nog een slotverslag van de BMW M140i! 

Foto BMW M140i en SEAT Leon CUPRA R

Oud en nieuw!

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

5 reacties

  1. Ruud schreef:

    Hmm een 140i inruilen op een Cupra…dat had ik niet verwacht!

    Kan je me vertellen waar je de 140i hebt ingeruild? Wil namelijk proberen dat sperdifferentieel te bemachtigen

  2. Nathan schreef:

    Was het een flinke afschrijving?

  3. Pieter schreef:

    Whaaa van de mooiste naar een klap in je gezicht auto…….dan ben je betoverd door de dealer! Gelukkig gaan wij er weer dik op vooruit, smeuïge keuzestress verhalen en een (hoop ik) lekker lang afsluitend verhaal van de BMW.
    Veel fun met de Cupra.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten