Rijtest: BMW X1 xDrive 20i (2017)
De eerste generatie BMW X1 was bepaald geen succes. De auto was straf geveerd, klein en ronduit prijzig. Het ergste: het was een afschuwelijk lelijke auto! Dat moet anders. De nieuwe BMW X1 moet voor omzet zorgen! Is deze in basis voorwielaangedreven(!) BMW wel de moeite waard?
Mooier dan de voorganger, nog steeds niet moeders mooiste
Het goede nieuws: zo lelijk als de voorganger is de BMW X1 niet meer. Het ontwerp is in lijn met de andere X-modellen, al oogt de BMW X1 wel wat ielig in vergelijking met de grotere modellen. De verhouding klopt net niet helemaal. Maak bij deze BMW niet de fout om het M-sportpakket te kiezen. Normaal gesproken een must-have optie op iedere BMW, maar bij de X1 past het totaal niet. Hij wil op Arnold Schwarzenegger lijken, maar vergeet dat hij als Brilsmurf is geboren. Bestel een gewone en het geheel ziet er direct een stuk beter uit.
Mini Clubcountrydinges
Het grootste verschil met de vorige generatie is de techniek. Enigszins cynisch kun je stellen dat dit een Mini Clubcountrydinges is met een andere badge. De nieuwe X1 is gebouwd op hetzelfde platform en heeft dus ook aandrijving op de voorwieltjes. Wen er maar aan lieve BMW-fanboys (en -girls). Achterwielaandrijving begint passé te raken bij BMW. De motoren kennen we ook uit andere BMW- en Mini-producten. De vermogens variëren van 136 tot 231 pk voor de benzinemotoren. De kleinste benzinemotor is overigens een driecilinder, ook dat is even wennen voor de fanboy. Ook zijn er dieselvarianten leverbaar. De 18d moet het doen met 150 pk, de 20d is goed voor 190 pk en de sterkste 25d levert 231 pk.
Motor is prettig in gebruik, inspireert niet
Ik rijd in een vierwielaangedreven BMW X1 xDrive 20i. Onder de kap de welbekende tweeliter benzinemotor die goed is voor 190 pk en 280 nm. Deze motor is een soepele, stille en vooral comfortabele allemansvriend. Een prima motor voor je dagelijkse woon-werkkilometers, maar niet echt een braniemaker. Freude am Fahren zoek je tevergeefs. Vooral de soundtrack is wat lauwtjes. In de Mini Cooper S ligt hetzelfde blok, maar die auto heeft wel een betere soundtrack. Het kan dus wel! Een extra 40 pk zou de rijbeleving ook goed doen, alleen kost de 25i (231 pk) ruim 7.000 euro meer terwijl het in basis hetzelfde blok is. Dat zijn hele dure peekaatjes!
Geen ruimtewonder, wel een prachtig interieur
In dit segment is voldoende binnenruimte niet onbelangrijk. In vergelijking met de vorige X1 zet de nieuwe generatie echt een flinke stap vooruit, maar het blijft wel enigszins behelpen. Een Skoda Kodiaq is voor mijn gevoel minstens vier keer zo ruim. Ook auto’s als de Volkswagen Tiguan (binnenkort op deze site!) en de SEAT Ateca zijn duidelijk ruimer. De BMW slaat direct terug met het fraaie interieur. De afwerking en gebruikte materialen zijn fraai en je kunt je auto helemaal naar wens uitrusten. Erg gaaf: de oranje sfeerverlichting in het interieur. Ook vind ik het prettig dat het Head-up Display gewoon in de voorruit wordt geprojecteerd (zoals het hoort!) Must have opties naast de HUD: de voortreffelijke sportstoelen, Harman & Kardon audio (standaardaudio is mwoh) en navigatiesysteem Professional. Ook al is dit systeem vrij diefstalgevoelig. Al die verwennerij kost overigens wel serieuze knaken. De testauto kost meer dan 60.000 euro! Enige dissonant is de lage plaatsing van de versnellingspook.
Fijne rij-eigenschappen maar niet baanbrekend
Qua rij-eigenschappen doet de BMW X1 wat je van hem verwacht. Niet meer en ook niet minder. De auto is comfortabel op de snelweg en als je een keer een afritje met tempo pakt merk je dat de auto best rap een bochtje om kan. Hij stuurt prettig en het onderstel weet van wanten. Van de vierwielaandrijving merk je niet zo heel veel, de auto voelt aan als iedere willekeurige Mini / voorwielaandrijver. Een goede, maar geen hele bijzondere. Als je me zou blinddoeken zou ik ook kunnen denken dat ik in een Volkswagen Tiguan zit. Waar is het kenmerkende BMW gevoel gebleven? BMW rijders van weleer weten wat ik bedoel! Ik heb overigens ook nog even kort met een BMW X1 met verlaagd M-sportonderstel gereden. Dat is geen aanrader. Het sportonderstel en de 19 inch velgen maken de auto net iets te stug. Daarnaast maken de 19 inch wielen erg veel afrolgeluiden. Ga dus niet groter dan 18 inches.
Conclusie
Is de BMW X1 de SUV die je moet nemen? Wat mij betreft (net) niet. Het is een goede allrounder, maar in dit segment kies ik voor de Skoda Kodiaq en in mindere mate de Volkswagen Tiguan. Ik vind de auto niet bijzonder genoeg om de hoge aanschafprijs te rechtvaardigen. Natuurlijk ziet het interieur er gelikt uit en rijdt de auto prettig, maar op het gebied van ruimte en praktisch gemak laat de BMW X1 echt wel steken vallen. Qua rij-eigenschappen hetzelfde verhaal. De BMW X1 rijdt helemaal niet slecht, maar onderscheidt zich nauwelijks van bijvoorbeeld een Volkswagen Tiguan. Ook steekt het dat de auto niet als een BMW aanvoelt, maar eerder als een ‘rebadged’ Mini. Van BMW mag je toch iets meer verwachten.
Eindcijfer: 7
+ Prettige daily drive
+ Mooi interieur
– Ik mis het BMW gevoel
– Concurrentie biedt hetzelfde (of meer) voor minder euries.
Christian,
Daarom lees ik jou rijbelevenissen zo graag, je heb geen blinde vlek voor welk merk dan ook!!
Heerlijk objectief ga zo door!
Gr Pieter
Gelul, erg kortzichtig en snel door de bicht