BMW M140i: de sprinttijden

Altijd al willen weten wat de sprinttijden van de BMW M140i zijn? Met dank aan de uiterst nauwkeurige Dragy app heb ik de sprinttijden in alle versnellingen voor je. De conclusie? De BMW M140i is een serieus snelle auto, maar eigenlijk wisten we dat al ;).

Bij welk toerental is de BMW M140i het snelst?

Hoe heb ik gemeten?

Met een zogenaamde rollende start. Bij een 80-120 sprint accelereer ik vanaf 70 km/h en bij exact 80 km/h gaat de app starten met de meting. De 0-100 sprintjes doe ik uiteraard wel vanaf stilstand. Het voordeel van de Dragy app is dat deze niet alleen zeer nauwkeurig meet (GPS), maar ook rekening houdt met allerlei variabelen zoals de stijging/daling van de weg. Is dat het geval, dan krijg je melding dat je tijd niet geverifieerd kan worden.

Met de Dragy app kun je uiterst nauwkeurig meten. Naast de app op de telefoon heb je ook het GPS kastje nodig.

0-100 km/h

De moeilijkste is de 0-100 sprint. Volgens de fabriek moet ik die in 4.6 seconden kunnen klaren. Ik kan alvast verklappen dat dit me niet gelukt is. Veel vermogen op de achterwielen betekent tractieverlies. Zeker als het asfalt net niet egaal is of de banden nog koud zijn. Dan is het een gevecht om het vermogen goed op de weg te krijgen. Sowieso moet de tractiecontrole uit, want anders wordt het vermogen teveel afgeknepen. In comfortmode met de tractiecontrole aan duurt de sprint net iets meer dan 5 seconden.

De BMW M140i haalt net niet de fabrieksopgave. Of ligt dat aan de rijder? 😉

In Sport-plusmode kan het feest beginnen. Alhoewel de auto last heeft van best veel wielspin. Uiteindelijk klok ik 4.82 seconden zonder launch control. Het geheim voor een betere tijd is om vrij snel naar de tweede versnelling door te schakelen. Zo voorkom je dat de wielen blijven doorspinnen. De tijd met launch control is – opvallend genoeg – minder scherp. Je start vanaf een hoger toerental (3.000) maar dan is tractie wederom het probleem. Omdat je nu meteen meer vermogen op het asfalt kwakt heb je dus ook meer wielspin en tractieverlies. De launch control heeft in de BMW M140i weinig toegevoegde waarde. Daarnaast werkt deze functionaliteit echt verschrikkelijk in de BMW. Nadat ik de procedure heb gevolgd betekent dit niet dat ik dan ook automatisch de launch control activeer. Negen van de tien keer rook ik zinloos mijn achterbanden op.

Tractie is een issue. Het helpt om de banden eerst even goed warm te stoken.

Ik heb ook nog een paar alternatieve 0-100 sprintjes gedaan. Bijvoorbeeld starten in tweede versnelling. Dan doet de BMW M140i het 0-100 sprintje in 4.86 seconden. Dit is dus net zo snel als een normale sprint! Ook ben ik twee keer gestart vanuit de tweede versnelling waarbij ik de eerste keer rond de 3.000 toeren heb doorgeschakeld en de tweede keer rond de 4.000 toeren. Bij die eerste stint (3.000 toeren) was de tijd een meer dan respectabele 6.59 seconden. Bij de tweede stint (4.000 toeren) zelfs 5.36 seconden. Over koppel gesproken!

0-100 LC: 4.89 sec.
0-100 zonder LC 4.82 sec.
0-100 start in 2 4.86 sec.
0-100 start in 2 en doorschakelen rond 3.000 RPM 6.59 sec.
0-100 start in 2 en doorschakelen rond 4.000 RPM 5.36 sec.

Het hart van de auto. De geweldige zescilinder in lijn.

80-120 km/h

De 0-100 sprintjes zijn leuk voor in de kroeg maar ik vind ze niet zo relevant. De 80-120 km/h sprintjes vind ik zelf veel interessanter. Dit zegt iets over het gemak waarmee je kunt inhalen. Real world speed zogezegd. Ik heb de sprintjes in versnellingen drie tot en met acht gedaan en er vallen een aantal zaken op. Allereerst dat het prachtige cijfers zijn. De prestaties van de BMW M140i zijn ronduit indrukwekkend. Een tijd van 2.58 seconden is weinig auto’s gegund. Misschien nog wel opvallender vind ik de sprinttijd van 8.41 seconden in de achtste versnelling. Dat zegt iets over het enorme bruikbare koppel van de welbekende B58 motor. 

80-120 km/h in 3: 2.58 sec.
80-120 km/h in 4: 2.77 sec.
80-120 km/h in 5: 3.63 sec.
80-120 km/h in 6: 4.70 sec.
80-120 km/h in 7: 6.09 sec.
80-120 km/h in 8: 8.41 sec.

De sprinttijd van 0-250 km/h heb ik helaas niet kunnen meten. Bij 248 (GPS snelheid) slaat de begrenzer onverbiddelijk toe.

100-200 km/h

De 100 tot 200 sprint hebben we wederom in verschillende versnellingen gedaan. De beste tactiek? Start het sprintje in de vierde versnelling. Je kunt in derde versnelling tot 140 doortrekken, maar de extra schakelactie kost weer een fractie tijd. Daarnaast heeft de zescilinder turbomotor zo veel trekkracht dat het draaien van hele hoge toeren geen toegevoegde waarde heeft. In de tijden zie je dat duidelijk terug. Kijk maar naar het relatief geringe verval als je 100 – 200 sprintje in de vijfde of zesde versnelling doet. Ook dan is de BMW M140i nog steeds indrukwekkend snel. In de praktijk betekent dit dat ik altijd vermogen onder mijn rechtervoet heb. De motor levert gewoon altijd.

100-200 km/h in S: 11.00 sec.
100-200 km/h in 4/5: 10.86 sec.
100-200 km/h in 5: 11.65 sec.
100-200 km/h in 6: 13.65 sec.
100-200 km/h in 7: 17.94 sec.
100-200 km/h in 8: 26.51 sec.

Eating diesels for breakfast!

0-200 km/h

Tellen we 4.82 en 10.86 bij elkaar op, komen we uit op 15.68 seconden. Dat is heel respectabel en ook heel erg rap voor ‘maar’ 340 paardjes. Gelukkig weten wij al een tijdje dat onze BMW M140i goed is voor een gemeten 371 pk/591 nm. Die extra paardjes betalen zich uit. Net als de ZF-8 automaat die geen steken laat vallen.

0-200 km/h: 15.68 sec.

Meer over de BMW M140i?

Check dan de eerdere artikelen. En wil je weten hoe de BMW M140i accelereert van 100 naar 250 km/h? Nou zo.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

10 reacties

  1. Nathan schreef:

    Wat een snelle en onderschatte auto. Ga je al kijken naar een opvolger? En wat zouden die auto’s kunnen zijn?

  2. Nathan schreef:

    En zouden weer een cupra, golf R, Audi S3 of Ford focus RS ook opties kunnen zijn? Allemaal in mijn optiek goede auto’s. Ik ben wel benieuwd naar jouw mening over die auto’s?

    • Christian Schilder schreef:

      Ik heb ze niet allemaal gereden dus lastig. Maar Golf R staat ook hoog op het lijstje. Geweldige auto.

  3. Westen schreef:

    Ik meen dat ik ooit eens gelezen heb dat t uitmaakt hoe snel je het gaspedaal intrapt voor launch control (e46 m3 iirc). Hiermee kan je veel of weinig wielspin beinvloeden. Ik heb t zelf nooit geprobeerd (vind beetje zonde vd hardware). Misschien dat t ook voor de nieuwere modellen geldt?

  4. Nathan schreef:

    De klimaatwet is er doorheen gekomen…het einde van ons driveaholics is nabij…ga je nu ook je BMW afschrijven en een Tesla kopen?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten