Welke hothatch adviseer jij?

Over een paar maanden is het zover: ik word officieel Limburger. Niet 3 uur per dag in de auto maar 30 minuten. Hoogste tijd dus voor een hothatch die recht doet aan onze slogan ‘verslaafd aan benzine. No more ‘Satans juice’ :). Welke hothatch adviseer jij?

Om het kiezen wat makkelijker te maken. Hier vind je mijn onderbouwing voor de verschillende kandidaten. Graag hoor ik je reactie!

SEAT Leon CUPRA 300

Ik heb eerder een SEAT Leon CUPRA gehad (stage 2, 400 pk) en was erg te spreken over de auto. Echt een hele fijne allrounder. Ik heb de SEAT Leon CUPRA 300 in Spanje tijdens de persintroductie gereden en ik was wederom onder de indruk van de auto. Hij is fijngeslepen zoals ze dit zo mooi noemen. De CUPRA mist misschien iets scherpte tov de Civic Type-R maar als allrounder is hij redelijk onverslaanbaar. De TSI is heerlijk. Echt een razendsnelle en competente auto en de prijs is relatief gunstig. Minpuntje? Het ziet er allemaal wat gewoontjes uit en ik heb er al eentje gehad. Ben ik deze niet snel zat?

Mijn keus: een 5-deurs in de lakkleur ‘desire red’.

VW Golf GTI Performance

De nieuwe Volkswagen Golf is ook weer wat mooier en verfijnder. Echt een prachtig afgewerkte allrounder met ‘premium’ feel.  Fantastisch chassis en ondanks ‘maar 245 pk’ absoluut niet underpowered. Met chip overigens 330 pk mogelijk. De Volkswagen Golf GTI is niet alleen een alleskunner maar ook nog eens een icoon! Deze auto heeft de juiste ‘heritage’. Nadeel? De uitrusting van de GTI is best wel karig.  Must haves als LED, navi, schuifdak, Dynaudio en DCC kosten allemaal extra. Ook klinkt de GTI niet echt spannend. Dat is wel een dingetje.

Een rode Volkswagen Golf GTI. Daar gaat het wel licht van kriebelen 😉

Ford Focus RS

Ik ben wel benieuwd ‘what the fuzz is all abouth’. Zelden is het internet zo losgegaan op een auto als de Ford Focus RS. Niet voor niets. Met 350 pk, vierwielaandrijving en de ‘Drift modus‘ een hele speciale auto. Helaas geen vijfcilinder meer, maar de viercilinder mag er natuurlijk ook best zijn. Als ik de reviews mag geloven is het een geweldige hothatch, maar ook plankhard geveerd. Daarnaast is de Focus RS best prijzig. Qua looks is het echt een hebbeding dankzij grote spoilers, luchtinlaten en vuistdikke uitlaten.

Blauwe Ford Focus RS met zwarte velgen. Perfect choice.

BMW M140i

Ik heb een soort van ‘nu of nooit’ gevoel bij deze auto. Voor het laatst een zescilinder rijden. Met 340 pk en 500 nm een absolute geweldenaar en het geluid is zo onwerkelijk mooi. Als bonus natuurlijk ook nog  achterwielaandrijving. Kan ik eindelijk fatsoenlijk leren driften. De BMW M140i is net als de GTI van alle markten thuis. Nadelen heeft hij ook. BMW rijden is een prijzige aangelegenheid en het uiterlijk is niet echt mijn ding. Maar ja, die zescilinder. Die lonkt!

Mijn configuratie van de BMW M140i. Smaakgevoelig: de zwarte velgen.

Volkswagen Golf R

All Golfs are equal, but some more than others. Dit is de dikste Volkswagen Golf. De fantastische Volkswagen Golf R. Voor de facelift al een heerlijkheid en met de update vast wel weer nog iet fijner. Dankzij de 4WD altijd grip en dat is bij tuning (400 pk makkelijk haalbaar) erg prettig. Een minpunt heeft hij ook. Het mag wat kosten! Is een GTI of een CUPRA zoveel minder fijn?

Deze kleur blauw is exclusief voor de Volkswagen Golf R

Zij hebben het net niet gered:

Honda Civic Type-R

Een geweldenaar. Een enorm agressieve auto. Misschien wel één van de fijnste auto’s die ik ooit heb gereden. Waarom toch niet op de lijst? Ik vind de auto te stug voor alledag, het interieur is plastic-fantastic en de aanschafprijs is echt te hoog. Honda prijst zichzelf uit de markt. O ja, de nieuwste versie is niet echt een schoonheid. Jammer!

Nog steeds cool. Maar ik durf niet.

Peugeot 308 GTI 270

Superfijn sturende auto en heerlijk chassis. Een beetje een onderschatte auto, maar de auto mist vermogen en het is en blijft toch een Peugeot. Komt net tekort tegen het geweld op deze lijst, ook al is het een leuk ding.

Peugeot heeft haar huiswerk goed gedaan met deze GTi

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

You may also like...

2 reacties

  1. Frank schreef:

    Alle auto’s zijn top maar 1 overstijgt de rest, puur vanwege de motor en aandrijving: BMW!

  2. Pieter schreef:

    Christian,
    Zonder twijfel de BMW!
    Met als reden de achterwielaandrijving, zescilinder en nu juist de looks van de 1 serie. Kijk een mainstream auto met wat spoilerwerk ziet er leuk uit hoor maar het afwijkende dikke van een 1 serie blijft je vanuit iedere hoek verrassen ook op langere termijn. Al speeld langere termijn bij jou niet zo’n grote rol geloof ik 😉
    Gr Pieter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten