BMW X3 M40i (2018)
Vind je een echte BMW M te gortig? Dan kun je ook een BMW uit het M-Performance label kiezen. Deze auto’s zijn een tandje minder heftig en meer geschikt voor dagelijks gebruik. Zoals deze BMW X3 M40i, het voorlopige topmodel in de X3 reeks.
Voor wie is de BMW X3 M40i bedoeld?
De BMW X3 is een model voor een doelgroep die een hogere instap waardeert en die de middelen hebben om zo’n auto te kopen. Precies, vermogende 50-plussers en een verdwaalde drugsdealer. Dat zal voor de BMW X3 M40i niet anders zijn, alhoewel deze auto wel de wat meer geëngageerde bestuurders moet lokken. Om de concurrentie met de Porsche Macan aan te kunnen heeft de BMW flink wat hardware aan boord. Bijvoorbeeld een aangescherpt onderstel, sportremmen en natuurlijk de heerlijke zescilinder turbomotor die ik zo goed ken uit de BMW M140i. En – jawel – BMW heeft ook nog eens een sportuitlaat gemonteerd.
Heeft dat effect?
Ja, de ingrepen zijn duidelijk merkbaar. Neem alleen al de sportuitlaat die in sportstandje erg luide pops and bangs eruit knalt. Op het randje bij een dergelijke auto, in comfortstand verdwijnen ze echter als sneeuw voor de zon. Partypiece van deze auto is de heerlijke zescillinder. In basis hetzelfde blok als in de BMW M140i, maar in de BMW X3 krijgt de zescilinder nog eens 20 extra paardjes mee (nu 360 stuks) om de ongelijke strijd met de luchtweerstand te winnen. Specs? 0-100 in 4,8 seconden en een topsnelheid van 250 kilometer per uur. Dat is ronduit indrukwekkend voor deze 1800 kilogram zware mastodont.
Is de motor net zo fijn als in de BMW M140i?
Ja en nee. Ja, het is in basis een geweldig blok. De trekkracht onderin is imposant en de zescilinder blijft gaan tot 7.000 toeren. Er is nauwelijks sprake van een turbogat en hij klinkt fantastisch. Een droom van een motor en ook in de zware en hoge BMW X3 ben je razendsnel onderweg (check dit leuke filmpje van AutoTop). Is het een droompaar? Nee. In een BMW M140i is het een geweldig huwelijk, maar ik zou zelf voor de BMW X3 30d kiezen (met M-pakket natuurlijk). Ik vind het karakter van een zescilinder turbodiesel net iets beter bij de BMW X3 passen. De zescilinder benzinemotor vind ik net iets te sportief voor een SUV. Dat dit gek klinkt uit mijn mond – zie onze slogan – realiseer ik me. Dat je met de diesel iets aan prestaties inboet vind ik bij een SUV niet zo spannend. Een BMW X3 30d is ook geen stakkertje en als je echt voor maximale prestaties gaat koop je iets met een betere luchtweerstand toch?
Waar komt de auto het beste tot zijn recht?
Op de Autobahn. Dit is een hele fijne wintersportcruiser. De BMW X3 is allang niet meer de knalharde stuiterbak die de eerste generatie was. Zelfs met het sportieve onderstel is de BMW X3 comfortabel genoeg. Hij ligt snaarstrak op de weg en de adaptieve dempers weten met iedere oneffenheid raad. Daarnaast is de auto buitengewoon stil en hebben al je passagiers inclusief bagage meer dan voldoende ruimte. Ook dat is wel eens anders geweest. De automatische versnellingsbak is subliem, met afstand de beste in het segment. Dat heeft BMW zo goed voor elkaar! Het is alleen jammer dat je vaak moet stoppen om te tanken. De zescilinder is best een zuipschuit.
Kun je er alleen maar mee rechtuitbranden?
Nee hoor, de auto doet het ook verrassend goed op bochtig terrein. Dit onderstel maakt indruk. De auto ligt als een blok op de weg ongeacht de omstandigheden. Het adaptieve chassis is voortreffelijk en beheerst de spagaat tussen comfort en sportiviteit – voor een SUV – erg goed. De koets helt echt totaal niet over en dat is toch knap bij zo’n hoge en zware auto. Een echte stuurmansauto is het niet, daarvoor is de auto net iets te zwaarlijvig en is het zwaartepunt te hoog. Toch blijft het indrukwekkend om met deze machine door een bochtencombinatie te knallen. Het stuurgevoel valt helaas wat tegen. Die is zwaar maar tegelijkertijd vrij gevoelloos. BMW heeft teveel zijn best gedaan om een sportief gevoel te ensceneren en dat werkt averechts. Een zware besturing betekent niet automatisch dat er veel gevoel in zit en in een SUV wil ik comfort. Desondanks sla je in de Eifel absoluut geen modderfiguur met deze auto.
Haalt BMW het afwerkingsniveau van Mercedes en Audi?
Nee, net niet. Het materiaalgebruik is goed maar niet fantastisch. Op bepaalde plaatsen (bijvoorbeeld de onderkant van het dashboard) zijn wat minder mooie plastics gebruikt. Ook zijn de stoelen wat smal en bieden ze niet het ultieme comfort zoals de comfortstoelen uit een 5-serie dat wel doen. Desondanks zie je natuurlijk veel fraais. De Navigatie Professional is een geweldig systeem en ook de bediening van alle gimmicks is ‘foolproof’. Op de achterlijke ‘gesture control’ na dan. Ik voel me echt seniel als ik met handgebaren het volume van de radio probeer te regelen. Goed nieuws, BMW geeft de chauffeur wat meer keuzemogelijkheden om de verschillende variabelen (motorgeluid, demping, besturing, gasrespons etc) individueel in te stellen. Goed om te zien dat BMW hier ook stappen zet. Eindelijk. Natuurlijk is de BMW ook leverbaar met allerlei assistentiesystemen, maar die heb ik links laten liggen. Ik geniet nog even van het feit dat ik zelfstandig kan rijden ;).
Wat kost al dit fraais?
De adder onder het gras? Je hebt hem gevonden. De vanafprijs van de BMW X3 M40i is met 99.000 euro al fors, maar onze testauto tikt – inclusief opties – zonder moeite een bedrag van 120.000 euro aan. Een stevige som geld voor – met alle respect – een BMW X3. Ok, je krijgt veel auto voor je geld en het ziet er ook buitengewoon gelikt uit. Het is echt een hele dikke auto! Ik durf bijna – met droge ogen – te beweren dat deze auto het geld waard is, totdat ik de prijslijst van de 5-serie opzoek. Een BMW 540i xDrive kost 77.000 euro. Amai, dat scheelt nogal wat. Bij nader inzien vind ik dit soort bedragen toch wel erg gortig worden.
Conclusie
De nieuwe BMW X3 M40i is een voortreffelijke auto. Een absolute alleskunner en de ideale wintersportauto. Stap in, zet de heerlijke zescilinder aan het werk en 6 uur later bind je de ski’s onder in Kitzbühel. Dat de zescilinder een zuipschuit is zul je moeten accepteren, of je zult voor de turbodiesel moeten kiezen. De focus op sportiviteit is een kwestie van je persoonlijke voorkeur, maar de auto kan ook verrassend comfortabel zijn. Je bepaalt zelf hoe hij voelt en klinkt. Dat heeft BMW goed gedaan en ook rijdt de auto – voor een SUV – best strak. Op de gevoelloze besturing na dan. Zoek je een SUV, dan is dit een auto die je moet overwegen. Probeer wel stevig af te dingen bij de BMW dealer, want je betaalt de absolute hoofdprijs.
Eindcijfer: 8
+ alleskunner
+ razendsnel
+ kan echt wel een bocht om
– te duur
Wederom danken we Hans Severs BMW voor de medewerking.
Christian, vanuit vergelijk x340i en sq5 zelfde bouwjaar en configuratie, wat is de beste keuze?
Heb die specifieke Audi niet gereden, dus kan die vraag niet voor je beantwoorden. Allebei even testrijden zou mijn advies zijn. Hangt heel erg af van je persoonlijke voorkeuren en wat je zoekt in een auto.