Rijtest: Volkswagen Golf R (2014)

Durf ik nog verder te gaan? Die vraag dringt zich halverwege de afrit van de A12 naar de A30 bij me op. Ik durf niet op mijn teller te kijken, maar ik voel dat ik inmiddels rijp ben voor een extra uitzending van ‘Blik op de Weg’. Ik moet afremmen. Alleen geeft de auto geen kick. Geen spoortje onrust te bekennen. Niet in de besturing, niet in het chassis. Ik moet weten waar de grens ligt van de Volkswagen Golf 2.0 TSI 4Motion R. Dus blijf ik accelereren. En toch krijg ik de Golf niet uit balans. Wat een auto!

Rijtest Volkswagen Golf R

Deze vier uitlaten heeft Volkswagen van Audi geleend. Ze klinken erg goed!

Grip, grip en nog eens grip

Het is niet gek dat deze auto mij wel uit balans weet te krijgen. Met 300 pk en 400 nm is de Golf R niet bepaald een stakkertje. Met de launch control zit je binnen de vijf seconden op de 100. En dankzij de vierwielaandrijving is de Golf R waanzinnig snel, ongeacht de omstandigheden. Het toverwoord van deze auto is grip. Je mikt je neus naar de gewenste directie en je vuurt de auto knalhard af. Daarnaast is de auto communicatief. De besturing is fijner dan ik ooit in een VAG-product heb ervaren. De remmen zijn fantastisch. Het chassis doet alles goed. De auto maakt het jachtinstinct in me wakker. Ik ben weer op zoek naar vrije bochten. Ik wil de waanzinnige grip ervaren.

Rijtest Volkswagen Golf R

Fraaie 19 inch velgen

Porsches pesten

De Golf R is de overtreffende trap van de Volkswagen Golf GTI die ik eerder reed. Dat was ook een snelle auto met ook veel grip, maar in de GTI miste ik emotie. In de Golf R is die emotie er wel. Hij doet net alles wat beter. Hij stuurt net wat fijner, het chassis reageert net wat alerter op de limiet en de auto heeft nog meer grip. Natuurlijk is er ook die extra snelheid. Die extra klap in je rug. De tweeliter TSI turbomotor is één van de beste motoren op de markt. Nauwelijks een turbogat, altijd vermogen en hij brengt bij het accelereren een heerlijk roffeltje ten gehore (behalve in sportstand, dan is het versterkte motorgeluid uit de speakers net wat overdreven).  Je moet van goede huize komen wil je deze Golf in de Eifel of de Ardennen losrijden. Met je standaard Cayman gaat je dat echt niet lukken. Zelfs met een standaard 911 kun je nog wel eens van een koude kermis thuiskomen. Vind je 300 pk te weinig? Zonder al te veel moeite perst een goede tuner er zo 380 pk uit.


Who needs a supercar?

De vraag of je nog een sportwagen nodig hebt voelt dankzij deze Golf R plotseling heel legitiem om te stellen. Want ben je met een Golf R niet gewoon beter af? Want hoe praktisch is een sportauto eigenlijk? Ermee op vakantie gaan? Je boekt een nudistencamping of je moet elke dag langs de kledingzaak om nieuwe kleren te kopen. Meer smaken heb je niet. Want bagage kun je nauwelijks meenemen. Die vreselijke drempel in je wijk? Een uitdaging. En dan heb ik het nog niet gehad over de running costs. Een setje banden kost je zo duizend euro. Een onderhoudsbeurtje minimaal het dubbele. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ook onprettig is het gebrek aan privacy. Iedereen filmt je. Iedereen wil wat van je. Even ongegeneerd in je neus peuteren zit er niet in. En vergeet ook niet dat je in Nederland woont. We bekrassen de lak liever met onze sleutel dan dat we je complimenteren met je strakke bolide. Helaas maar waar. Natuurlijk is de acceleratie heel erg bruut, maar ook oom agent is extra gespitst op je. Maar ja, ik moet ook realistisch zijn. Als ik de loterij win koop ik natuurlijk toch een Porsche. Maar de Golf R blijft.

Volkswagen Golf R

De voorkant is tamelijk anoniem. De R kun je wel herkennen aan de dubbele LED’s links en rechts.

Bluemotion

Het grote voordeel van de Golf R is dat het een Golf is. Zet de auto in comfortstand en je rijdt in een rustige, comfortabele auto. Een Golf Bluemotion. Hij is zelfs zuinig bij normaal gebruik. Dan rijd je zo 1 op 14. Maar ook als TGV is dit de perfecte auto. Je wilt met drie vrienden een weekend naar Berlijn? Er is ruimte voor jullie allemaal. En niemand zal zich ongemakkelijk voelen als je met 200 plus op de Autobahn aan het knallen bent. Hard rijden in de Golf R voelt aan als zijn tweede natuur. Het gaat allemaal zo achteloos, zo gemakkelijk. De DSG-bak is geweldig. ‘Blitzschnell’ en trefzeker. Nooit mis je de handbak. En ook het interieur is prachtig. Je hoeft echt niet in een Audi te rijden om te ervaren hoe het is om ‘premium’ te rijden. Deze auto kan letterlijk bijna alles. En je hoeft je ook geen zorgen te maken dat je last hebt van jaloerse buurtbewoners en overijverige bonnenuitdelers. De Golf R ziet er beschaafd uit. Naar mijn persoonlijke smaak zelfs te beschaafd. Alleen de vier uitlaten achter verraden zijn potentie.

Volkswagen Golf R interieur

Alles klopt. Alles past. Dit is Germaanse perfectie.

Value for money?

Heeft de auto nadelen? Eigenlijk eentje maar. De Golf R is geen goedkoop speeltje. Ook niet voor Duitse begrippen. De Golf R die we rijden kost 58.000 euro. Natuurlijk zit dan wel alles erop en eraan, maar het blijft een excessief bedrag voor een Golfje. Concurrenten als de Renault Megane RS, Seat Leon Cupra en de Volkswagen Golf GTI kosten bij een vergelijkbare uitrusting minimaal 12.000 euro minder. Toch blijft de Golf R het overwegen waard. De Golf R speelt namelijk in een ander segment. De Cupra en GTI zijn ook fantastische auto’s, maar de Golf R is net even die 5 a 10% leuker. Ik kan niet voor je bepalen of dit het extra geld waard is. Maar ik snap het wel als je voor de Golf R kiest. En ik snap het ook als je een GTI of Cupra neemt. Dat zijn ook geweldige auto’s.

Renaut Megane RS

Blijft de Renault Megane RS over. De koploper op onze ranglijst en de beste auto die ik ooit heb gereden. De Megane RS en Golf R zijn moeilijk te vergelijken. Rijd je veelvuldig op het circuit of kom je wekelijks in de Eiffel of Ardennen, dan raad ik je de Megane RS aan. Qua scherpte, handling en dynamiek een fantastische auto. De Golf R scoort op deze onderdelen geen 10, maar wel een mooie 8,5. Ook de Golf R rijdt fantastisch en geeft je een betrokkenheid die ik in weinig andere auto’s heb ervaren. En de Golf R blinkt uit op de terreinen  waar de Megane steken laat vallen. Comfort en praktisch gebruiksgemak.

Volkswagen Golf R achterzijde

LED achterlichten. Wederom een fraai detail.

Conclusie
De Golf is een geweldige allrounder. Een alleskunner. De beste Volkswagen ooit gebouwd. Hij eindigt dan ook op een gedeelde eerste plaats op mijn ranglijst met de Megane RS en de BMW 730d (E38). Een prachtig rijtje. Had Volkswagen de Golf R iets goedkoper in de markt gezet (5.000 euro zou genoeg zijn) dan was hij nu de alleenheerser geweest. Zo goed is hij.

Eindcijfer: 8,5
+ Alleskunner
+ Heerlijke TSI
+ Voelt premium aan
+ Fijne stuurmansauto
– Hoge prijs

Deze test is mogelijk gemaakt door Muntstad in De Meern.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

You may also like...

11 reacties

  1. Rhyan schreef:

    Super review. Leest makkelijk weg. Kan me helemaal erin vinden wat betreft de auto. Maar toch.. Vraag ik me af wat in jou optiek onder “supercar” valt? Ik denk dan aan een Lamborghini Huracan en dan twijfel ik of de Golf een goed alternatief is.

  2. Christian Schilder schreef:

    Goed punt, ik bedoelde eigenlijk sportauto ipv supercar. Heb de tekst even aangepast. Als ik het geld zou hebben, zou ik ze overigens gewoon beiden kopen 😉

  3. Rolf schreef:

    Prima review! Ik heb er mezelf eentje cadeau gedaan (ik moet hem wel zelf betalen!) en begin 2015 mag ik hem ophalen. Ik vond deze Gollf R het mooist in Oryx White maar dan wel met de flow forming 19″ Pretoria velgen…. Ik weet het! Over kleuren mag je zeker niet discussiëren. Ik ben wel erg benieuwd of hij me op alle vlakken zal kunnen bekoren. Ik bestelde deze Golf R met alles erop en eraan en zo belandde hij met extra kortingen toch bijna 6.000 euro goedkoper op de bestelbon dan een Lexus IS 300h F-Sport. Natuurlijk kun je die twee auto’s niet vergelijken, maar ik rijd nu met een Lexus IS 250 Executive die ik op Autoscou24 heb geplaatst en nu wou ik in een min of meer vergelijkbare prijsklasse toch eens wat anders en vooral sportievers op de oprit. Ik heb met de Lexus Hybrid gereden – goed, maar zeker niet beter dan mijn huidige wagen. Met deze Golf VII R heb ik geen testrit gedaan. Ik denk WEL dat ik nu zowat alle tests en reviews heb gelezen die ik kon vinden in magazines en op het internet! Sportief, veilig, dagelijks bruikbaar (beetje dorstig?) en… praktisch! Nieuwjaar nadert met rasse schreden…

  4. Hans schreef:

    Ik heb de Golf 6 R gehad.. hij is helaas ongewild meegenomen, tip van de dag neem een goede verzekering want hij is helaas ook erg gewild bij enkele oosterburen.. Maar was zeker 1 ding was zeker hij reed top! Betreft het stuk over wie heeft er nog een sportauto nodig.. de Golf is goed maar niet special genoeg.. zal hem nooit inruilen voor mijn lotus Exige Cup die heeft ff wat meer beleving wat voor mij autorijden bijzonder maakt.

  5. Bert schreef:

    mooie review van een dito auto. Ik maak elke dag fijne ritten in een GTD en deel de fijne rij eigenschappen. Er is 1 ding dat ik vreemd vind en dat zijn de lovende woorden over de 2.0 TSI. Uit ervaringen op internet over TSI motoren die stuk lopen wanneer ze nog geen ton op de klok hebben staan. Ook van dichtbij ken ik een zelfde verhaal, excessief olieverbruik en motoren die gewoon ‘stuk’ lopen. In testen hoor je er nooit iets over. Ik ben benieuwd naar ervaringen van gebruikers of dit gedeeld wordt of niet.

  6. Christian Schilder schreef:

    @Bert: een rijtest is altijd een momentopname. Het is bijna onmogelijk om iets te roepen over de betrouwbaarheid van een nieuw blok (zolang is de Golf R nog niet op de markt). Ik weet wel dat er in het begin wat turboproblemen waren, maar dat hebben ze inmiddels aangepast.

  7. prachtig review! Meestal passen ze wel de min puntjes aan maar er zal altijd wel wat zijn waarvan je denkt dat het beter kan. Anders kan het nooit beter he

  8. Christian Schilder schreef:

    Idd, de perfecte auto bestaat niet. Maar deze Golf R komt wel in de buurt 🙂

  9. Ruud schreef:

    Lelijke auto en waarschijnlijk nog meer bagger dan de Golf 6

  1. 26 december 2015

    […] zescilinder en achterwielaandrijving kost 10k minder bij een gelijkwaardige uitrusting. Met een Volkswagen Golf R houd je zelfs 25k op zak, terwijl je met die auto ook niets tekort komt. Sterker nog, als […]

  2. 22 juli 2017

    […] dan overstuur en ook is de auto toch weer een paar kilootjes zwaarder. Als ik eerlijk ben rijdt een Volkswagen Golf R een tandje strakker. Wel voelt de BMW – ook bij normaal tempo – wat meer […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten