Rijtest: Volkswagen Golf GTI Clubsport (2017)

Vorig jaar vierde Volkswagen het 40-jarig jubileum van de iconische Golf GTI met een speciale versie, de Volkswagen Golf GTI Clubsport. Deze Clubsport is net wat heftiger en sneller dan de toch al niet misselijke ‘gewone’ Volkswagen Golf GTI. 

De Golf GTI is 40 jaar geworden. Hoera, hoera hoera!

Verjaardagscadeau 1: de overboostfunctie

Wat heeft Volkswagen gedaan ter ere van de 40e verjaardag? Allereerst hebben ze een sterkere variant van de 2.0 TSI in de motorkap gelepeld. De Volkswagen Golf GTI Clubsport krijgt in basis hetzelfde blok als de Golf R, Seat Leon Cupra en Audi S3, alleen is het vermogen teruggeschroefd naar 265 pk. Toch nog altijd 35 stuks meer dan de gewone Golf GTI. De Clubsport heeft wel een extraatje voor je in petto. Een overboostfunctie zorgt ervoor dat je maximaal 10 seconden lang 290 pk ter beschikking hebt. Wil je dus altijd 290 pk (en ja, dat wil je) dan moet je na 10 seconden dus heel even je gas loslaten om daarna weer 10 nieuwe seconden overboost te krijgen. Het feit dat je over dit soort dingen moet nadenken, geeft de zinloosheid van de overboostfunctie aan. Had hem gewoon de volle 290 pk meegegeven! Je bent jarig of niet!

In basis dezelfde motor als in de Golf R, Audi S3 en Seat Leon CUPRA.

Verjaardagscadeau 2: meer downforce

Vermogen is niet het enige wat de Volkswagen Golf GTI Clubsport extra heeft meegekregen. Net als de GTI Performance heeft de Clubsport ook een mechanisch sperdifferentieel en daarnaast heeft Volkswagen de downforce van de auto verder verbeterd. Met dank aan de splitter aan de voorkant en de verbeterde achterspoiler. Met name op de achterzijde is meer downforce gewonnen, wat betekent dat de auto langer neutraal blijft en meer grip heeft. Niet dat je in een reguliere GTI Performance iets te klagen had, maar dat terzijde. Daarnaast heeft Volkswagen nog wat aanpassingen aan het onderstel gedaan. Volkswagen claimt dat de Clubsport met name op het circuit echt wel sneller is dan de eerder genoemde GTI Performance. Wat ook scheelt, de op deze Clubsport gemonteerde Pirelli P-Zero banden vind ik fijner dan de matige Continental Sportscontacts die je onder de reguliere GTI aantreft.

De achterspoiler zorgt voor extra downforce.

Verjaardagscadeau 3: striping, spoilers en andere opsmuk

Los van alle functionele verbeteringen is er ook nog dat beetje extra uitstraling van de Volkswagen Golf GTI Clubsport. Het is feest en dat mag iedereen zien. Meer spoilers, dikkere velgen, het zwarte dak en de Clubsport striping geven de Clubsport duidelijk meer cachet. Liefhebbers van het hothatchgenre – zoals ik – komen echt als vliegen op de stroop af. Met deze auto trek je heel veel bekijks. Ook in het interieur zie je subtiele verschillen met de gewone Golf GTI. De bekleding van de stoelen is net iets anders en ook is het stuur bekleed met alcantara. Dat zorgt voor meer grip op momenten dat het spannend wordt. Kleine details, maar ze maken het verschil. Jammer genoeg heeft Auto Arena deze Clubsport niet uitgerust met de optionele kuipstoelen (1.520 euro). Die had ik graag uitgeprobeerd.

Op de ruitjesbekleding na standaard GTI stoelen. Optioneel zijn schaalstoelen leverbaar. Altijd doen

Wat je ook krijgt is de onberispelijke afwerking van de Golf en de kwalitatief hoogwaardige materialen. De Golf GTI geeft me het gevoel dat ik in een ‘premium’ auto rijd. Dat het de meerprijs waard is. Jammer genoeg was de testauto niet voorzien van het uitmuntende Dynaudio geluidssysteem. De standaardaudio klinkt echt wel wat minder goed.

Verjaardagscadeau 4: ontwikkeld op en voor de Nürburgring

Hoe goed en capabel een Volkswagen GTI altijd is (geweest). Voor trackdays waren er altijd betere alternatieven. Bijvoorbeeld een Renault Megane RS of een Honda Civic Type-R. Zelfs de SEAT Leon CUPRA zette de Golf GTI een beetje in de schaduw door sneller over de Nürburgring te knallen. Dat vond moeder Volkswagen natuurlijk lastig om te accepteren en dus kwamen ze met wat meer hardcore varianten van de GTI. De Volkswagen Golf GTI Clubsport is ontwikkeld op en voor de Nürburgring. Daar moet deze auto uitblinken.

Speciaal voor de Nürburgring

Verjaardagscadeau 5: als je heel goed zoekt, vind je de verschillen

Helaas reed ik vandaag niet op de Nürburgring maar gewoon op de openbare weg. Daar zijn de verschillen met de minder krachtige GTI broertjes niet zo heel erg groot, maar als je lang genoeg met het vergrootglas zoekt, vind je ze uiteindelijk wel. De Clubsport is iets stugger geveerd en ook stuurt de auto iets directer en fanatieker de bocht in. Hij is net even iets scherper en agieler en heeft – mede dankzij de betere banden – meer grip. Zeker als je hem vergelijkt met de SEAT Leon CUPRA die nog wel eens onverwachts een halve meter opzij wil schaatsen. Ook voelen de remmen van de Clubsport nog wat steviger en robuuster aan, alhoewel dat ook perceptie van mij kan zijn. Hij remt in ieder geval voortreffelijk, ook als je meerdere malen achter elkaar op het pedaal moet stampen.

Geweldige stoppers maken het verschil met de gewone GTI.

Verjaardagscadeau 6: hij gaat als de brandweer.

Loopt de gewone GTI al niet lekker door dan? Niet in vergelijking met de Clubsport. Dit is net even dat tandje extra wat autorijden zo leuk maakt. Vooral bij hoge toeren zorgt de grotere turbo voor voelbaar betere prestaties. Ik heb het hier vaker geschreven en zeg het nu weer. De 2.0 TSI is echt een fantastisch blok.  De motor is – op die domme overboostfunctie na – zo goed als identiek als het blok in de CUPRA 280/290 en dat is te merken. De 0-100 sprint kun je onder de 6 seconden afraffelen en de topsnelheid bedraagt 250 kilometer per uur. De 2.0 TSI klimt ook in de Clubsport zo snel in de toeren dat ik deze keer blij ben dat ik een versie met DSG-bak heb en niet iedere keer de motor in de toerenbegrenzer ram. Er zijn ook bestuurders die het jammer vinden dat de DSG-bak toch doorschakelt naar een volgende versnelling, maar dat is een kwestie van smaak. Over de DSG-bak kan ik kort zijn. Het is en blijft een geweldige versnellingsbak. Het is een kwestie van smaak of je wel of niet voor de handbak gaat. 

Hij gaat als de brandweer deze Clubsport!

Verjaardagscadeau 7: Wel Kensington, maar geen heavy metal op je feestje.

Het motor- en uitlaatgeluid verpest de feestvreugde wel een beetje. Alsof je Kensington speelt op je huwelijk. De Clubsport klinkt nep en inspireert niet. Het is vooral erg braaf. In tegenstelling tot de CUPRA hoor je in de Clubsport nauwelijks ‘pops en bangs’ uit de uitlaat. Waarom heeft Volkswagen deze Clubsport niet van een lekker Akrapovich setje voorzien? Dat vind ik echt een gemiste kans. Deze speciale Golf heeft dat nodig om de middelmaat te ontstijgen. Iets meer heavy metal graag!

Het uiterlijk is best heavy metal. Helaas doen de uitlaten niet mee.

Verjaardagscadeau 8: het is en blijft een Golfje

Wat knap is, ook de Volkswagen Golf GTI Clubsport is en blijft een Golf in hart en nieren. Een praktische allrounder, die nog steeds comfortabel genoeg is. Het is heel erg knap hoe de veren omgaan met kuilen in het Limburgse wegdek. In de categorie jammerlijk: de wielen maken wel veel afrolgeluid. 

Verjaardagscadeau 9: Volkswagen is jarig en jij mag (veel) betalen

De partyspoiler: het is een duur verjaardagscadeautje. Voor de Clubsport betaal je een forse meerprijs. Betaalde moet ik zeggen, want met de komst van de gefacelifte Golf is de Clubsport niet meer leverbaar. Om je toch een beeld te geven: de Volkswagen Golf GTI Clubsport was met bijna 46.000 euro respectievelijk 8.500 en 7.000 euro duurder dan de GTI en GTI Performance. Helaas was de uitrusting net zo karig, dus voor zaken als xenon (1.500 euro!), navigatie en meer moest je gewoon bijbetalen. Dit is een verjaardag waar je je eigen bier moet meenemen omdat de jarige job te krenterig is om een kratje Hertog Jan in te slaan.

Veel van wat je hier ziet kost extra.

Verjaardagscadeau 10: de nog heftigere Clubsport S

Is de Volkswagen Golf GTI Clubsport nog wat te braaf voor je? Dan is er ook nog de heftige Volkswagen Golf GTI Clubsport S voor je. Deze is alleen voor de echte puristen. In de Clubsport S heeft Volkswagen de achterbank eruit gesloopt, het onderstel nog wat verder ‘getweakt’ en ook wordt de S auto afgeleverd op supersticky ‘semislicks’. Met de Clubsport S heeft Volkswagen even het officieuze record van snelste voorwielaandrijver op de Nürburgring in handen gehad, totdat Honda langskwam. 

De nog heftigere Clubsport S (bron foto: Volkswagen)

Conclusie

Is deze Volkswagen Golf GTI Clubsport een waardig verjaardagscadeau van Volkswagen aan haar trouwste fans? Lastig, lastig, lastig. Ik hink op twee gedachten. Ja, omdat de Clubsport net wat scherper is dan de gewone Volkswagen Golf GTI. Ja, omdat je op de Nordschleife net wat betere rondetijden kunt rijden. Het probleem is dat ik er op de openbare weg niet zoveel van merk. Ik had het gewaardeerd als deze Golf een wat bruter en minder alledaags karakter zou hebben. Daar zou hij geen meter sneller van rijden, maar het doet wel iets voor de beleving. Deze Clubsport verdient een ploffende uitlaat, een niervergruizende vering en een nerveuze en hyperdirecte stuurinrichting. Op het circuit loont de stevige investering zich ongetwijfeld, maar op de openbare weg is het verschil met de gewone GTI Performance versie (na facelift goed voor 245 pk) nihil. Die laatste biedt voor amateurs als mijzelf al meer dan genoeg rijplezier en uitdaging. Ik sla dit dure verjaardagscadeau over.

Eindcijfer: 8-
+ gaaf uiterlijk
+ heerlijke TSI
+ net wat sneller en strakker dan gewone GTI
– mist wat rauwheid en karakter
– stevige meerprijs
– onzinnige overboostfunctie

Deze rijtest is mede mogelijk gemaakt door Auto Arena.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

You may also like...

1 reactie

  1. Rolf v.d.Goot schreef:

    Eens

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten