Rijtest: Audi S6 JD750 (2012)

Het gebeurt niet elke dag dat ik een rit aangeboden krijg in een gekietelde Audi S6. Deze Audi is aangepakt door JD Engineering, Nederlands bekendste VAG-tuner en heeft een vermogen van (schrik niet!) 750 pk en ruim 850 newtonmeter. Met deze Audi S6 JD750 kun je Lamborghini’s pesten. Natuurlijk wil ik rijden!

Deze Audi S6 is uitgerust met de bodykit van de RS6.

Deze Audi S6 is uitgerust met de bodykit van de RS6.

Trukendoos

Voor Jeroen Dik van JD Engineering zijn dergelijke projecten dagelijkse kost. Jeroen Dik is in de jaren 90 gestart met het tunen van VAG modellen. Inmiddels is het bedrijf een begrip in de tuningswereld en hebben veel liefhebbers de weg naar Lochem al gevonden om hun auto te optimaliseren. De Audi S6 is het nieuwste speeltje van ze en tegelijkertijd ook een proefkonijn om hun software verder te ontwikkelen. En ze zijn flink los gegaan op deze S6. Standaard is een Audi S6 (bouwjaar 2012) met 420 pk en 550 nm al geen stakkertje. Dankzij de montage van twee grotere turbo’s (uit de RS6), een homemade watergekoelde intercooler en luchtfilter, een volledige downpipe van Milltek en natuurlijk nog een softwarekuurtje heeft JD Engineering nog eens 330 extra pk gewonnen! Met een vermogen van 750 pk en ruim 850 newtonmeter koppel heb je meer vermogen dan een Lamborghini Aventador.

Vanzelfsprekend goed voor buitenaardse prestaties. De acceleratie van 0-100 kun je met de launch control in een kleine 3 seconden afraffelen. De topsnelheid heeft Jeroen nog niet uitgeprobeerd, maar deze ligt ruim boven de 300 kilometer per uur. Bij alleen motorsoftwareaanpassingen is het niet gebleven. Deze S6 is voorzien van de RS6 looks en ook is de auto nog wat verder verlaagd. Het resultaat mag er zijn. Je ziet direct dat dit geen gewone Audi A6 is. Hier staat een hele serieuze auto.

Audi S6 uitlaat

Goed kijken, voor je het weet verdwijnt hij achter de horizon.

Rustig inrijden

Ik houd er niet van om direct als een bezetene gas te geven als ik voor het eerst wegrijd in een auto. Zeker niet een auto met 750 pk onder de kap. Ik wil niet op mijn geweten hebben dat ik de controle over de auto verlies. Ook weet ik op voorhand niet of een auto met een dergelijk vermogen wel hanteerbaar is. Krijg ik te maken met een bokkig, nerveus en eigenlijk onhandelbaar kreng? Ik verwacht van niet, maar ‘an assumption is the mother of all fuckups’. De eerste kilometers in deze gepeperde S6 gaan opvallend timide. Niets herinnert mij aan het feit dat ik in een auto rijd waarmee ik Lamborghini’s en Ferrari’s kan pesten. De zeventraps S-tronic automaat (dubbele koppeling) schakelt soepel en ook het onderstel is ondanks de 21 inch velgen en de verlaging verrassend comfortabel. Jeroen heeft de software van de luchtvering herschreven, zodat de rijdbaarheid van de auto niet in het geding komt. Het resultaat is indrukwekkend.

Ik neem tijdens het inrijden ook even de tijd om het interieur te bewonderen. Zoals we van Audi gewend zijn is dat van de allerhoogste kwaliteit. Ver weg op de achtergrond hoor ik de V8 pruttelen. De auto is inmiddels op bedrijfstemperatuur, om aan het vermogen te wennen doe ik eerst vanaf 90 kilometer per uur een sprintje in de zevende versnelling. Het eerste wat opvalt is dat de turbo heel mooi oppakt. Geen vertraging en geen schokken, maar wel al een hele stevige duw in de rug. Het kost geen enkele moeite om hoogst illegale snelheden te bereiken. Dit belooft wat voor de lagere versnellingen!

Topkwaliteit, zoals we van Audi gewend zijn.

Topkwaliteit, zoals we van Audi gewend zijn.

Sportstand

Ik rem af naar stilstand en zet alle systemen in de sportstand. Direct transformeert de auto. Met het activeren van de sportstand openen ook de elektronisch aangestuurde kleppen in de uitlaat. Plotseling verandert het zachte V8 gemompel in een dreigende oorlogsdreun. Ik laat de motor een paar keer even toeren draaien. Het geweld is nauwelijks te bevatten. De Milltek uitlaat trakteert me op bijna diabolische knallen als ik het gaspedaal lift. Ik laat de launch control maar even voor wat het is. Hoe effectief de techniek ook werkt, voor de levensduur van de auto is het beter om dit speeltje niet te vaak te gebruiken.

Ik houd het stuurwiel enigszins gespannen vast en trap zonder aarzelen vol het gaspedaal in. Alle 750 paardjes vinden dankzij de vierwielaandrijving direct hun weg naar het asfalt. De Audi schiet vooruit. Binnen een fractie van een seconde draait de achtcilinder 7200 toeren en schakelt de S-tronic versnellingsbak door naar een volgende versnelling. De omgeving schiet als een waas langs mij heen. Luttele seconden verder schakelt de bak al door van derde naar de vierde versnelling. Mijn hersens hebben moeite om alles te registreren. De voorwaartse versnelling neemt niet af, maar lijkt alleen maar toe te nemen. Wat een brachiaal geweld. Ik heb nog nooit zo iets meegemaakt, zelfs niet bij benadering.

Mooi carbon is niet lelijk

Mooi carbon is niet lelijk

Totale controle

De acceleratie blijft indrukwekkend. Ook in de hogere versnellingen is deze Audi een bloedstollend snelle auto. Op de drukke Autobahn hebben we aan het kleinste gaatje genoeg om even 280 kilometer per uur aan te tikken. Ook bij die snelheid sleurt de Audi gewoon door. Echt bizar. Het mooie daarbij is dat ik altijd de baas blijf over de auto. Nooit is de auto nerveus of onhandelbaar. Ook is de auto niet onnodig sportief geveerd. Het onderstel en de besturing geven geen krimp onder de zware belasting. Het is heel makkelijk en uitnodigend om hard te rijden in deze auto. Deze auto heeft absoluut geen handleiding. Iedereen kan hier hard mee rijden. Het toegankelijke prestatiepotentieel is wat deze auto zo bijzonder en zo goed maakt. Keerzijde van de medaille is wel dat iedere rit met deze auto een vorm van Russische roulette is met als inzet je rijbewijs. Mocht het overigens nodig zijn om hard af te remmen voor een onopvallende flitsbrigade dan kan ik vertrouwen op de keramische remschijven (een hele stevige 11.000 euro meerprijs!) waarmee deze Audi is uitgerust.

De keramische remmen kosten 11.000 euro. Wanstaltig duur, maar toch wel handig met zoveel vermogen.

De keramische remmen kosten 11.000 euro. Wanstaltig duur, maar toch wel handig met zoveel vermogen.

Geen bochtenridder

Inmiddels hebben we de snelweg verlaten en rijden we weer op de binnenwegen. Niet direct het natuurlijke domein van de Audi. De auto weegt bijna 2000 kilo en dat is natuurlijk te zwaar voor het echte bochtenwerk. Daarnaast is de auto eigenlijk te snel voor dit soort wegen. Je kunt het gas hooguit een paar seconden intrappen en zelfs dan zet je al direct je rijbewijs op het spel. Toch is het niet per se nodig om dit soort sprintjes te doen. Ook bij een rustiger rijstijl geniet ik van de auto. Het is een hele prettige en comfortabele auto. De ideale auto om even een weekendje Cote d’Azur te doen. Of een weekje wintersport. Dat is precies de reden waarom Jeroen heeft gekozen voor S6 als donorauto en niet voor de RS6. Jeroen vindt de RS6 net wat te nerveus en sportief afgesteld. De S6 is veel beter geschikt als ‘daily drive’.

Ik kan hem alleen maar gelijk geven. En plezier heb je echt wel in deze auto. Met de motor in sportstand is het dankzij de krankzinnige uitlaat af en toe echt op het randje, zo hard zijn de knallen uit de uitlaat als je terugschakelt. Ontzettend kinderachtig, maar verslavend leuk. Enige minpuntje is dat de reactie op het gaspedaal voor mij net een tikje te nerveus is in de sportstand. Leuk in een Subaru Impreza STI, maar in een lange afstandscruiser als de Audi S6 net wat te veel van het goede. Uiteraard kun je de gasrespons ook naar wens laten afstellen bij JD Engineering. Is gewoon een kwestie van de elektronica aanpassen.

De verlaging is subtiel

De Milltek uitlaten zorgen voor bijna dierlijke klanken.

RS6 killer

Een ander argument waarom je er verstandig aan doet om een Audi S6 te kiezen als donorauto is de aanschafprijs. Een Audi S6 kost rond de 120.000 euro als je hem nieuw aanschaft. Dat is heel veel geld, maar nog altijd 30.000 euro minder dan een Audi RS6. Voor de mechanische aanpassingen ben je rond de 20.000 euro kwijt, dus onder de streep ben je altijd nog goedkoper uit terwijl je wel 190 pk meer hebt (750 versus 560 pk).

Jeroen Dik heeft er wel voor gekozen om zijn auto te voorzien van de RS6 bodykit, maar ik zou zelf de Audi S6 niet aanpassen. De Audi S6 is wat meer een wolf in schaapskleren en het lijkt mij juist erg leuk om lekker incognito Ferrari’s te pesten. Of even die Audi RS6 wegdrukken van de linkerbaan. Maar laat vooral je persoonlijke smaak leidend zijn. Wil je liever de RS6, dan is het goed om te weten dat je deze ook gewoon kunt optimaliseren. Ongeacht welke Audi je kiest, het blijft uiteraard prijzig speelgoed. Aan de andere kant heb je voor ruim 1,5 ton wel een Ferrari killer op je oprit staan. Als je het zo beredeneert valt het eigenlijk best mee.

Niets meer aan veranderen. Zo is het precies goed.

Het perfecte adres om je Audi te verbeteren.

Conclusie

Aan alles komt een eind en helaas eindigt mijn rit met deze Audi S6 JD750. Ik heb genoten. Dit is met afstand mijn meest bijzondere auto-ervaring. Het is niet alleen de brute power die me overdonderd heeft, maar ook de toegankelijkheid van het vermogen is indrukwekkend. De auto is comfortabel, soepel en luxe. En als je wilt kun je Lamborghini’s pesten. Zet de motor in sportstand en je kunt genieten van het spektakel uit de uitlaten. JD Engineering heeft exact de juiste snaren weten te raken. Dit is een meesterwerk. Ben je in de markt voor een RS6? Doe het niet. Koop een S6, bespaar 30.000 euro en lever hem in bij JD Engineering. Het resultaat is verbijsterend goed. Het resultaat benadert perfectie.

Eindcijfer: 9
+ waanzinnige acceleratie
+ je houdt altijd controle
+ perfect bruikbaar als daily drive
+ monsterlijke V8 herrie
– Zwaargewicht

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door JD Engineering.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

2 reacties

  1. Jan schreef:

    Mooi reclame verhaal voor die jd knoeier

  2. Schoonpand.nl schreef:

    Hele mooie waardes! Ik ben niet anders gewend van JD

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten