Rijtest: Audi Q7 e-tron (2017)

Het is best bijzonder. Tien jaar terug was je nog een social outcast als je in een BMW X5 of Audi Q7 reed. Nu is het maatschappelijk volledig geaccepteerd om in een SUV te rijden. Zelfs als het een obsceen grote is. Dat is mede te danken aan milieuvriendelijke versies als deze Audi Q7 e-tron. Ik stuur een rondje met deze ‘duurzame’ mastodont.

Milieuvriendelijk? Ja! Snel? Zeker!

Milieuvriendelijke mastodont

Net als vele andere milieuvriendelijke auto’s is dit een plugin-hybrid. In dit geval vormt de elektromotor een combinatie met de 3.0 TDI zescilinder turbodiesel. Met als indrukwekkende resultaat een totaalvermogen van 373 pk en maar liefst – schrik niet – 700 newtonmeter koppel. Indrukwekkende cijfers, zeker gezien het leeggewicht van ruim 2400 kilogram. Toch is de nieuwe Audi Q7 een lichtgewicht in vergelijking met de voorganger. Het is alleen het verschil tussen een jumbojet en een dubbeldeks airbus. Je merkt de verschillen nauwelijks meer. Voordeel van de plugin-hybrid is natuurlijk dat je een kilometer of 30 elektrisch kunt rijden. 

Foto Audi Q7

Hij mag kleiner ogen, het blijft indrukwekkend!

Altijd vermogen beschikbaar

Ondanks alle kilo’s is de voorwaartse drang van de Audi Q7 meer dan stevig te noemen. Deze auto zet echt grote stappen. Een sprint van 0-100 in 6,2 seconden is ronduit indrukwekkend. De topsnelheid van 230 kilometer per uur mag er ook zijn als je bedenkt dat de Audi Q7 een luchtweerstand heeft van een flatgebouw. Vergeet de cijfers. Het is vooral de genereuze trekkracht die de rijbeleving zo bijzonder maakt. Wat een koppel heeft deze auto! Bij het wegrijden voelt het als een machtige olietanker die het ruime water kiest. Je hoort heel ver weg het sonore en prettige gegrom van de zescilinder turbodiesel en de motor voelt buitengewoon krachtig aan, zonder nerveus te zijn. Er is gewoon altijd meer dan genoeg vermogen voorhanden.

Motor Audi Q7 e-tron

Een heerlijke koppelbeul!

Dit is een heerlijke combinatie, geholpen door de meer dan voortreffelijke 7-traps versnellingsbak die perfect is afgestemd op deze koppelbeul. Je kunt ook nog flipperen, maar dat is zinloos bij deze auto. De automaat kan en doet het echt beter dan je zelf ooit kunt voorstellen. Evenzo indrukwekkend is het praktijkverbruik van 1 op 14. Mijlenver verwijderd van de officiële opgave, maar evengoed indrukwekkend voor een auto van dit formaat.

Topklasse auto!

Comfort met hoofdletter C

Nog een verrassing. De Audi Q7 doet het voor een auto van het formaat ‘voetbalstadion’ verrassend goed in bochten. Dankzij de luchtvering helt de koets nauwelijks over en zelfs de besturing heeft nog enig gevoel. Weliswaar merk je als je wat steviger instuurt dat er heel veel kilootjes mee de bocht om moeten, maar dat is verder niet storend. Dat weet je vooraf. Uitblinken doet de Q7 namelijk op het gebied van comfort. De luchtvering weet iedere oneffenheid weg te filteren. Dit rijdt heel erg prettig en de hoge zit zorgt ervoor dat je altijd overzicht hebt. Ondanks de grote 21 inch velgen voelt dit als een zwevend tapijt. Audi heeft wind- en rijgeluiden heel knap weggefilterd en dat zorgt voor een rij-ervaring die bijna op het niveau zit van een limousine als de BMW 7-serie. Lof ook voor de uitgebreid elektrisch verstelbare stoelen. Dit is comfort met hoofdletter C!

Hoog of laag op de pootjes? Met de luchtvering stel je het zelf in.

Meer vermogen voor dezelfde aanschafprijs

Het grote voordeel van het milieuvriendelijke karakter van deze Audi Q7 e-tron zie je terug in je portemonnee. Deze e-tron met 373 pk kost op een paar euro na hetzelfde als de 3.0 TDI met ‘maar’ 272 pk. Voor net geen 90.000 euro staat deze Q7 op je oprit. Een no-brainer dus welke versie je moet nemen, 100 pk meer is niet te versmaden natuurlijk. Deze Q7 is echt een prachtige aanbieding. Concurrenten bieden ook stekkerversies, maar wel vaak in combinatie met viercilinder benzinemotoren. Geloof me, zo’n zescilinder turbodiesel loopt echt veel mooier. Wel moet je jezelf in bedwang houden bij de optielijst want er staat heel veel lekkers op. Op onze testauto zit er rond 20.000 euro aan extra’s op en dan heeft de eigenaar nog niet eens buitensporig gek gedaan. Zo’n beetje alles wat op de markt leverbaar is kun je op deze Q7 bestellen.

Interieur Audi Q7

Een topklasse interieur ziet er dus zo uit.

Geweldig interieur

Ik heb het al vaker geschreven, maar wat Audi presteert als het gaat om materiaalgebruik en afwerking is echt fantastisch. De Audi Q7 is de overtreffende trap. Dit is meesterschap. Alles wat je aanraakt is van topklasse en ook lijkt het interieur uit één geheel opgetrokken te zijn. Ook leuk, de prachtige sfeerverlichting die je op de gekste plaatsen tegenkomt. Zonder dat het ‘too much’ is. Dit is pure rijkdom, zonder dat het er overdreven op afstraalt. Datzelfde vind ik ook gelden voor het uiterlijk. De nieuwe Q7 is veel subtieler vormgegeven dan de voorganger ook al is het natuurlijk een imponerend grote auto.

De automatische versnellingsbak en aandrijflijn vormen een prachtig stel.

Derde zitrij niet leverbaar

Valt er nog iets te zeuren over deze auto? Nauwelijks. Hooguit dat een derde zitrij niet mogelijk is op de hybride uitvoering. Dat is te overzien, want de auto biedt meer dan voldoende ruimte aan vijf volwassen en alle bagage. Dit is zo’n beetje de ultieme wintersportcruiser, zeker ook omdat je offroad geen gek figuur slaat met deze Audi Q7 e-tron. Daar komt bij dat deze Audi Q7 e-tron vanwege de hoge zitpositie en stoere uiterlijk voor heel veel mensen een aantrekkelijke auto is. Het moet gek lopen wil dit geen verkoopsucces worden. Kanttekeningetje, bedenk wel dat je dankzij het hoge gewicht en minder goede luchtweerstand natuurlijk wat inlevert op het gebied van prestaties en rijdynamiek. Alhoewel ik  met deze heerlijke dieselbeul nooit vermogen heb gemist hoor. Ik moet gewoon wat te mekkeren hebben.

Lekker offroaden. Het kan!

Conclusie

Wil je een topklasse auto die ook nog eens vriendelijk is voor je portemonnee? Dan kun je bijna niet om deze Audi Q7 e-tron heen.  Het ontbreekt je aan niets.  Zelden heb ik in een auto gereden die zo comfortabel en tegelijkertijd robuust aanvoelt. Dat is niet alles. De aanschafprijs is buitengewoon vriendelijk, het praktijkverbruik is laag en je hebt bakken met vermogen onder je rechtervoet beschikbaar. De krachtbron lijkt gemaakt voor deze auto. Het is genieten geblazen achter het stuur.   

Eindcijfer: 8,5
+ topklasse interieur
+ luchtvering fenomenaal
+ geweldige krachtbron
+ gunstig in de aanschaf
– geen derde zitrij

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

You may also like...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten