Alles over rijden op het circuit

Voor alles is een eerste keer. Dus ook voor je eerste rondjes op het circuit, al dan niet met je eigen auto. Een fantastische ervaring, maar wel eentje waar een goede voorbereiding nuttig kan zijn. Driveaholic geeft je alle relevante tips and tricks voor je eerste rondjes op het circuit.

Seat Leon Cupra

Rijden op het circuit. De droom van iedere petrolhead!

1. Vrij rijden, Touristenfahrten of toch een trackday?

Je kunt op verschillende manieren het circuit op gaan. Je kunt deelnemen aan zogenaamde trackdays. De organisator huurt een circuit een halve dag of een dag af en je kunt de baan op. De deelnamekosten zijn vrij hoog, dus over het algemeen zie je hier de betere chauffeurs. Dat betekent wel dat je als beginneling flink moet aanpoten om geen sta in de weg te zijn, al gunnen de meeste rijders elkaar echt wel de ruimte. Bij vrij rijden is het deelnemersveld wat meer divers en de kosten zijn duidelijk minder hoog en kun je het ook bij een paar rondjes laten. Natuurlijk kun je ook voor drie tientjes de slagbomen van de Nordschleife passeren. Welke variant je ook kiest, check vooraf even goed de reglementen en lees natuurlijk ook de volgende tips als je de Nordschleife op gaat.

Meeste Porsches per vierkante meter: De Nordschleife. Bron foto: Bas Fransen Photography

2. Welk circuit moet je kiezen?

Bij voorkeur een makkelijk circuit. De Nordschleife is aanlokkelijk vanwege de naam, maar tegelijkertijd ook een moeilijk circuit. Een foutje is snel gemaakt. Het is je eerste keer en dat is altijd spannend. Daarom adviseer ik het TT circuit in Assen. Dat is perfect. Heel overzichtelijk, goede uitloopstroken en prima te bereiken. Een circuit waar een foutje niet meteen wordt afgestraft, alhoewel hard rijden natuurlijk nooit zonder risico’s is.

3. Is je auto verzekerd op het circuit?

Nee. Knoop dat goed in je oren. Als je crasht of iemand rijdt je van de baan dan is dat op eigen risico. Voor Touristenfahrten op de Nordschleife gelden er andere regels. Dat is in principe gewoon openbare weg waarbij de normale verkeersregels gelden. Je loopt alleen wel het risico dat je verzekeringsmaatschappij de kosten op jou gaat verhalen. Check de kleine lettertjes goed in je verzekeringscontract! Het is overigens ook mogelijk om een circuitauto te huren, daar staan alleen wel vrij stevige bedragen en torenhoge eigen risico’s tegenover.

Alleen kijken kan ook, als je liever niet het risico wilt lopen om je auto af te schrijven.

4. Wat doe je voordat je de baan opgaat?

Je checkt je auto goed. Je banden moeten genoeg profiel hebben, je remmen moeten in topconditie zijn en al je vloeistoffen moeten netjes bijgevuld zijn. Controleer ook je bandenspanning en zet die iets lager. Door de hoge temperaturen loopt de bandenspanning wat sneller op. Ruim ook je auto netjes op. Dus geen losse spullen in je portieren of in je dashboardkastje. Dat irriteert. Zet ook je RDS uit. Weer een schrikmomentje minder. O ja, neem ook een helm mee. Die is vaak verplicht en sowieso verstandig om te dragen. Wat ook wel handig is dat je een geschikte auto meeneemt. Een BMW 7-serie is een heerlijke auto maar niet direct gebouwd om 20 rondjes op het circuit mee te knallen. Hothatches doen het over het algemeen goed!

Een helm is vaak verplicht op het circuit. Voor Touristenfahrten geldt dit niet.

5. Kun je op een circuit tanken?

Bij de meeste circuits kun je op of rond het circuit wel tanken, toch is het prettig om je benzinetank vooraf even vol te gooien. Kun je lekker onbezorgd een paar rondjes knallen zonder dat je angstig naar je brandstoftank aan het kijken bent.

6. Is circuitrijden prijzig?

Best wel ja. Vergis je niet in de kosten. Die kunnen flink oplopen. Niet alleen voor de toegang tot de baan, maar ook de brandstofkosten kunnen een flinke krater in je portemonnee slaan. Met een gemiddeld verbruik van 1 op 4 kan het hard gaan. Daarnaast krijgen je banden en remmen het zwaar te verduren, dus je zult deze sneller moeten vervangen.

Foto tanken BMW M140i

Als je dan toch tankt, doe het dan goed 🙂

7. Hoe kun je het best zitten achter het stuur?

Je stuur is je beste vriend dus hoe dichter die naar je toe is hoe beter. Dus je stuur verstel je zover mogelijk naar je toe en je stoel schuif je wat extra naar voren. Je wilt maximale grip hebben op je stuurwiel zodat je meteen kunt ingrijpen als er wat gebeurt. Dat je dan krapper zit dan normaal is niet erg en went heel erg snel. Zet je stoel ook in de laagste stand. Dat is fijn voor de beleving, maar ook goed voor het zwaartepunt van de auto. Dat wil je zo laag mogelijk houden.

Zit dicht op je stuur voor maximale controle!

8. Wat moet je vooral niet doen?

Je rondetijden meten. Je eerste rondjes gebruik je om de baan te leren kennen. Wat zijn de rempunten, hoe lopen de bochten, wat zijn de clipping points, et cetera. Rondetijden doen er niet toe. Als je daar op gaat focussen loop je de kans dat je te veel risico gaat nemen terwijl je nog onvoldoende baankennis hebt. Rijd je eerste rondjes ook met het ESP aan. Je bent nog aan het inrijden. Neem nogmaals de tijd om de baan goed te leren kennen.

Rondetijden doen er voor jou niet toe!

9. Nog tips hoe je moet remmen?

Dat lijkt het makkelijkste onderdeel maar is het niet. Mijn belangrijkste leerpunt op het circuit was en is het aanremmen voor een bocht. Niet alleen de hoeveelheid remdruk (je moet jezelf echt aanleren om stevig op de rem te trappen!) maar ook het rempunt. Je kunt vaak veel later remmen dan je denkt. Op ieder circuit staan er bordjes voor de bocht. Gebruik die om je rempunt te ijken. Andere tip: rem niet in de bocht, want dan kun je plotseling grip verliezen. Blijf ook goed je remgevoel in de gaten houden op fading. Voel je het rempedaal week worden, dan is het tijd om het wat rustiger aan te doen en de remmerij te laten koelen.

Je remmen zijn je beste vriend!

10. Wat te doen als een snelle jongen op je achterbumper landt?

Haal eerst even adem en laat je niet afschrikken. Heb je ruimte, dan ga je natuurlijk netjes naar rechts (met je richtingaanwijzer). Doe dat niet ten koste van alles. Maak eerst je bocht af en maak daarna plaats. De wolven moeten maar even geduld hebben. Blijf in ieder geval altijd kalm. Emoties zijn een slechte raadgever op het circuit.

Houd rekening met sneller verkeer maar houd ook rekening met jezelf.

11. Is het handig om een cooling down lap te doen?

De techniek heeft het zwaar te verduren. Net als jijzelf. Ga je de baan af, neem dan even tijd om de techniek op adem te laten komen. Het beste doe je dat door je laatste rondje rustig te rijden. Dan kunnen de remschijven, olie en de turbo weer een beetje op adem komen. Zet nooit je auto op de handrem in de pitstraat. Dan kunnen de remschijven kromtrekken.

Neem tijd om een cooling down rondje te doen zodat de techniek kan afkoelen.

12. Wat betekenen de vlaggen?

Op het circuit zijn baanmarshalls actief die letten op ieders veiligheid. Is er een ongeluk gebeurd of rijdt er een snellere rijder achter je, dan waarschuwen ze je met vlagsignalen. Iedere vlag heeft een eigen betekenis. Check ze op deze handige website. Leer ze vooraf uit je hoofd! Dat voorkomt verrassingen of zelfs uitsluitingen. Marshalls waarderen het niet als je hun signalen negeert!

Het kan geen kwaad om begeleiding te zoeken van een professional.

13. Loont het om een instructie te boeken?

Zeker. Dat heb ik ook gedaan op mijn eerste rondje Nürburgring. Dat was echt prettig. Een expert kent de rempunten goed, weet wat er aankomt met als resultaat dat je veel sneller je rondjes maakt en de baan leert kennen. Bij trackdays kun je altijd wel een ervaren rijder vragen of hij met je mee wil rijden en je wat tips wilt geven. Of er zijn instructeurs die tegen betaling met je meerijden. Het kost wat, maar het is het echt waard.

14. De laatste tip?

Stop op tijd. Het is inspannend om op de limiet te rijden. Als je moe bent ga je onherroepelijk fouten maken. Neem tussentijds dus even tijd om op adem te komen en gooi de handdoek als je echt moe begint te worden.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten