Volgas op de Autobahn: 12 gouden tips!

De Duitse Autobahn. Het walhalla voor ons petrolheads. Een van de weinige plekken ter wereld waar we zo hard mogen rijden als we zelf willen. Natuurlijk is niet iedere sectie Autobahn onbeperkt, maar op de onbeperkte stukken is het heerlijk rijden. Geen verstopte flitsers. Geen trajectcontroles. Absolute vrijheid. Jij bepaalt zelf hoe hard je gaat. Mooi toch? Toch moeten we ook realistisch zijn. Ook in Duitsland bevolken pensionado’s met een overschot aan tijd de linkerbaan. En zie je caravans inhalen op plaatsen waar het niet kan. En kom jij net met 250 kilometer per uur aanknallen. Hoogste tijd voor 12 gouden tips!

autobahn by night
Bron foto: Hannipic (PhotoArt Laatzen)

Tip 1: Je hebt een snelle auto nodig

It all starts with power. Als je hard wilt rijden heb je een auto met adequaat vermogen nodig. Met een Citroën Berlingo blijf je de Bambi van de Autobahn. Lief en  aaibaar, maar uiteindelijk wint de dubbelloops shotgun altijd de ongelijke strijd. Wat is dan een snelle auto? Veel hangt af van het gewicht van de auto. 200 pk in een Audi Q5 is echt ondermaats, maar in een Renault Clio of Ford Fiesta ST wordt het leuk! Is je banksaldo ontoereikend om een vermogende auto te kopen? Alles is oplosbaar. Je kunt je eigen ‘meth lab’ beginnen. Een nier verkopen. Of makkelijker, je kunt je auto chiptunen voor meer paardjes of gewoon een keer een auto huren in Duitsland.

Porsche 911 Carrera S (2019)

Bizar fijne autobahncruiser

Tip 2: Bereid je goed voor

Je hebt nu een snelle auto onder je billetjes. Scheur niet meteen dolenthousiast naar de ‘Heimat’, maar neem even kort de tijd om je auto te checken. Heb je de banden op de juiste spanning? Hebben ze voldoende profiel? Wat is de snelheidsindicatie van je banden? Zijn er geen beschadigingen te zien? Je wilt geen klapband krijgen bij 270 kilometer per uur. Uiteraard is het prettig als je remschijven en blokken in orde zijn. Bij extreem hoge snelheden tellen de details. Natuurlijk controleer je ook je oliepeil en je koelvloeistof. Je motor krijgt het immers stevig te verduren.

Dit is dus een legale snelheid. Best bizar als je hier over nadenkt.

Tip 3: Je bent niet Sebastian Vettel. Ook niet zijn neefje.

Je auto is gecheckt. Je bent klaar voor het Autobahnavontuur. De adrenaline giert door je lijf. En dan gaat het vaak fout. Veel Nederlanders denken dat ze na het passeren van de Duitse grens opeens de Sebastian Vettel van de Autobahn zijn. Ze rijden agressief, bumperkleven en vervloeken iedereen die in de weg rijdt. Ik heb slecht nieuws voor je. Ook in Duitsland rijden caravans. En pensionado’s. Erger nog, pensionado’s met caravans. Ook is het in Duitsland vaak druk op de weg. Accept your loss. Meer kun je niet doen. Realiseer je dat de Duitse politie zeer streng optreedt tegen bumperklevers. Je kunt je rijbewijs ter plekke inleveren. Is dat het waard?

Porsche 911 Carrera S (2019)

Houd voldoende afstand!

Tip 4: Niet overal op de Autobahn mag je onbeperkt

Ik vind het altijd wel vermakelijk. Dan zie ik weer een Nederlandse Volvo-meneer met 160 kilometer per uur langs vliegen terwijl de snelheidslimiet 100 is. Ja, zelfs in Duitsland moet je wel eens afremmen. Rijd je meer dan 40 kilometer te hard? Je mag je rijbewijs een maand inleveren. Vervelend en vooral onnodig. De snelheidsbeperkingen zijn vaak maar kortstondig. Heb een paar minuten geduld en je kunt weer ‘legaal’ blazen. Bedenk ook dat ‘Herr Polizist’ je er met je gele kentekenplaat net wat makkelijker uit pikt. Zo werkt dat. Wij lachen toch ook stiekem als we een Duitser met 150 door de trajectcontrole op de A2 zien rijden?

Zie je dit bord? Dan pas geht’s los!

Tip 5: Laat nooit je vrouw/vriendin rijden

Doe mij een plezier. Je rijdt zelf. We kennen allemaal de zwakke plek van het vrouwelijke geslacht: de kunst van het anticiperen en het ver vooruit kijken. En dan bedoel ik tot het einde van de horizon. En alles wat daar gebeurt. Auto’s en vrachtwagens op de andere rijstroken, invoegende auto’s, de kwaliteit van het asfalt. Binnen een fractie van een seconde moet ze de mogelijke risico’s analyseren. Jij en ik weten dat ze dit niet kan. Misschien heb je geluk en heb jij een vriendinnetje die wel kan sturen, maar voor de rest van ons geldt dat je altijd zelf achter het stuur zit. En niet alleen omdat zij het niet kan, maar omdat jij zelf gewoon wilt rijden. Je rijdt op de Autobahn, kom op! Bedenk ook dat je al te veel moet delen. Je kapitaal, je afstandbediening en ook het downloaden van je ‘adult entertainment’ staan op een laag pitje. Je laatste beetje masculiene entiteit is van jou!

This seat is yours!

Tip 6: Twijfel =  fucked up

Gelukkig, je bent er nog. Het was natuurlijk  niet verstandig om de vorige alinea aan je vrouw/vriendin voor te lezen. Een leermomentje. De pijn van de deegroller ebt wel weer weg. Toch zijn wij mannen ook niet helemaal feilloos. Je kent ongetwijfeld het gevoel dat je verstand zegt dat het beter is dat je afremt. Natuurlijk heb ik deze regel al te vaak genegeerd. Jij ook. De meest memorabele momenten heb ik meegemaakt toen ik wel op het gas ben blijven staan. Leven op die vulkaan van adrenaline. Dat je linkerbeen zelfs 5 minuten na het stilzetten van je auto nog natrilt. Heerlijk! Maar eigenlijk is het fout. En dat weten we ook. Want je kunt niet eeuwig dit soort risico’s blijven nemen. Misschien is het handig om toch eens wat meer naar je onderbuikgevoel te luisteren. Rem voor de verandering wel eens af. Ik meen het ook nog. Echt!

Foto Dodge Viper voorkant

Laat staan als je met deze de limiet op gaat zoeken 😉

Tip  7: Het regent? Of het is druk? Gas los!

Hard blijven rijden terwijl de omstandigheden dit niet toelaten scoort hoog op de ladder van onbenulligheid. Het begint te regenen? Het asfalt is van slechte kwaliteit? Het wordt steeds drukker op de weg? Gas los! Vooral bij slecht weer is het risico op ellende zoveel groter. Het zicht is minder, je remweg is langer en het risico op aquaplaning is groter. Het Duitse asfalt is niet altijd van even goede kwaliteit.

Driveaholic.nl - Regen op de Autobahn

Tip 7: Het regent? Accept your loss!

Tip 8: Vermijd de ‘Oberhausen straight’

Natuurlijk is het ook van belang om de juiste route te kiezen. Langs de Nederlands-Duitse grens kun je een paar mooie ‘Streckes’ vinden. De meest bekende is de ‘Oberhausen straight’ van Arnhem naar Oberhausen (A3). Ik vind dit geen prettige Autobahn. Het asfalt is van matige kwaliteit en het is er vaak net wat te druk met treuzelende Nederlanders. Ik duik liever bij Gennep de grens over (A57 Gennep – Krefeld). Woon je in het oosten van het land? Dan is de A31 (Bottrop – Emden) een geweldige speelplaats. Hoe noordelijker je komt, hoe rustiger de weg. Dit is de ‘Teststrecke’ van Brabus. Zij testen hier hun 800 pk sterke Mercedessen. Niet schrikken als er zo’n monster langsvliegt met 350 kilometer per uur. Overigens geldt voor deze wegen wel dat het tweebaanswegen zijn. Op een driebaansweg is het wat makkelijker om hard te rijden. Je zult dan iets verder Duitsland in moeten rijden. Dit overzicht helpt je om de ideale Autobahn te vinden.

De grensovergang bij Beek.

Tip 9: Kies het juiste tijdstip

Heb je aan de route en het tijdstip gedacht? Op vrijdagmiddag is er weinig eer te behalen op de Autobahn. Ook in Duitsland sta je dan in de file. Het beste tijdstip blijft de vroege zondagmorgen. Dan zijn de Duitsers nog hun Bretzels en Bier aan het verteren. Ook rijden er dan nauwelijks vrachtwagens. Je hebt het rijk alleen. Er zijn veel mensen die ervoor kiezen om in de nacht te rijden. Ik niet. Ik rijd het liefst overdag. Het is dan wel wat drukker, maar ik vind het ook veiliger. Anderen kunnen makkelijker je snelheid inschatten en je kunt zelf afstanden wat beter inschatten. Ook zit ik liever uitgeslapen achter het stuur.

Vrijdagmiddag autobahn

Tip 9: Autobahnbrennen op vrijdagmiddag? Vergeet het maar.

Tip 10: It’s not a race

Dit is ook weer zo’n regel waaraan ik mij eerder wel eens gezondigd heb. Op de klok rijden. Kijken of je binnen 5 uur van Utrecht naar Bazel kunt rijden (het kan overigens). Maar met ontspannen rijden heeft dit weinig van doen. Rijden met buikpijn omdat je pas je plasje mag doen als je gaat tanken. Leven op een dieet van Snickers en Red Bull omdat de lunch bij de Burger King te veel tijd kost. Bij iedere Baustelle angstig op de klok kijken en bedenken hoe je deze tegenslag moet compenseren. Wat een stress! Neem juist de tijd om te genieten van de ervaring. Ga lekker wat eten tussendoor. Geniet na van die mooie momenten onderweg. En stap met dat goede gevoel weer in de auto. En waarom pak je niet even die mooie stuurmansweg? Wil je toch een recordtijd rijden? I accept all challenges ;).

BMW M235i

Heerlijk sturen!

Tip 11: Verkleed je als schaapje

Genoeg softe bullshit. Natuurlijk pak je ook wel eens de handschoen op als die Mercedes-rijder met zijn lichten seint in je binnenspiegel. Terugschakelen en gaan met die banaan. Ook is het kicken als je probeert aan te haken bij een op papier veel snellere Porsche. Mijn tip? Ga als schaapje verkleed over de Autobahn. Lok die snelle auto in de val om ze daarna te verrassen en te verpulveren. Heerlijk! Onopvallende hothatches als de BMW M140i en de SEAT Leon CUPRA zijn prima geschikt voor dit doel.

Foto CUPRA en BMW M140i

Audi rijders vergissen zich nog wel eens als deze auto’s in de binnenspiegel landen. Leuk!

Tip 12: Leer je auto kennen

Je bent er klaar voor? Ongetwijfeld zul je ‘ja!’ roepen. Dat doen we allemaal. Toch kan het geen kwaad om een keer een persoonlijke rijtraining te volgen. Vooral het oefenen van een harde remactie bij snelheden van 250 kilometer per uur (de term noodstop mag ik van de instructeur nooit gebruiken) vond ik heel erg leerzaam. Een dergelijke training geeft je meer besef van potentieel gevaarlijke situaties. Je weet hoe je auto reageert op stuurbevelen. Je rijdt gecontroleerder hard. In de onderstaande video geeft instructeur Dolf Dekking je een paar goede tips and tricks.

Tot slot

Natuurlijk is hard rijden niet zonder risico’s. Je zult je er bewust van moeten zijn en er naar handelen. Ook is ‘Autobahnbrennen’ geen goedkope hobby als je na iedere 150 kilometer weer je tank vol moet gooien met het dure Aral Ultimate 102 godensap. Toch wint het verlangen naar snelheid het iedere keer. De adrenaline. De schop in je rug als je voluit accelereert. Omdat het kan! Realiseer je dat dit eindig is. Er komt een moment dat de Groenen het misschien voor het zeggen krijgen. Of dat de zelfsturende auto onze taak overneemt. Tot die tijd? Geniet van iedere kilometer!

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

55 reacties

  1. Bart schreef:

    Tip 13: goed spiegelen! Jij rijdt dan wel 200+ met je 200 pk monstertje, als er een grote jongen achter je zit met het dubbele vermogen kan hij er wel eens langs willen. Probleem is wel dat je een behoorlijke ruimte op de rechterbaan moet hebben om dat te faciliteren.

  2. Michelle schreef:

    Tip 14: Zoek een vriendin die harder rijdt dan jij. En ja, die zijn er. Echt.

  3. Nadeel is dat je dan wel weer iedere rit ruzie moet maken wie mag rijden 😉

  4. eric schreef:

    Wat een geweldig stuk!!! Zo waar!! Top man! Laten we genieten van deze fantastische autobahnen! De plek waar je nog gewoon jezelf kan zijn zonder die enorme linkse vertrutting van die moraalridders in Nederland! Bah!

  5. Christian Schilder schreef:

    @Eric: geniet nog even zolang het kan. Ik ben bang dat er ooit een dag komt dat ook de Duitsers overstag gaan.

  6. CivicPower schreef:

    Het is een goed artikel dat met verstand gemaakt is.
    Zelf heb ik een ritje op de autobahn beperkt tot even 180 km/h vanwege de embarmelijke staat van het wegdek. Ik wilde harder, maar dat gaat gewoon niet als de Duitsers geen geld meer hebben om de autobahnen te maken.
    Ik zou wel harder kunnen, maar dan zou ik het onverantwoord vinden.
    In Nederland ligd het asfalt er nu eenmaal mooi bij, maar dan speeld veiligheid geen rol meer , maar rijbewijs behoud.

    • Christian Schilder schreef:

      Hard rijden hangt af van de auto en van staat van asfalt. Sommige stukken zijn idd erbarmelijk, maar je kunt ook genoeg stroken vinden waar je aardig door kunt gassen. Wees wel altijd voorzichtig als je een waarschuwingsbord voor hobbels ziet. Die zijn er dan ook echt en ze zijn vaak fors.

  7. CivicPower schreef:

    Ik heb een tijdje een Duitsland gewoond, en ik maakte in de werkweek gebruik van de A40. Ik reed toen een schappelijke Volkswagen Bora waarmee ik nooid de drang had tegen de max aan te rijden omdat ik dat met zo’n auto ook niet nodig vond.
    De A40 is soms slecht soms goed. In de wintertijd is het echt guur en dan kruipen ook de Duitsers voorzichtig van A naar B.

  8. Bert schreef:

    Aachen naar koln is the wat to be
    Ikzelf rij er geregeld met mijn M3
    In 1 woord heeeeeerlijk

  9. Christian Schilder schreef:

    Dat is idd een 3-baans paradijsje 🙂

  10. Ron schreef:

    Inderdaad is spiegelen Heel Belangrijk, ik reed enkele jaren terug vanuit Frankfurt (IAA bezocht) met mijn e46 330ci. 200 km/u op de linkerbaan, waarom weet ik nog niet maar kreeg ineens de ingeving om naar rechts te gaan, en ja hoor ik had t nog niet gedaan of werd voorbij geraasd door een dikke Zeven!!!
    Die gast was dwars door me heen gereden….. Echt niet gezien en ook echt leip van hem…..

  11. anja schreef:

    tjonge tjonge …..tip 5 kan echt niet meer ….het is wat sneu mannen ….

  12. M schreef:

    Ik weet niet welke testosteronbom dit heeft geschreven maar ik laat mijn man gewoon thuis en ga lekker zelf rijden! Enne, die 200 pk heb jij misschien nodig maar ik red het prima met minder, kwestie van techniek zullen we maar zeggen……

  13. Oliver Hübner schreef:

    Ik vindt het heel grappig om dat te lezen, bedankt! Ik vindt het als Duitser juist ‘relaxed’ om in Nederland te rijden. Volgens mij heel graag: 130 op alle snelwegen in DE.

  14. autoblogger schreef:

    Hoi! Ikhou van auto’s enik ben blijdatik je blog ben tegengekomen. Het is eenleukeninteressantartikel!

  15. Josh schreef:

    Shade deutschland Deutschland alles its vorbei, wieder und dieses Leder hat nichts mit Tritt zu tun … Fühlen Sie sich frei, wieder für Merkel zu stimmen und stolz darauf zu sein.

  16. Rob schreef:

    Leuk artikel! Ik reed al jaren in Duitsland en toen waren er nog nauwelijks begrenzingen. In het verleden waren dat meer adviessnelheden maar daar is de laatste jaren wel verandering in gekomen. Dat merkte ik richting Freiburg waar ik aangehouden werd € 360 euro boete. Zoals je in het artikel aangeeft inleveren rijbewijs geldt alleen voor Duitsers. Oh ja ik heb geen Volvo hahahaha. En ik rij ook vaak het a2 traject en heel grappig hoe de buitenlanders daar 150 knalle! Haha

  17. Bas Heijermans schreef:

    Mijn vrouw is er zo een, die vliegt door Duitsland op de motor tegen 232 per uur op de GPS, sneller gaat een VFR800Fi niet. En ook in onze Mercedes 200CDI 124PK! knalt ze netjes 220 op de Autobahn. Neen ze lopen niet te duwen aan die snelheid! Ikzelf doe het natuurlijk ook, maar mijn vrouwtje kan rijden hoor, daar kan menig Nederlander een puntje aan zuigen. Ze noemen niet voor niets NL platen Naturlicht-Links. Voor je zo’n artikel schrijf, leer eerst een rijden. Wij rijden al meer dan 30 jaar door Duitsland en zulke haantjes-praat is gewoon gelul. Hardrijden is een kunst, de auto maakt niks uit, ook niet voor de Lambo’s of Porsches, alles boven 200 is een andere klasse en die rijden anders, veelal hoffelijk en geduldig. Verder is het respect daar voor motorrijders enorm, ook al kunnen ze veel harder, ze laten je voorgaan, op alles. Duitsland is een voorbeeld van hoffelijkheid en hoe het moet. Sorry Nederlanders op de Autobahn moeten verboden worden!

  18. Ronald schreef:

    Leuk artikel. Ik zou voor het scheuren willen dat ik in het Oosten woon. Ieder weekend even heerlijk de 250 aantikken. Nu doe ik het regelmatig in Nederland, maar het blijft link.

  19. Robert schreef:

    Nog een leuk stuk om ‘back to the future’ snelheden te halen zonder trage kuilengravers tegen te komen: De 60 tussen Prum en Wittlich en de 1 van Wittlich richting Trier, beide stukken kun je enorm hard rijden maar vragen zeker ook wat stuurmanskunst met de heerlijke lange bochten!

  20. Miep schreef:

    Oh mijn god, wat een zielig geneuzel voor sneue mannetjes!

  21. Oh ow schreef:

    De kerel die dit geschreven heeft compenseert voor iets

  22. Daan schreef:

    De mensen die vinden dat er ergens voor gecompenseert wordt, lees gewoon even wat andere informatie joh. Moet je nou echt negatief reageren op een artikel dat duidelijk bedoelt is voor mensen die NIET zoals jij zijn? Het lijkt er bijna op dat het je een beetje (veel) aan inlevingsvermogen ontbreekt.
    Ik, en met mij veel anderen, vinden het erg fijn en gaaf om snel te rijden en mooie autos te rijden. Dan mag dat toch? Wij reageren toch ook niet negatief op het feit dat jullie zeikerige wijven zijn die koste wat kost hun mannen (of vrouwen) moeten controleren?

    On topic: geweldig stukje en ik heb er veel aan. Ik woon al jaren in het buitenland maar ben in April voor zaken in Nederland en ik huur dan een mooie sportauto en ik jank de autobahn op.
    Aan de hand van dit artikel heb ik al wat mooie stukken op het oog en aan de video over het remmen op hoge snelheid heb ik ook wat gehad.

  1. 17 januari 2016

    […] […]

  2. 19 maart 2016

    […] […]

  3. 15 januari 2017

    […] […]

  4. 29 november 2017

    […] testen. Doe dat, want ook in Duitsland is de pret een keer voorbij. Ps….lees wel eerst even de tips and tricks […]

  5. 9 mei 2018

    […] Audi RS4 nodig. De Audi S4 is in de markt gezet als GT en dat merk je. Dit is een auto voor de Autobahn. Daar blinkt de Audi S4 echt uit. Dit is één van de (weinige) auto’s die steeds fijner rijdt […]

  6. 11 juni 2019

    […] de afgelopen 5 jaar is Driveaholic.nl door 635.000 bezoekers aangeklikt en dat aantal stijgt. ‘Volgas op de Autobahn’ is het populairste artikel. Gevolgd door ‘Alles over chiptuning’ en ‘Alles over het rijden […]

  7. 22 juni 2019

    […] liter turbomotor moet de Renault Megane RS in een kleine 6 seconden naar 100 brengen  en op de Duitse Autobahn kun je doorstoten naar 255 kilometer per uur. Toch ben ik wat ‘underwhelmed’ door de […]

  8. 1 september 2019

    […] ben op weg naar de rijtest met de BMW M5 Competition. Ik heb met de eigenaar afgesproken op de Duitse Autobahn. De enige plek waar je de V8 nog kunt uitwringen zonder je roze pasje en daarmee je vrijheid te […]

  9. 28 september 2019

    […] Scala is met deze 1.5 TSI sowieso een rappe auto. Je kunt in 8.2 seconden naar 100 blaffen en op de Autobahn ben je in staat om 219 kilometer per uur te rijden. Daar kun je op het postzegelverzamelforum toch […]

  10. 30 november 2019

    […] topsnelheid bedraagt 250 kilometer per uur en met een beetje geduld haal je dat ook nog wel op de Duitse Autobahn. Gewoon een vlotte en fijne motor. Meer dan genoeg voor de Nederlandse […]

  11. 26 februari 2020

    […] en als je de snelheidsbegrenzer er even af sloopt kun je er 225 kilometer per uur mee rijden op de Duitse Autobahn. Geen flitsende prestaties. Desondanks is de subjectieve indruk goed. Moet je wel zorgen dat de […]

  12. 7 maart 2020

    […] je in theorie 300 kilometer per uur op de teller kan aantikken op de Duitse Autobahn. Dat heb ik nog niet gedaan, maar het gemak waarmee de auto naar 280 accelereert is indrukwekkend! […]

  13. 21 augustus 2020

    […] […]

  14. 16 september 2020

    […] […]

  15. 10 oktober 2020

    […] […]

  16. 30 januari 2021

    […] […]

  17. 22 mei 2021

    […] […]

  18. 27 juni 2021

    […] […]

  19. 11 juli 2021

    […] […]

  20. 26 augustus 2021

    […] […]

  21. 20 oktober 2021

    […] […]

  22. 18 januari 2022

    […] […]

  23. 31 januari 2022

    […] […]

  24. 15 april 2022

    […] […]

  25. 27 april 2022

    […] […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten