Bestaat de slechte auto nog?

Je kunt tegenwoordig geen slechte auto meer kopen. Dacht ik. Tot vandaag. Vandaag reed ik in een auto die je het liefst tegen een boom parkeert. Een auto die liefdeloos is gebouwd. Een auto die zijn best doet om je vanaf minuut één te ergeren en daar glansrijk in slaagt! Ladies and Gentleman, de slechte auto bestaat nog. We found him. De Kia Sportage!

Kia Sportage

Hij is niet heel erg lelijk.

Kia bouwt toch goede auto’s tegenwoordig?
Klopt. De Kia Rio en C’eed (wtf, verzin eens betere namen!) zijn prima ‘bread-and-butterauto’s’. Degelijk, betrouwbaar, comfortabel en betaalbaar. Prettige auto’s zonder franje om van A naar B te reizen. In 2011 zag je VAG-baas Martin Winterkorn nog wit wegtrekken toen hij de Hyundai i30 inspecteerde en zichtbaar onder de indruk was van de kwaliteit. Helaas heeft iedere familie zijn zwarte schaap. In de Kia-familie is dit de Sportage. Hij heeft een aantal onoplosbare problemen.

Probleem 1: Besturing des doods
Ik klaag er vaker over. Moderne auto’s die gevoelloos sturen. Dat is een kwaal die we te danken hebben aan elektronica. Dit valt in het niet bij de uitdaging die je hebt in de Kia Sportage. Vergeet alles wat je hebt geleerd tijdens je rijlessen. In de Kia is iedere bocht Russische roulette. Je draait aan het opmerkelijk grote stuurwiel en je moet maar hopen dat de Kia met je meedraait. Er zit 0,0 gevoel in de besturing. Keek jij vroeger wel eens naar ‘The A-Team’? Daar zag je BA Baracus ook constant stuurcorrecties uitvoeren. Zo zit je in de Sportage ook te sturen. Het is ondoenlijk.

Stuur Kia

Russische roulette. Iedere bocht kan je laatste zijn.

Probleem 2: Made in Korea?
Heb je ooit wel eens in een Hyundai Pony gezeten? Zo ja, dan weet je wat ik bedoel met ‘made in Korea’. Wanstaltig gebouwde auto’s van een beschamend slechte kwaliteit. Maak je geen zorgen, de laatste 20 jaar hebben de Koreanen een enorme inhaalslag gemaakt. Vorig jaar heb ik tijdens de IAA plaats mogen nemen in de Hyundai Genesis Limousine. Wat een prachtige auto. Wat een voortreffelijke bouwkwaliteit. De Koreanen dagen de Duitsers uit. In eigen huis! Ze kunnen het gewoon. Helaas lijkt het erop dat de Sportage in Noord-Korea is gebouwd. De kwaliteit is erbarmelijk . Hard plastic, slechte pasvormen en de slijtage is op veel plaatsen al zichtbaar. Het gladde kippenleer op de (matig zittende) stoelen kan echt niet. Dit is vreselijk.

De pooknop is al versleten. Made in Korea

Probleem 2: Made in Korea: een versleten pookknop

Probleem 3: Paarden zoek
Je zou zeggen dat je met een tweeliter benzine met 163 pk voldoende gemotoriseerd bent om vlot met het verkeer mee te komen. Helaas niet in deze Sportage. Het lijkt erop dat heel veel paardjes de motor verlaten hebben. Wat is dit ding traag. Geen trekkracht, geen acceleratie, helemaal niks. Helaas is in deze auto geen zesbak gemonteerd, dus als je eenmaal 130 rijdt begint de horror pas echt. De 6 overgebleven paardjes schreeuwen het uit van ellende. De blikkerig klinkende audio wat hoger zetten haalt geen zier uit. Het gekerm onder kap blijft. O, wat mis ik een zesbak en een turbo in deze auto. En isolatie. En een schietstoel. Het verbruik? Ik reed 1 op 9 terwijl ik niet harder durfde te rijden dan 130 km/h.  De versnellingsbak is ook bloeddrukverhogend. Niet alleen zijn de schakelwegen lang, ook valt de auto altijd even stil na doorschakelen. Of je nu volgas of halfgas rijdt, je hebt bij iedere gangwissel weer dat irritatiemomentje.

Probleem 3: missing horses.

Probleem 3: paarden zoek

Probleem 4 – Wil wel, maar kan niet
Dit blijft een probleem bij dit soort auto’s. Je wilt heel graag een grote en stoere SUV, alleen durf je niet. Dus koop je het surrogaat. Dat is duidelijk te zien. De auto probeert te glimmen, maar ziet er vaal uit. Wil indruk maken, maar vergeet indruk achter te laten. Het luxe en onoverwinnelijke gevoel van een echte SUV (bijvoorbeeld een BMW X5) heb je niet. Dit is surrogaatvlees. Knorrsaus uit een zakje. Is deze Kia een goedkope jongen? Zeker niet. De eigenaar (een Driveaholic-lezer die anoniem wil blijven na mijn rit) tikte in 2013 bijna 35k af. Daar kun je ook een hele mooie gebruikte X5 voor kopen met 300 pk.

Dit is geen X5.

Dit is geen X5

Probleem 5 – De naam
Ze zijn bij Kia niet echt goed in het verzinnen van namen. Picanto, C’eed, Carens, Optima. Het klinkt niet heel erg sexy. Wat Kia met Sportage wil zeggen is me niet duidelijk na een ritje met de auto. Het komt een beetje halfbakken over. Ze willen zichzelf wel graag een sportief imago toedichten, maar ze weten dondersgoed dat de auto totaal niet sportief rijdt. Dus noem je het maar Sportage. Ze hadden het ook Meat-nor-fish-age (op zijn Van Gaals) kunnen noemen. Of dreadfullage. Of gewoon de Kia Bagdad.  Met sport heeft deze Kia in ieder geval niets van doen. Zoals je eerder kon lezen laten de besturing en de motor ernstige steken vallen. Het onderstel completeert het drama. Wat helt dit ding over als je een bocht instuurt. Niet normaal. De vering is op de snelweg redelijk comfortabel, maar als je over een verkeersdrempel rijdt voel je een siddering door de auto trekken omdat de dempers de drempel niet kunnen verwerken.

Je hebt er al eentje gekocht?
Het is natuurlijk te laat om je geld terug te vragen bij de dealer. Je mag het jezelf aanrekenen. Als je naar mij was gekomen had ik je de Skoda Yeti aangeraden. Of de VW Tiguan. Of een gebruikte X5. Of een buskaart. Maar je was eigenwijs. Je wist het zelf beter. Nu mag je op de blaren zitten. Ik heb overigens wel grote waardering voor de Kia verkoopmanagers. Want de Sportage is best wel een verkoopsucces in Nederland. Dan doe je het als verkoper toch wel heel erg goed. Dus als de Audi filiaalmanagers meelezen dan is hier mijn tip van de week: een goede verkoopleider vind je bij de Kia-dealer. Dat zijn de echte kanjers. De helden. Als je een Sportage kunt verkopen is een Audi A6 een makkie.

Conclusie?
Ik eindig al mijn testen altijd met een eindcijfer. Dat is in dit geval makkelijk. Een dikke 3! Dit betekent de laatste plaats op onze ranglijst. Een beschamend eindresultaat voor onze Koreaanse vrienden. Mochten er Kia-medewerkers meelezen en op eerherstel uit zijn: ik ben van harte bereid om jullie beste product ook eens te testen. Die uitdaging ga ik graag aan!

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

18 reacties

  1. Mitch schreef:

    Hmm, een auto volledig afkraken is onterecht. Ik ben met je eens dat een Kia Sportage niet bijster goed is, maar hem volledig de grond in trappen is onterecht. Net als de vergelijking en het onderschrift ‘Dit is geen X5’. Natuurlijk niet! Dat kan ook niet anders voor een nieuwprijs vanaf net geen 25 mille t.o.v. de 70 mille die je betaalt voor een nieuwe X5. Maar inderdaad voor 25.000 euro is er zoveel beters te koop.

  2. Frank schreef:

    Natuurlijk is de reactie overtrokken, maar ik geniet altijd weer van je uitspraken. De boodschap is duidelijk, als je een liefhebber bent van auto’s, dan kan je deze beter laten staan. OK, dan doen we dat!

  3. Driveaholic schreef:

    Zo is het maar net 🙂

  4. Wilbert Sprangveld schreef:

    Waardeloos overtrokken verhaal. Waarom zie ik de wat oudere Duitse en Franse auto’s met de motorkap en een hoofdschuddende ANWB man erbij staan? En Audi en VW? Ik heb de laatste tijd nog nooit zoveel verdrietige VAG eigenaars gezien… dan roep ik even DSG bak en TSI motoren 😛

  5. Christian Schilder schreef:

    @Wilbert: het gaat hier niet om de betrouwbaarheid, maar om hoe de auto rijdt. En daar stelt de Sportage ronduit teleur. Ik ben het volledig met je eens dat de betrouwbaarheid van VAG auto’s te wensen overlaat, maar als ze starten is het fijn toeven in de auto. Daarom heb ik er (mss tegen beter weten) toch maar weer eentje gekocht.

  6. Hans R schreef:

    Tja, leuk geprobeerd dit subjectief verhaaltje maar natuurlijk totaal niet overeenkomend met de realiteit. De Kia heeft een van de beste prijs-kwaliteitsverhoudingen en heeft ook qua betrouwbaarheid de laatste jaren een goede reputatie opgebouwd. Ze zitten nu gewoon op het niveau van de bekende Japanners. VAG betrouwbaar? Laat me niet lachen, de statistieken wijzen anders uit. En de SEAT/VW/Audi monteurs die ik ken, zouden zelf nooit zo’n wagen kopen. Maar goed, het is lastig om goed onderzoek te doen en het blijft gemakkelijker om gewoon de Koreanen en andere niet Duitse merken af te kraken. Beter je best doen!

  7. Philip Bouw schreef:

    Christian, kan je mij even mailen ? / je emailadres sturen?

    Gr Philip (sinds paar maanden in bezit van gele Megane RS

  8. melissa schreef:

    Ik rijd al jaren Kia Sorento, en nu de Sportage, en moet zeggen dat die me uitermate goed bevalt! Niks mis mee.
    Is misschien geen luxe, maar nog altijd beter dan de Bmw, Audi en Vw die hier bij ons in DL altijd met pech langs de weg staan, zelfs splinternieuwe auto’s. Ik vind hem goed sturen en rijden dus ik denk dat het voor iedereen anders is.

  9. Gerard schreef:

    Jammer dat je geen enkel verstand van autos hebt dus kun je deze site wel sluiten

  10. Geronimo schreef:

    Iets overtrokken maar veel klopt. Ik ben in 2018 van MB 200 cdi naar Kia Sportage 2011 gegaan: diesel werd een risico en vijf ton op de teller. Bovendien wilde ik niet meer zoveel geld aan de volgende auto uitgeven. Veel op de weg, ook in het buitenland, 30.000 km/jr, dus comfort op de snelweg nodig maar ook af en toe op ruiger terrein kunnen rijden in de vakantie. Enfin, ik mis de oude schicht danig: die had nl. _wel_ 6 versn., was _wel_ een normale deelnemer op de Autobahn. De Sportage trekt sloom op, heeft te weinig vermogen in de lage drie en de twee zou op zo’n punt gaan gieren. Indirect stuurgedrag, klopt maar je went eraan. Off-road valt hij niet tegen (AWD stand). Maar: instabiel bij spoorvorming op de snelweg, het is altijd zoeken naar de sweet-spot track. Mijn grootste irritaties gaan -na een jaar nog steeds – over de bediening, matige afwerking en veel kleine en grotere mankementen. Dashboard: de nuttigste informatie (temp+tijd) staat op een onlogische plek. De step-toets wordt daarom belangrijk maar zit voor mij juist buiten beeld achter het stuur en vergt een lange arm (heb ik, maar MB was tot in de puntjes doordacht). De RF-module van de navigator en radio is kapot, dus toch nog een provisorische smartphone nodig op het dashboard. Raam rechtsachter blijft halfweg hangen. Accu is soms plotseling leeg (ik rij altijd met een tweede opgeladen accu). En die fob. Je kunt niet naar de radio blijven luisteren als je stopt (uitzetten en weer aanzetten zonder de koppeling in te drukken, soundbite gemist). En waar laat je zo’n fob. Nergens een gat. Los neerleggen (conflict met usb’s) of in je zak? Dat is allemaal veel onduidelijker dan een fob met een docking point (hier hebben meer auto’s last van maar ik heb om deze innovatie niet gevraagd). In mijn wereld geldt ‘uit=uit’ en dat is volkomen vaag bij deze wagen. Als de (nieuwe) accu dan om onduidelijke redenen leeg is moet je over de achterbank klimmen om 2e accu en laadkabels te pakken want, tada, de electrisch bediende achterklep gaat dan natuurlijk niet open. Multimediaset heeft geen klankregeling, usb te lage stroom om telefoon snel op te laden, etc.. Bagageruimte: de MB was langer maar het volume van de KIA valt niet tegen, je went eraan. O ja, de Sportage stapt wel gemakkelijk in, dat dan weer wel. De service bij KIA is moeizaam. We rijden hem af en gaan straks gewoon weer Europees.

  11. Ton Struik schreef:

    Ik heb sinds 2012 een Sportage en ik heb daar totnutoe probleemloos mee gereden. Geen enkel onderdeel heeft het laten afweten behoudens de gewone slijtage….. Hiervoor dikke Opels en dikke Renaults gehad met beduidend meer onderhoudskosten. De besturing was inderdaad even wennen, maar zeker geen hopeloos geval, zoals de zgn. azijnpissende schrijver van he artikel het beoordeelt.

  12. kraaier schreef:

    Ik heb de sportage van 2011. Hij rijdt perfect en zeer comfortabel. Na 46 jaar auto rijden een prima autootje. Alleen……..stroom is een ramp in deze auto. Radio geeft aan tijdens het rijden Battery discharge start the ingine, Alarmlichten gaan aan bij richting aangeven, spiegels stellen werkt niet meer. Gekocht bij Van Mossel en die trekt zijn keutel in. Nee nooit meer een KIA

  13. Marcel schreef:

    Jeetje – als ik dit lees staat het angstzweet me op het voorhoofd.
    We zijn intussen wel enkel jaren verder, met enkele logische updates in het model. Maar was ik net aan het overwegen om van een betrouwbare Nissan (tja, ik ben wel tevreden) naar een Kia over te stappen (die 7 jaar garantie leken me wel iets).
    Misschien toch even een nachtje of 10 over slapen. En een verdomd lange testrit plannen.

    • Christian Schilder schreef:

      Het nieuwe model schijnt veel beter te rijden dan vorige, dus wie weet wordt het hem voor je. Maar als je toch bij Kia gaat shoppen, dan zou ik zelf voor de Kia Proceed gaan. Echt een prachtige auto.

  14. Stefaan schreef:

    Een vriend (interventie inspecteur bij de politie en kan dus een aardig stukje sturen) wou ook een nieuwe Sportage kopen omwille van de looks, de prijs en de ruimte voor zijn gezin. Na een (uitgebreide) testrit, stond zijn besluit vast: zeker geen Kia. De Kia Sportage rijdt simpelweg niet goed genoeg voor mensen die gepassioneerd met een auto willen rijden. Hij heeft uiteindelijk voor een tweedehands BMW 5 reeks touring gekozen, die zoveel beter rijdt dan de Sportage.
    Kia heeft zeker ook zijn kwaliteiten maar niet voor petrolheads (toch de Sportage niet).

  15. Jacqueline schreef:

    Pffff wat een teleurstellend verhaal…..Mijn Kia rijdt perfect zonder onnodige kosten en dat al sinds 2012. Prijs kwaliteit verhouding pefrect in orde. Natuurlijk is BMW en MB kwalitatief beter (hoop je) maar daar is de prijs dan ook naar.
    Wie wil er voor een dubbeltje op de eerste rij zitten en klagen….

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *