Rijtest: Audi A1 Sportback 1.2 TSI (2012)

Kleine auto’s (A- en B-segment) zijn hot! Ze zijn lichter, meer wendbaar, zuiniger, goedkoper en je kunt ze makkelijker in een klein parkeergaatje proppen.  We kopen ze meer dan ooit. Deze week heb ik met de Audi A1 Sportback 1.2 TSI Ambition Proline S gereden. Dit is volgens Audi een auto voor mensen die klein willen rijden, maar in kwalitatief opzicht niets willen inleveren. Deze auto moet dezelfde kwaliteit bieden als een Audi A4.

Foto Audi A1 Sportback

Een leuke kleur doet wonderen!

Ik zal eerlijk zijn voordat ik begin met de review. Ik heb niet zoveel met kleine auto’s. Ik vind de voordelen niet opwegen tegen de nadelen. Een kleine auto is dankzij de korte wielbasis vaak minder comfortabel, je kunt er niet met vier personen in reizen en onder de kap heb je de keuze tussen langzaam of heel langzaam. Maar het ergste vind ik de stoelen. Of ik nu de Clio, Polo, Corsa, Fabia, Ibiza of Up rijd, gegarandeerd krijg ik rugpijn. Natuurlijk helpt het niet mee dat ik in Utrecht woon en in Limburg werk, maar met een Golf, Leon of Megane rijd ik wel pijnvrij. En die auto’s zijn stiller, sneller, comfortabeler en veel minder gevoelig voor zijwind. Het is gewoon een wereld van verschil. En dan missen de kleintjes vaak ook nog  zaken als een een middenarmsteun en een goede stereo. Mijn conclusie: zo’n kleintje is alleen handig voor de boodschappen. Maar van een Audi mag je meer verwachten.

Duur, maar wel rijke uitrusting
Voordat ik ga rijden moet ik wel even de vanafprijs verwerken. Deze Proline S is verkrijgbaar vanaf 27.000 euro. Voor een auto met maar 86 pk en het formaat van een bromvlieg een buitensporig bedrag. Maar er valt zeker wel wat voor de Audi te zeggen. Zo is deze Proline S versie rijk uitgerust. Zaken als xenonverlichting, navigatie, automatische airco, sportstoelen en een Audi Sound System zijn standaard. Zelfs de zwarte dakhemel ontbreekt niet. Een cool detail! De mooie velgen, sportieve bumpertjes en andere versierselen horen ook bij het S-line pakket. Ik vind dit een gaaf wagentje. En op de optielijst is werkelijk alles mogelijk. Van dure audiosystemen tot zeer exclusieve ledersoorten. Een andere dakkleur? Stoere striping? Een competition dakvleugel? Zolang je maar betaalt kan Audi het leveren. Je hebt als koper dus nog wat te kiezen. Dat vind ik fijn! Bedenk wel dat als je alle opties aanvinkt op de online configurator de prijs oploopt tot een bijna onwerkelijke 46.000 euro!

Topklasse interieur.

Topklasse interieur.

De hoge aanschafprijs zie je gelukkig ook terug als je de deur opent. Wat een prachtig interieur! Afwerking en materiaalgebruik doen niet onder voor een Audi A4. De verschillen met een Polo, Ibiza en Clio zijn bizar groot. Dit is perfectie. En natuurlijk hebben de knopjes ook weer dat befaamde Audi-klikje.

Topkwaliteit inclusief
Als ik ga rijden blijft de auto me verbazen. De auto is gebouwd op hetzelfde platform als de Seat Ibiza en Volkswagen Polo. Die auto’s ken ik vrij goed en ik ben er geen fan van. En hoe de Audi-engineers het geflikt hebben weet ik niet, maar de A1 lijkt op geen enkele wijze op zijn zusjes. De Audi is stiller, verfijnder en het onderstel heeft een prettige stevigheid zonder oncomfortabel te zijn. Deze auto rijdt gewoon heel erg fijn. Heel erg solide. Heel erg volwassen. Wat vooral opvalt is hoe makkelijk de auto oneffenheden in het asfalt verwerkt. Niet het sterkste punt van auto’s met een korte wielbasis. De Audi verwerkt ze achteloos. De rechtuitstabiliteit is top. En alle lof ook voor de sportstoelen. Wat zitten ze heerlijk. Deze Audi is extreem doorontwikkeld. Dit voel je iedere kilometer. Ik rijd in iets bijzonders. In een kwalitatief topproduct. Ik ben bijna euforisch.

Rijtest Audi A1: LED koplampen

De onvermijdelijke LED-jes. Maar het staat stiekem wel erg goed.

Te weinig power
Ik land weer terug op aarde als ik het gaspedaal vloer. De 1.2 TSI levert een bescheiden 86 pk en dat is veel te weinig. Vooral op de snelweg moet je boven de 140 km/h veel geduld hebben. En juist bij een auto die zo volwassen en doorontwikkeld aanvoelt is dit wel een manco. Een perfecte reisauto moet voldoende power hebben. In een Audi A4 vraag ik me nooit af of ik wel op tijd kan invoegen op de invoegstrook. In de Audi A1 is dit aan de orde van de dag. Het verbruik houdt ook niet over, aangezien je constant volgas moet rijden om mee te komen. Overigens is dit probleem oplosbaar. Je kunt vrij makkelijk door chiptuning het vermogen opkrikken naar 140 pk. Dan kun je dus wel fatsoenlijk mee met de rest van het verkeer.

Zijn er nog meer ergernissen? Zoals bij bijna iedere Audi vind ik ook nu weer de besturing onprettig. De besturing is zwaar en tegelijkertijd gevoelloos. Het is zonde, want het onderstel van de auto kan veel hebben. Een ander probleem is de beperkte ruimte. Met vier volwassen naar Parijs is een probleem. Of je moet je passagiers vragen om wat ledematen af te zagen. Helaas zag ik op de ellenlange optielijst geen zaag staan. Of een hakbijl. Ook is de kofferruimte erg beperkt.

Deze Audi en Seat kosten hetzelfde. Ik kies toch voor de Seat.

Deze Audi en Seat kosten hetzelfde. Ik kies toch voor de Seat.

Conclusie
Het is tijd voor de conclusie. Ik heb een beetje een dubbel gevoel bij deze auto. Enerzijds oprecht respect en zelfs bewondering. Ik vind het geweldig knap dat deze auto zoveel fijner rijdt dan de Polo, Ibiza en Fabia. Audi maakt zijn belofte waar. Dit is een mini A4. Rijd je zelf in een Polo, Fabia of Ibiza? Rijd dan nooit in deze Audi A1. Als je terugstapt in je eigen auto ben je verpest voor het leven. Maar aan de andere kant kun je binnen hetzelfde VAG-concern voor 27.000 euro ook een Seat Leon 1.4 TSI FR Dynamic aanschaffen. De Leon heeft een vergelijkbare volle uitrusting, is veel ruimer en heeft 64(!) extra paardjes onder de kap. En het onderstel en besturing vind ik zelfs nog een tandje fijner. Alleen het interieur van de Leon is wat meer ‘plastic fantastic’ en het imago van Audi is natuurlijk wat beter. Maar de Audi A1 kan niet tegen de Leon op. En ook niet tegen een Golf. En dat maakt van de Audi A1 een onmogelijke propositie. Dus wil je mijn advies, koop gewoon een Seat Leon en laat de Audi links liggen. Hoe goed hij ook is.

Eindoordeel: 7-
+ zeer volwassen rijgedrag
+ kwaliteitsbeleving
+ imago
– tamme motor
– klein
– prijs

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

You may also like...

4 reacties

  1. Rhyan schreef:

    Leuke review. Een S1 of Quattro zullen dan echt heerlijke top auto’s zijn, als de power hier een grote manco is! Alleen de prijs..

  2. Driveaholic schreef:

    @Rhyan: Met een JD chippie stijgt het vermogen van 86 naar 140 pk! Voor 700 euro is je probleem opgelost. De S1 lijkt me inderdaad een heel gaaf bakkie, maar is te duur in vergelijking met concerngenoten als de Golf GTI en de Leon Cupra.

  3. martin s schreef:

    De audi a1 vind ik meer vergelijkbaar met de vw polo en seat ibiza, de audi a3 vergelijk ik met de golf of leon .mijn ervaring met de a1 is top(voor een mini a4). Je moet de a1 niet gebruiken als taxi. ps Kost wat maar dan heeft u ook wat.

  1. 10 maart 2017

    […] Previous story Rijtest: Audi A1 Sportback 1.2 TSI (2012) […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten