Volgas op de Autobahn: 12 gouden tips!

De Duitse Autobahn. Het walhalla voor ons petrolheads. Een van de weinige plekken ter wereld waar we zo hard mogen rijden als we zelf willen. Natuurlijk is niet iedere sectie Autobahn onbeperkt, maar op de onbeperkte stukken is het heerlijk rijden. Geen verstopte flitsers. Geen trajectcontroles. Absolute vrijheid. Jij bepaalt zelf hoe hard je gaat. Mooi toch? Toch moeten we ook realistisch zijn. Ook in Duitsland bevolken pensionado’s met een overschot aan tijd de linkerbaan. En zie je caravans inhalen op plaatsen waar het niet kan. En kom jij net met 250 kilometer per uur aanknallen. Hoogste tijd voor 12 gouden tips!

autobahn by night
Bron foto: Hannipic (PhotoArt Laatzen)

Tip 1: Je hebt een snelle auto nodig
It all starts with power. Als je hard wilt rijden heb je een auto met adequaat vermogen nodig. Met een Citroën Berlingo blijf je de Bambi van de Autobahn. Lief en  aaibaar, maar uiteindelijk wint de dubbelloops shotgun altijd de ongelijke strijd. Wat is dan een snelle auto? Ik hanteer zelf de regel dat je minimaal 200 pk nodig hebt om klappen uit te delen. Veel hangt af van het gewicht van de auto. 200 pk in een Audi Q7 is ondermaats, maar in een Renault Clio heb je meer dan voldoende vermogen. Is je banksaldo ontoereikend om een vermogende auto te kopen? Alles is oplosbaar. Je kunt je eigen ‘meth lab’ beginnen. Een nier verkopen. Of je kunt iemand van de ‘top ten most wanted list’ aangeven bij de FBI.

Mercedes SLK AMG

Tip 1: Een dikke V8? Ja graag!

Tip 2: Bereid je goed voor
Je hebt nu een snelle auto onder je billetjes. Scheur niet meteen dolenthousiast naar de ‘Heimat’, maar neem even kort de tijd om je auto te checken. Heb je de banden op de juiste spanning? Hebben ze voldoende profiel? Wat is de snelheidsindicatie van je banden? Zijn er geen beschadigingen te zien? Je wilt geen klapband krijgen bij 270 kilometer per uur. Uiteraard is het prettig als je remschijven en blokken in orde zijn. Bij extreem hoge snelheden tellen de details. Natuurlijk controleer je ook je oliepeil en je koelvloeistof. Je motor krijgt het immers stevig te verduren.

Tip 3: Je bent niet Sebastian Vettel. Ook niet zijn neefje.
Je auto is gecheckt. Je bent klaar voor het Autobahnavontuur. De adrenaline giert door je lijf. En dan gaat het vaak fout. Veel Nederlanders denken dat ze na het passeren van de Duitse grens opeens de Sebastian Vettel van de Autobahn zijn. Ze rijden agressief, bumperkleven en vervloeken iedereen die in de weg rijdt. Ik heb slecht nieuws voor je. Ook in Duitsland rijden caravans. En pensionado’s. En, erger, pensionado’s met caravans. En ook in Duitsland is het vaak druk op de weg. Accept your loss. Meer kun je niet doen. Realiseer je dat de Duitse politie zeer streng optreedt tegen bumperklevers. Je kunt je rijbewijs ter plekke inleveren. Is dat het waard?

Driveaholic.nl - foto Autobahn

Tip 3: Houd afstand.

Tip 4: Niet overal mag je onbeperkt
Ik vind het altijd wel vermakelijk. Dan zie ik weer een Nederlandse Volvo-meneer met 160 kilometer per uur langs vliegen terwijl de snelheidslimiet  100 is. Ja, zelfs in Duitsland moet je wel eens afremmen. Rijd je meer dan 40 kilometer te hard? Je mag je rijbewijs inleveren. Vervelend en vooral onnodig. De snelheidsbeperkingen zijn vaak maar kortstondig. Heb een paar minuten geduld en je kunt weer ‘legaal’ blazen. Bedenk ook dat ‘Herr Polizist’ je er met je gele kentekenplaat net wat makkelijker uit pikt. Zo werkt dat. Wij lachen toch ook stiekem als we een Duitser met 150 door de trajectcontrole op de A2 zien rijden?

Driveaholic.nl - verkeersbord

Tip 4:  Snelheidslimieten heb je helaas ook in Duitsland!

Tip 5: Laat nooit je vrouw/vriendin rijden.
Doe mij een plezier. Je rijdt zelf. We kennen allemaal de zwakke plek van het vrouwelijke geslacht: de kunst van het anticiperen en het ver vooruit kijken. En dan bedoel ik tot het einde van de horizon. En alles wat daar gebeurt. Auto’s en vrachtwagens op de andere rijstroken, invoegende auto’s, de kwaliteit van het asfalt. Binnen een fractie van een seconde moet ze de mogelijke risico’s analyseren. Jij en ik weten dat ze dit niet kan. Misschien heb je geluk en is Sabine Schmitz je vriendinnetje, maar voor de rest van ons geldt dat je altijd zelf achter het stuur zit. En niet alleen omdat zij het niet kan, maar omdat jij zelf gewoon wilt rijden. Je rijdt op de Autobahn, kom op! Bedenk ook dat je al te veel moet delen. Je kapitaal, je afstandbediening en ook het downloaden van je ‘adult entertainment’ staan op een laag pitje. Je laatste beetje masculine entiteit is van jou!

Tip 6: Twijfel =  fucked up
Gelukkig, je bent er nog. Het was natuurlijk  niet verstandig om de vorige alinea aan je vrouw/vriendin voor te lezen. Een leermomentje. De pijn van de deegroller ebt wel weer weg. Toch zijn wij mannen ook niet helemaal feilloos. Je kent ongetwijfeld het gevoel dat je verstand zegt dat het beter is dat je afremt. Natuurlijk heb ik deze regel al te vaak genegeerd. Jij ook. De meest memorabele momenten heb ik meegemaakt toen ik wel op het gas ben blijven staan. Leven op die vulkaan van adrenaline. Dat je linkerbeen zelfs 5 minuten na het stilzetten van je auto nog natrilt. Heerlijk! Maar eigenlijk is het fout. En dat weten we ook. Want je kunt niet eeuwig dit soort risico’s blijven nemen. Misschien is het handig om toch eens wat meer naar je onderbuikgevoel te luisteren. Rem voor de verandering wel eens af. Ik meen het ook nog. Echt!

Tip  7: Het regent? Of het is druk? Gas los!
Hard blijven rijden terwijl de omstandigheden dit niet toelaten scoort hoog op de ladder van onbenulligheid. Het begint te regenen? Het asfalt is van slechte kwaliteit? Het wordt steeds drukker op de weg? Gas los! Vooral bij slecht weer is het risico op ellende zoveel groter. Het zicht is minder, je remweg is langer en het risico op aquaplaning is groter. Het Duitse asfalt is niet altijd van even goede kwaliteit.

Driveaholic.nl - Regen op de Autobahn

Tip 7: Het regent? Accept your loss!

Tip 8: Vermijd de ‘Oberhausen straight’
Natuurlijk is het ook van belang om de juiste route te kiezen. Langs de Nederlands-Duitse grens kun je een paar mooie ‘Streckes’ vinden. De meest bekende is de ‘Oberhausen straight’ van Arnhem naar Oberhausen (A3). Ik vind dit geen prettige weg. Het asfalt is van matige kwaliteit en het is er vaak net wat te druk met treuzelende Nederlanders. Ik duik liever bij Gennep de grens over (A57 Gennep – Krefeld). Woon je in het oosten van het land? Dan is de A31 (Bottrop – Emden) een geweldige speelplaats. Hoe noordelijker je komt, hoe rustiger de weg. Dit is de ‘Teststrecke’ van Brabus. Zij testen hier hun 800 pk sterke Mercedessen. Niet schrikken als er zo’n monster langsvliegt met 350 kilometer per uur. Overigens geldt voor deze wegen wel dat het tweebaanswegen zijn. Op een driebaansweg is het wat makkelijker om hard te rijden. Je zult dan iets verder Duitsland in moeten rijden.

Tip 9: Kies het juiste tijdstip
Heb je aan de route en het tijdstip gedacht? Op vrijdagmiddag is er weinig eer te behalen. Ook in Duitsland sta je dan in de file. Het beste tijdstip blijft de vroege zondagmorgen. Dan zijn de Duitsers nog hun Bretzels en Bier aan het verteren. Ook rijden er dan nauwelijks vrachtwagens. Jij hebt het rijk alleen. Er zijn veel mensen die ervoor kiezen om in de nacht te rijden. Ik niet. Ik rijd het liefst overdag. Het is dan wel wat drukker, maar ik vind het ook veiliger. Anderen kunnen makkelijker je snelheid inschatten. En ik zit liever uitgeslapen achter het stuur.

Vrijdagmiddag autobahn

Tip 9: Autobahnbrennen op vrijdagmiddag? Vergeet het maar.

Tip 10: It’s not a race
Dit is ook weer zo’n regel waaraan ik mij eerder wel eens gezondigd heb. Op de klok rijden. Kijken of je binnen 5 uur van Utrecht naar Bazel kunt rijden (het kan overigens). Maar met ontspannen rijden heeft dit weinig van doen. Rijden met buikpijn omdat je pas je plasje mag doen als je gaat tanken. Leven op een dieet van Snickers en Red Bull omdat de lunch bij de Burger King te veel tijd kost. Bij iedere Baustelle angstig op de klok kijken en bedenken hoe je deze tegenslag moet compenseren. Wat een stress! Neem juist de tijd om te genieten van de ervaring. Ga lekker wat eten tussendoor. Geniet na van die mooie momenten onderweg. En stap met dat goede gevoel weer in de auto. En waarom pak je niet even die mooie stuurmansweg?  Wil je toch een recordtijd rijden? I accept all challenges ;).

Tip 11: It’s a race
Genoeg softe bullshit. Natuurlijk pak je de handschoen op als die BMW-rijder met zijn lichten seint in je binnenspiegel. Terugschakelen en gaan met die banaan. Ook is het kicken als je probeert aan te haken bij een op papier veel snellere Porsche. Mijn tip? Ga als schaapje verkleed over de Autobahn. Lok die snelle auto in de val om ze daarna te verrassen en te verpulveren. Heerlijk!

Tip 12: Leer je auto kennen
Je bent er klaar voor? Ongetwijfeld zul je ‘ja!’ roepen. Dat doen we allemaal. Toch kan het geen kwaad om een keer een persoonlijke rijtraining te volgen. Vooral het oefenen van een harde remactie bij snelheden van 250 kilometer per uur (de term noodstop mag ik van de instructeur nooit gebruiken) vond ik heel erg leerzaam. Een dergelijke training geeft je meer besef van potentieel gevaarlijke situaties. Je weet hoe je auto reageert op stuurbevelen. Je rijdt gecontroleerder hard. In de onderstaande video geeft instructeur Dolf Dekking je een paar goede tips and tricks.

Tot slot
Natuurlijk is hard rijden niet zonder risico’s. Je zult je er bewust van moeten zijn en er naar handelen. Ook is ‘Autobahn brennen’ geen goedkope hobby als je na iedere 150 kilometer weer je tank vol moet gooien met het dure Aral Ultimate 102 godensap. Toch wint het verlangen naar snelheid het iedere keer. De adrenaline. De schop in je rug als je voluit accelereert. Omdat het kan! Realiseer je dat dit eindig is. Er komt een moment dat de socialisten ook in Duitsland weer eens de verkiezingen winnen. Of dat de zelfsturende auto onze taak overneemt. Tot die tijd? Geniet van iedere kilometer!

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

You may also like...

15 reacties

  1. Bart schreef:

    Tip 13: goed spiegelen! Jij rijdt dan wel 200+ met je 200 pk monstertje, als er een grote jongen achter je zit met het dubbele vermogen kan hij er wel eens langs willen. Probleem is wel dat je een behoorlijke ruimte op de rechterbaan moet hebben om dat te faciliteren.

  2. Michelle schreef:

    Tip 14: Zoek een vriendin die harder rijdt dan jij. En ja, die zijn er. Echt.

  3. Nadeel is dat je dan wel weer iedere rit ruzie moet maken wie mag rijden 😉

  4. eric schreef:

    Wat een geweldig stuk!!! Zo waar!! Top man! Laten we genieten van deze fantastische autobahnen! De plek waar je nog gewoon jezelf kan zijn zonder die enorme linkse vertrutting van die moraalridders in Nederland! Bah!

  5. Christian Schilder schreef:

    @Eric: geniet nog even zolang het kan. Ik ben bang dat er ooit een dag komt dat ook de Duitsers overstag gaan.

  6. CivicPower schreef:

    Het is een goed artikel dat met verstand gemaakt is.
    Zelf heb ik een ritje op de autobahn beperkt tot even 180 km/h vanwege de embarmelijke staat van het wegdek. Ik wilde harder, maar dat gaat gewoon niet als de Duitsers geen geld meer hebben om de autobahnen te maken.
    Ik zou wel harder kunnen, maar dan zou ik het onverantwoord vinden.
    In Nederland ligd het asfalt er nu eenmaal mooi bij, maar dan speeld veiligheid geen rol meer , maar rijbewijs behoud.

    • Christian Schilder schreef:

      Hard rijden hangt af van de auto en van staat van asfalt. Sommige stukken zijn idd erbarmelijk, maar je kunt ook genoeg stroken vinden waar je aardig door kunt gassen. Wees wel altijd voorzichtig als je een waarschuwingsbord voor hobbels ziet. Die zijn er dan ook echt en ze zijn vaak fors.

  7. CivicPower schreef:

    Ik heb een tijdje een Duitsland gewoond, en ik maakte in de werkweek gebruik van de A40. Ik reed toen een schappelijke Volkswagen Bora waarmee ik nooid de drang had tegen de max aan te rijden omdat ik dat met zo’n auto ook niet nodig vond.
    De A40 is soms slecht soms goed. In de wintertijd is het echt guur en dan kruipen ook de Duitsers voorzichtig van A naar B.

  8. Bert schreef:

    Aachen naar koln is the wat to be
    Ikzelf rij er geregeld met mijn M3
    In 1 woord heeeeeerlijk

  9. Christian Schilder schreef:

    Dat is idd een 3-baans paradijsje 🙂

  10. Ron schreef:

    Inderdaad is spiegelen Heel Belangrijk, ik reed enkele jaren terug vanuit Frankfurt (IAA bezocht) met mijn e46 330ci. 200 km/u op de linkerbaan, waarom weet ik nog niet maar kreeg ineens de ingeving om naar rechts te gaan, en ja hoor ik had t nog niet gedaan of werd voorbij geraasd door een dikke Zeven!!!
    Die gast was dwars door me heen gereden….. Echt niet gezien en ook echt leip van hem…..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten