460 pk op de voorwielen: is meer altijd beter?

Is meer vermogen altijd beter, of zijn er grenzen aan het maximum aantal pk’s? Een interessante vraag. Daarom zet ik weer eens koers naar het oosten van het land. Bij JD Engineering in Lochem staat hun volledig op maat geprepareerde SEAT Leon CUPRA voor mij klaar. Deze hete Spaanse hatchback laat maar liefst 460 pk op de voorwielen los. Gaat dat nog wel goed?

Het is altijd fijn om weer in Lochem te zijn 🙂

Is dit een CUPRA of een Ecomotive?

Wat grappig is aan deze auto: dit is op het eerste gezicht een doodnormale SEAT Leon CUPRA. Hij staat door een Eibach verlagingssetje iets lager op zijn pootjes, maar je ziet de 460 pk er absoluut niet aan af. Sterker nog, de niet-autokenner keurt deze Leon waarschijnlijk geen blik waardig. Het zou een Seat Leon Ecomotive 1.6 TDI kunnen zijn. Deze auto is ideaal voor mensen die het liefst anoniem hun prooi op de linkerbaan opwachten om ze daarna te verrassen.

Uit welke smaken kun je kiezen?

Het zal je misschien verrassen (of niet), maar een significant deel van de CUPRA’s die je ziet rijden is getuned. De 2.0 TSI biedt namelijk ongekend veel tuningpotentie. Daarom biedt JD Engineering verschillende stages aan. Stage 1 tuning (niets meer dan herschrijven van de software) brengt het vermogen van deze CUPRA al van 280 naar 365 pk. Kies je – net als ik deed – voor stage 2 (luchtinlaat en andere uitlaat) dan kom je rond de 400 pk uit. Natuurlijk al absurd veel vermogen, maar er zijn altijd liefhebbers die meer willen. Daarvoor heeft JD Engineering een stage 3 ontwikkeld waardoor het vermogen stijgt naar 460 pk! Ze hebben speciaal deze CUPRA gekocht om in alle rust de software optimaliseren. Dat is niet alleen nuttig voor de eigenaren van een SEAT Leon CUPRA, hetzelfde blok wordt ook in verschillende Audi’s en Volkswagens gebruikt. 

Zoek de verschillen met de Ecomotive van je collega.

Welke aanpassingen zijn er nodig bij stage 3 tuning?

Je hoeft geen groot autokenner te zijn om te begrijpen dat je niet zomaar 460 pk uit een 2.0 liter motor perst door alleen de software te herschrijven. Daar is wat meer voor nodig. Bijvoorbeeld de grotere LOBA 462 turbo die voor wat meer turbodruk zorgt. Daarnaast heeft JD Engineering een JM Downpipe en VW Racing luchtinlaat gemonteerd die ook weer voor wat extra vermogen en – minstens zo belangrijk – extra geluid zorgen. Ook is het raadzaam om een grotere intercooler te monteren. Deze zorgt voor betere koeling. Vooral handig bij zomerse temperaturen, dan houdt de motor het vermogen langer vast. Heb je een handbak, dan is een versterkte SACHS koppeling raadzaam omdat de door de fabriek gemonteerde koppeling niet meer dan 500 nm aan kan. Deze CUPRA is uitgerust met de welbekende automatische DSG-versnellingsbak. JD heeft de koppelbegrenzer naar 550 nm vergroot. Alles voor de duurzaamheid!

460 pk uit een 2.0 TSI. Het blijft bizar.

Kun je deze auto aan je (schoon)moeder meegeven?

Tijd om op pad te gaan. Ik rijd de auto uiteraard netjes warm. Op geen enkele wijze heb ik het gevoel dat ik met een gemene Satan op pad ben. De automaat schakelt braaf en schokvrij, de motor kabbelt op het gemak op de achtergrond en de rijdbaarheid is vergelijkbaar met een standaard CUPRA. De JM Downpipe is nauwelijks luider dan de originele downpipe, mede omdat JD Engineering de twee voorste dempers heeft laten zitten. Wel produceert deze CUPRA in sportstand lekkere ‘pops and bangs’ uit de uitlaat. Net als bij de Audi RS3 softwarematig geregeld. Het onderstel is dankzij de verlaging een tandje stugger, maar de dempers vangen alle klappen overigens heel adequaat op. Deze auto kun je met gerust hart als ‘daily drive’ inzetten of aan je (schoon)moeder meegeven. Ze zal nooit weten wat voor een monster je rijdt. Dit is een lief en aaibaar schaapje. Dat is maar goed ook, meer hoeft ze niet te weten.

Tenzij ze het gaspedaal indrukt, zoals ik nu doe op een redelijk rustige rijksweg A1. De omstandigheden zijn overigens verre van ideaal. Het is 9 graden en het asfalt is zeiknat. Met tempo 80 laat ik de TSI voor het eerst werken voor zijn geld. Wielspin, dat is even schrikken! Niet alleen in 3, soms zelfs ook in 4! Dat de CUPRA nog op bijna versleten Bridgestones met heel weinig profiel staat doet de zaak natuurlijk geen goed, maar toch! Dit is heftig! Misschien wel wat te heftig, want 460 pk in dit soort omstandigheden voelt wel een beetje als op eieren lopen. Vierwielaandrijving is geen overbodige luxe in dit soort omstandigheden. Ik moet nu mijn momenten echt zorgvuldig kiezen.

Lekkere knallen uit de uitlaat!

Hoe zijn de prestaties?

Gelukkig kom ik al snel op mooi ZOAB asfalt terecht. Opnieuw sprint ik vanaf 80 kilometer per uur. Nu heb ik wel tractie en krijg ik het vermogen goed op het asfalt. Dit is de start van een bijna misselijkmakend acceleratiefeest. De versnelling is simpelweg vernietigend. Dit is voelbaar sneller dan de al absurd snelle stage 2 CUPRA die ik zelf met veel plezier heb gereden. De klap in de rug is nog heftiger. Het is verdomd lastig om de naald van de snelheidsmeter en toerenteller met mijn ogen te volgen. Zo snel gaat het. Wat een geweldenaar!

Het verschil met een stage 2 CUPRA is ‘maar’ 60 pk. Het voelt in de praktijk als meer. Met een stage 2 CUPRA maak je het Porsches al enorm lastig, met een stage 3 CUPRA geef je ze rijles. Het lage gewicht, het beschikbare koppel en de hyperefficiënte DSG-bak vormen echt een gouden combinatie. Tussen de 80 en 200 km/h moet je van supercar-huize komen om deze SEAT te lossen. Van 100 naar 200 km/h doe je in iets meer dan 8 seconden. Waanzinnig!

 

Hoe is de rijdbaarheid van de 2.0 TSI ten opzichte van het origineel?

Ik varieer wat in mijn sprintjes. Ik accelereer ook vanuit lage toerentallen (zie ook filmpje hierboven) en merk dat de grotere turbo iets hogere toeren nodig heeft om los te gaan. Toch is het geen onbehouwen beul die heel lang niets doet en opeens heftig in je rug beukt (zoals de heftige Subaru Impreza STI). Natuurlijk is er een turbogat en navenante duw in je rug, maar het blijft binnen de grenzen van het fatsoen en – belangrijker – de rijdbaarheid is gewoon goed. Ook omdat de TSI bij lage toerentallen (vanaf 2500 toeren in dit geval) al thuisgeeft. De 2.0 TSI is standaard al een heerlijke motor, maar deze getunede versie rijdt nog fijner. Natuurlijk vanwege het enorme geweld, maar de rijdbaarheid is minstens zo goed als de af-fabriekversie. De motor draait prachtig rond en piekt tot aan de 7000 toeren. Geen turbomoeheid of vermogensdipjes te bekennen. Dit is echt een juweel van een motor. Het voelt op geen enkele wijze overspannen aan.

Kun je de eerste en tweede versnelling nog gebruiken?

Jazeker, om de rijdbaarheid te vergroten heeft JD Engineering het vermogen in de eerste twee versnellingen geknepen. In eerste versnelling is het vermogen beperkt tot 250 pk en in tweede versnelling tot niet meer dan 300 pk. Ik weet uit ervaring dat dit erg prettig is, want hoe goed de moderne voorwielaandrijvers ook zijn, meer dan 300 pk is gewoon lastig te verstouwen. Ook bij deze SEAT is dit echt een hele fijne upgrade, want je krijgt nu het vermogen ook in 1 en 2 veel beter op het asfalt. Een leuke extra feature is dat de auto in deze versnellingen al heel rap aanvoelt, maar dat de acceleratie je in de derde versnelling nog wat heftiger aanvoelt.

 

Wat mag dit allemaal kosten?

Met alle hardware en upgrades moet je al snel denken aan een meerprijs van 6.500 euro bovenop de standaard CUPRA. De meerprijs ten opzichte van stage 2 tuning (400 vs 460 pk) is pak hem beet 4.000 euro. Fair gezien de extra componenten die je moet kopen, maar de meerprijs is best pittig voor 60 extra paardjes. En dan heb ik een remupgrade maar even niet meegerekend, want deze CUPRA staat nog op de standaard remmenset. Hoeft overigens geen probleem te zijn, want de standaard remmenset doet het gewoon heel goed. Ga je het circuit op met je stage 3 CUPRA, dan is een remupgrade wel noodzakelijk.

De standaard remmen voldoen prima bij ‘normaal’ gebruik

Is het de investering waard?

Ja en nee. Ja omdat ik best begrijp dat je alleen met het beste genoegen neemt. Je maakt je Seat of Volkswagentje net weer dat beetje extra speciaal. Stel jezelf daarnaast ook nog eens de vraag wat een nieuwe auto met 460 pk normaal gesproken moet kosten. Meer dan een ton. Gegarandeerd. Koop je een nieuwe SEAT Leon CUPRA dan heb je voor pak hem beet 47.500 euro (aanschafprijs 41.000 euro) een hagelnieuwe auto met 460 pk op je oprit staan. Dat is wel heel erg gaaf! Toch is een 400 pk SEAT Leon CUPRA ook niet mals en is de rijdbaarheid van die versie net iets beter. Want 460 pk op de voorwielen is – ondanks de powercontroller – op nat asfalt net wat teveel van het goede. Gelukkig heeft SEAT sinds kort ook een vierwielaangedreven CUPRA in het gamma. Daar heeft deze stage 3 tuning wel zin. Dan heb je veel meer tractie en kun je het volledige vermogen ook in de eerste en tweede versnelling benutten. Dat betekent een 0-100 tijd van onder de 4 seconden! Datzelfde geldt natuurlijk ook voor vierwielaangedreven broertjes als de Volkswagen Golf R en Audi S3. 

De Golf R is dankzij de 4WD natuurlijk een geweldig auto om te tunen.

Of je in Nederland met 460 pk teveel vermogen hebt, laat ik aan jezelf over. Daar zit voor mij nog wel een twijfelpuntje, omdat je wel heel snel je rijbewijs op het spel zet. Toch is meer vermogen  natuurlijk wel  leuker, want de duw in je rug is net weer wat heftiger. Ook zijn de verbaasde blikken van Porsche en BMW eigenaren natuurlijk onbetaalbaar. Dus koop gewoon die vierwielaangedreven hothatch en ga maximaal met de tuning. Je leeft maar één keer!

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

You may also like...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten