Rijtest: Mercedes-Benz CLA 180 Ambition (2016)

Heb jij ook van die auto’s die je hartgrondig haat? Ik wel! Vanzelfsprekend de Prius, wat naar Koreaans spul en – tot jullie verrassing wellicht – de Mercedes-Benz CLA. Allereerst kan ik niet wennen aan het design. De proporties kloppen niet, waardoor de auto heel onnatuurlijk oogt. Dat is niet de hoofdreden dat ik me erger. Er zijn genoeg andere lelijke auto’s te koop. Het zijn de proleterige bestuurders die mijn bloed doen koken. Je kunt het de auto niet aanrekenen, maar wat zitten er toch een zelfingenomen kwallen achter het stuur van de Mercedes CLA.

Zoek je een bumperklever met ongezonde drang tot overcompensatie, volg gewoon even de gemiddelde Mercedes-Benz CLA rijder. Waarom test ik dan toch deze auto? Omdat ik niet uitsluit dat iemand van jullie mogelijk toch de CLA overweegt. Dus zet ik mijn eigen trots opzij en rijd ik een dagje met de Mercedes-Benz CLA 180 Ambition. Ik moet tenslotte al mijn lezers bedienen. Ook de proleten.

Mercedes-Benz CLA 180

Een bekend gezicht. Een Mercedes-Benz CLA op centimeters afstand!

Prijzige extra’s

Natuurlijk kijkt een wannabee-yup niet naar de prijslijst, maar ik adviseer je toch om dit even te doen. Deze Mercedes-Benz CLA 180 met 122 pk staat vanaf 35.295 euro op de prijslijst. Dan ben je er nog niet. Onze CLA is voorzien van het Ambition pakket. Mercedes-Benz vraagt € 2.495 euro voor dit pakket en dan krijg je aantrekkelijke extra’s bi-xenon koplampen, garmin navigatie, bluetooth, actieve parkeerassistent, multifunctioneel lederen stuurwiel, live traffic information en cruise control. Altijd doen dus. Daarnaast is onze CLA nog voorzien van metallic lak (€ 774,-), licht- en zichtpakket (€ 460,-), spiegelpakket (€ 363,-), zitcomfortpakket (€ 188), privacy glass (€ 302), 18 inch lichtmetalen velgen (€ 980,-), stoelverwarming (€ 351,-) en automatische airco (€ 617,- WTF Mercedes!). De fraaie bruine lederen bekleding is achteraf ingebouwd (reken op 2.000 euro). De totaalprijs inclusief afleverkosten komt in de buurt van de 44.000 euro.

Wat kun je nog meer voor dit bedrag kopen? Bijvoorbeeld een rijk uitgeruste BMW 318i, Volkswagen Golf GTI (230 pk) en Audi A3 sedan. Als je een schuifdak, automatische versnellingsbak, Harman-kardon audio en wat assistentiesystemen toevoegt ga je richting de 50k. Inderdaad, dan kun je ook een mooi uitgeruste Audi A4 kopen of Ford Focus RS aanschaffen (350 pk). Je moet wel heel erg verknocht zijn aan merkimago om dit soort auto’s te laten staan.

Mercedes-Benz CLA 180

Ook Mercedes doet mee aan de LED lichtshow.

Ergerlijk navigatiesysteem

Zijn er redenen om de hoge prijs te rechtvaardigen? Op het eerste gezicht zou je het fraaie interieur kunnen noemen. Na het openen van het portier zie je een strak dashboard, fraai vormgegeven stoelen, mooi aluminium en chique instapverlichting. Het ademt een bijzondere sfeer uit. Dat doet Mercedes-Benz goed. Als je kritischer kijkt naar het materiaalgebruik is het niet van hetzelfde niveau als een Mercedes-Benz C-klasse, vooral rond de middenconsole tref je wat minder chique plastics aan.

Een dissonant is wederom het navigatiesysteem. Dit ziet er uit als een aftermarket zuignapsetje. De simpele graphics van dit goedkoopste systeem bevestigen dit beeld. Je kunt ook een duurder systeem kopen, maar dat vergt weer een meerprijs van een paar duizend euro. Jammer! Over de bediening van het navigatiesysteem in een Mercedes hebben we al vaker geklaagd en ook nu is dit weer een groot probleem. Het is moeilijk om de logica te ontdekken en je klikt je een ongeluk. Natuurlijk went het als je wat langer rijdt, maar het is en blijft een ergerlijk systeem. Een andere tegenvaller is de ruimte op de achterbank. Een volwassene kan niet met goed fatsoen achter de bestuurder plaatsnemen. Ook de hoofdruimte is vanwege de aflopende daklijn uiterst minimaal.

Mercedes-Benz CLA 180

Qua graphics en gebruiksgemak is dit één van de slechtste systemen op de markt.

Geen strepentrekker

De uitbundige vormgeving en het welbekende Mercedeslogo brengen bepaalde verwachtingen met zich mee. Dit moet een auto zijn waarmee je anderen angst aanjaagt, je domein is de linkerbaan van de Autobahn. Dat valt wederom tegen. De Mercedes-Benz CLA 180 heeft zoals het typeplaatje suggereert geen 1.8 liter aan boord. De 1.6 liter motor is goed voor 122 pk. Een Toyota Prius heeft meer vermogen. De prestaties zijn dan ook niet bepaald indrukwekkend. De 0-100 sprint doe je rond de 10 seconden en de topsnelheid bedraagt 190 kilometer per uur. Ondanks het beperkte vermogen pakt de motor onderin het toerenbereik vrij soepel op en kun je in het dagelijkse verkeer wel meekomen. Ook doet de 1.6 liter motor in alle rust zijn werk.

Het onderstel is best wel stevig, maar gelukkig net aan de goede kant van de lijn. Oncomfortabel wordt het nooit. Als reisauto voldoet de CLA. Uiteraard moet je niet de vergissing maken om de strijdbijl op te pakken als je een GTI-achtige treft. Die rijden echt lachend bij je weg. En om heel eerlijk te zijn geldt dit ook voor de leasediesels als die je bumperkleven zat zijn. Die zijn zo uit beeld. Bij hoge toeren raakt het turboblok snel buiten adem en kom je heel veel kracht tekort. De stoelen in de CLA zijn modieus vormgegeven en bieden veel zijdelingse steun, maar de zittingen zijn wel wat te kort.

Interieur Mercedes-Benz CLA 180

Vrij korte zittingen, maar het bruine leer oogt mooi.

Conclusie

Tijd voor de conclusie. Los van het uiterlijk – dat is uiteindelijk smaakgebonden – is de Mercedes-Benz CLA 180 geen hoogvlieger. De CLA 180 is zeker geen slecht rijdende auto, maar hij steekt absoluut niet boven de rest uit. De prestaties stellen teleur, net als de ruimte en het bedieningsgemak. Het grootste minpunt van de auto is de absurde prijsstelling. De CLA biedt simpelweg onvoldoende kwaliteit voor je geld. Er zijn legio betere alternatieven te koop. Bijvoorbeeld een BMW 3-serie, Audi A3, Volvo V40, Seat Leon Cupra en Volkswagen Golf GTI om er maar een paar te noemen. Deze Mercedes-Benz CLA 180 is simpelweg 10.000 euro te duur. Ben je hoteldebotel verliefd op deze auto? Negeer hem dan toch maar.

Mercedes-Benz CLA 180

Het kan altijd slechter

Eindcijfer: 6-

+ leuk vormgegeven interieur
+ fijne reisauto
– absurde prijs
– krap
– onhandige bediening navigatiesysteem

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

9 reacties

  1. Frank schreef:

    Vermakelijk verslag wederom en met een juiste conclusie want je ziet maar erg weinig CLA’s op de weg!

  2. Geurt schreef:

    Volgens mij zitten de “zelfingenomen kwallen” niet achter de stuur, maar hebben ze deze een pen gegeven ;). Als trotse BMW-rijder kan zelfs ik deze review niet serieus nemen, goed door blijven sparen of anders eens kijken naar een 2e-hands want ook voor jou behoort een CLA tot de mogelijkheden. Waar een wil is, is een weg!

  3. Shit, net een andere gekocht.
    http://driveaholic.nl/driveaholic-duurtester/

    Had ik dit advies maar eerder van je gehad. Lijkt me heerlijk, zo’n afgeragde ex-lease CLA 180CDI met manuele airco.

  4. Ton schreef:

    Ik zit deze test te lezen en vraag mij eigenlijk af waarom je iedereen een bumper klever noemd als je in een Mercedes rijdt. Komt dit dan niet bij andere merken voor? Ik lees totaal geen positief iets over deze auto alleen maar afzeiken zoals ik dat lees . Als je een snelle auto wilt kopen koop je toch een ander model als jij dit model niet mooi vind koop je toch een ander model wat jij wel mooi vind laat dit toch aan de mensen zelf over wat ze mooi vinden en wat ze lekker vinden rijden wees toch eens wat positiever . Ik heb het idee dat jij vanmorgen met een verkkeerd been uit je bed bent gestapt alleen alles maar afzeiken . Ik zelf rij nu ook in een CLA en deze bevalt mij prima voldoet gewoon aan het geen waar ik voor gekozen heb en waar hij aan moet voldoen . Zoek gewoon een andere job als je niet rieel kan blijven . Vriendelijke groet een wel te vreden Mercedes rijder en geen bumper klever .

  5. T8T schreef:

    Anzich een leuke ster, met dat afgrijselijke plastiek kijkshop navigatiescherm op het dashboard. Maximum 190 km/h, dan zal ik toch eerder als occasion een CLA250 kiezen, want een CLA180 kan in het hempt worden gezet door een frisse Fiësta ST line.
    Je ziet wel vaker dat de instappers met te slappe motoren worden aangeboden. Ze worden wel gekocht, maar ze zijn bedoeld om het co2 plaatje van een fabriekant gunstiger te laten zijn. Show en imago.

  6. Brandon schreef:

    Hmmm….
    Iemand die generaliseert kun je niet serieus nemen.
    Krijg eerder het gevoel dat je emoties hoog oplopen vanwege ‘t feit dat je de cla niet kunt betalen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten