Duurtest: Volkswagen Golf GTD #1

De koning is dood. Lang leve de lakei! Dat is een beetje mijn gevoel toen ik mijn razendsnelle 400 pk sterke Seat Leon Cupra inruilde voor de Volkswagen Golf 7 GTD. Een diesel, met ‘maar’ 184 pk. Inmiddels ben ik 6 weken verder en staat de eerste 10.000 kilometer op de klok. Hoogste tijd dus voor de eerste impressies van mijn nieuwe duurtester. Kan de Volkswagen Golf GTD de geweldige Seat Leon Cupra doen vergeten?

De Golf GTD is het dieselbroertje van de GTI

De Golf GTD is het dieselbroertje van de GTI

Hoogwaardig interieur

Als het aankomt op het uiterlijk dan is dat wat mij betreft gelukt. De Volkswagen Golf GTD is een ‘dikke auto’ om te zien. Mooie velgen, een lage voorspoiler, een diffusor, rode remklauwtjes en een dubbel uitlaatje. Het zit er allemaal op. Hij heeft bijna exact hetzelfde sportieve jasje aan als de Volkswagen Golf GTI. Ook het interieur van de GTD is bijna identiek aan de GTI. Sportieve details als het platte stuurtje, de zwarte dakhemel, de aluminium pedalen, de originele ruitjesbekleding (een verwijzing naar de eerste GTI/GTD) en een versnellingspook in de vorm van een golfbal zorgen voor een hoogwaardige en sportieve uitstraling.

Het interieur van de Golf 7 is echt een klasse beter als dat van de Seat Leon en eigenlijk alle andere concurrenten. Het schurkt echt tegen ‘premium’ aan. Een verschil met de Seat Leon is het grotere en vooral snellere Discovery Pro navigatiesysteem (onderdeel van Executive Plus pakket van € 1.627,–). Een geweldig systeem. Je moet alleen wel de verleiding weerstaan om App Connect te activeren. Via Mirrorlink kun je dan een paar apps connecten met je device, maar helaas is de toegevoegde waarde erg beperkt. Ik ben nu nog aan het uitzoeken hoe ik App Connect kan deactiveren, dat is mijzelf en ook de dealer nog niet gelukt.

Foto interieur Golf 7 GTD

De ruitjesbekleding hoort gewoon in deze auto

Dikke optielijst = bloeden

Ik heb me helaas (weer) niet weten te beheersen bij de optielijst. Ik had me nog zo voorgenomen om me dit keer in te houden. Er staat alleen zoveel lekkers op. Het is nog niet zo gek als bij BMW en Audi, maar ook bij Volkswagen loopt de teller gestaag op. Opties als xenon (1.500 euro, wtf!) dynaudio, panoramadak, 18 inch velgen, DAB+ en navigatie heb ik allemaal moeten bijplussen. Dit zijn opties die bij merken als Seat vaak tot de standaarduitrusting horen. Een technisch vergelijkbare Seat Leon FR 2.0 TDI 184 pk (zelfde onderstel en motor) kost met dezelfde uitrusting bijna 9.000 euro minder. Dat is wel even slikken.

Waarom heb ik dan toch niet voor de Leon gekozen? Omdat ik naast de Cupra ook al 140.000 kilometer in een Seat Leon FR 2.0 TDI 150 pk heb afgelegd. Voor de derde keer een Leon vind ik wat te veel van het goede, ook al is het een geweldige auto. In het voordeel van de Golf spreekt de 1.500 euro inruilkorting die ik extra kreeg en de betere restwaarde. Het gat van 9.000 euro is in de praktijk echt wel wat kleiner. Ik heb ook de Audi A3 2.0 TDI 184 pk overwogen, alleen vind ik de Audi A3 qua uiterlijk niet bijzonder genoeg. De 1.6 TDI van je buurman ziet er hetzelfde uit.

Foto velgen Volkswagen Golf 7 GTD

Deze velgen zijn onderdeel van het sport- en soundpakket.

Sportief chassis

De set-up van het chassis van de Volkswagen Golf GTD is grotendeels vergelijkbaar met die in de GTI en de Seat Leon Cupra. Stevig, maar zeker niet oncomfortabel. Een echte allrounder. Ik heb ook het adaptieve chassis (€ 984,–) op de optielijst geselecteerd. De sportstand is prima geschikt voor het snellere bochtenwerk, alhoewel het ontbreken van een mechanisch sperdifferentieel de Volkswagen Golf GTD net niet dat toefje ononverwinnelijkheid geeft van de GTI en de Cupra. Die bijten zich wel echt vast in de bocht en verbazen je met oneindige grip. In de GTD ligt de gripgrens iets dichterbij en grijpt het ESP – ook in sportstand – te snel in.

Gelukkig heeft Volkswagen de GTD wel voorzien van de progressieve stuurbekrachtiging en daarmee stuurt de auto net zo fijn als de GTI en de Cupra. Het chassis en de besturing zorgen al met al voor voldoende vermaak, maar de Volkswagen Golf GTD is geen hothatch. Wel ben ik erg te spreken over de reiskwaliteiten van de Golf GTD. De diesel is stil, het chassis verrassend comfortabel, de stoelen zitten heerlijk en de Dynaudio speakers produceren een geweldig geluid. Daarnaast voelt de Golf GTD enorm robuust en stabiel aan. Ook op hoge snelheden ligt de GTD als een blok op de weg. Als Autobahnbrenner is de Golf GTD een voortreffelijke tool.

De kleur 'carbon steel grey' is alleen op de GTI, GTE en GTD verkrijgbaar.

De kleur ‘carbon steel grey’ is alleen op de GTI, GTE en GTD verkrijgbaar.

Dieselpower

De 2.0 TDI is goed voor 184 pk en 380 nm. Prima cijfers, maar voor een sportmotor net wat te weinig. Dat heeft niet alleen met het vermogen te maken, maar ook met karakter. Een benzinemotor draait meer toeren en klinkt lekkerder. De TDI is wel een heerlijke koppelbeul. Houd het toerental boven de 1.500 toeren en de turbo is altijd bij de les. Wel moet de turbo altijd even nadenken voordat hij meehelpt. Bij de benzinebroertjes is het turbogat duidelijk kleiner. In tegenstelling tot veel andere diesels is de 2.0 TDI ook boven de 4.000 toeren bij de les. De powerband is – voor een diesel – vrij groot, maar de echte snelheidssensatie ontbreekt. De GTD is vlot, maar niet echt snel. De 0-100 sprint duurt 7,5 seconden en op de Duitse Autobahn perste ik 236 kilometer per uur op de tacho (FILMPJE). Het mag wat mij betreft net wat meer zijn. In mijn woordenboek staat vlot gelijk aan ‘niet snel genoeg’. Daarom laat ik de GTD wederom tunen bij onze vrienden van JD Engineering. Het vermogen stijgt dan naar 240 pk en 500 nm.

Foto motorblok Volkswagen Golf GTD

Het TDI blok is nu nog goed voor 184 pk/380 m,

Nepgeluid

Volkswagen heeft werk gemaakt van een sportief motorgeluid. In de uitlaat hebben ze een speaker geplaatst die extra (namaak)geluid produceert. Het klinkt als je buiten staat – laat ik het netjes verwoorden – heel erg opmerkelijk, maar in de auto klinkt het stiekem toch wel lekker, ook al is het natuurlijk erg nep. Dat het van buiten niet zo mooi klinkt neem ik maar even op de koop toe. Overigens kan ik het geluid ook gewoon uitzetten en luisteren naar het authentieke dieselgetokkel.

Vrolijk word ik van het brandstofverbruik. Met een verbruik van 1 op 8 was ik in mijn Seat Leon Cupra één van de grootste sponsoren van de Nederlandse staat. De GTD verbruikt gemiddeld 1 op 17 en dat is – gezien mijn rijstijl – helemaal niet slecht. Het scheelt de nodige tankbeurten en dat is toch wel fijn. Ik heb met de Golf GTD afscheid genomen van de DSG-versnellingsbak. Een heerlijke bak, maar ik begon de handbak te missen. Ik heb geen seconde spijt gehad. De handbak schakelt soepel en de slagen zijn lekker kort. De versnellingsbakverhoudingen zijn perfect. Ik heb alleen even moeten wennen aan de directe koppeling, maar inmiddels weet ik het aangrijpingspunt feilloos te vinden.

Foto versnellingsbak Golf 7 GTD

De golfbal is leuk verwerkt in de versnellingspook.

Het eerste rammeltje

Meer goed nieuws. De eerste 10.000 kilometer heb ik storingvrij gereden en ook heb ik nog geen olie hoeven bijvullen. Dat laatste stemt me wel positief, want het is altijd even afwachten hoe het olieverbruik gaat worden. Het blijft een VAG tenslotte ;). Minder tevreden ben ik over de gemonteerde Continentals. Die maken net wat te veel herrie. Ook heb ik last van een klein rammeltje in het interieur. Daar ga ik zeker mee terug naar de dealer, want daar erger ik me echt aan. Voor de rest: geen nieuws = goed nieuws. De auto bevalt me prima. Natuurlijk mist hij de kicks van de Cupra, maar daar staat een veel beter brandstofverbruik, meer comfort en een mooier interieur tegenover. We gaan dus even lekker kilometervreten de komende tijd.

Foto mistlampen GTD

De LED mistlampen. Waarom heb ik die ook alweer bijgeplust?

Facts

Kilometerstand: 9.626
Gemiddeld verbruik: 1 op 17
Bijzonderheden: waarom heb ik voor ruim 300 euries ook alweer de LED mistlampen bijbesteld? Dat is er eentje in de categorie ‘meest zinloze optie ooit’.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

12 reacties

  1. VAGFAN schreef:

    Mooie eerste indruk Chris. Hij blijft bij mij op mijn lijstje staan naast een Octavia RS TDI als de km op de Cupra zo hard blijven gaan. In 6 maanden ruim 16.000km bijgeplust (ivm ander werk). Ruim voordat de auto de 100.000km aantikt en in ieder geval na +/- 3 jr (ivm resterend 1jr fabrieksgarantie wat een gunstig effect heeft op de inruil), ruil ik dan in. Ik kan daarmee vanaf nu nog +/- één jaar vooruit. Een Cupra met meer dan deze kmstand zal zwaar inboeten op het te verwachten inruilbod denk ik. Ik ga mogelijk dan ook weer aan de handbak. Zoonlief gaat volgend jaar zijn rijbewijs halen en ik wil dat hij zijn rijervaring met een handbak kan opdoen. Echter, filerijden is voor mij dagelijkse praktijk, reden waarom ik de DSG nu (mede) zo waardeer. De chip begrijp ik helemaal! Je bent nu meer dan 50% vermogen kwijt, dat voel je. Met 240pk en 500nm wordt het een andere auto 😉 Veel plezier met de GTD !

    • Christian Schilder schreef:

      Eind dit jaar komt de Golf 8. Mogelijk al als GTD verkrijgbaar dan (waarschijnlijk 190 pk/400 nm)

  2. MarcelB schreef:

    @vagfan. Ik begrijp van Skoda dat ze de Octavia Combi RS (diesel en benzine) uit het leveringsprogramma hebben genomen……

  3. Snelle jaapie schreef:

    Wat is je werkelijke verbruik gemiddeld Standaard ?

    Hoe is het verbruik nu Gemiddeld na de chiptuning van jd ?

    En hoe gaat de auto met dat extra vermogen om voelt alles nog soepel aan of merk je dat de auto het soms toch niet prettig vind aandrijflijn banden ?

    Als je op ecco modus rijdt merk je dan verschil kwa afnamen vermogen ondanks dat de auto getund is ?

    • Christian Schilder schreef:

      Verbruik voor en na tuning is niet gewijzigd. Gemiddeld tussen de 1 op 16 en 1 op 18. Het extra vermogen is prima te hanteren, de auto voelt juist soepeler en smoother aan. Alles gaat wat makkelijker en zeker de extra trekkracht is in de praktijk erg prettig. Je kunt lekker low-rev accelereren. Alleen als het nat is heb je een iets grotere uitdaging.
      Nog even over de eco-modus. Die heb ik nog niet uitgeprobeerd. Ik negeer die modus altijd structureel. Auto rijdt dan minder fijn en voor die 0,3 liter brandstof die ik op een tank bespaar vind ik het de moeite en ergernis niet waard.

      • Snelle jaapie schreef:

        Christian Schilder

        Verbruik vindt ik zkkr niet om aardig

        Ik rij momenteel met een gechipte vw polo 1.6 tdi met 130 pk en 300 nm en haal ook met moeite 1 op 20 gemiddeld 1 op 18.5

        Dus ik ga steeds meer neigen naar aankoop vw golf 7 gtd

        bedankt voor je reactie

  4. Snelle jaapie schreef:

    welk cijfer geef je de VW golf 7 gtd eigenlijk, want die staat niet tussen de lijst :P????

  5. Marco schreef:

    Gisteravond had ik het genoegen een blokje om te kunnen met deze mooie GTD. Direct bij het instappen valt op hoe mooi en degelijk het Golf-interieur is. Ook in het donker ziet het er allemaal meer dan prima uit, met de subtiele led-verlichting her en der.

    Maar goed, rijden! Ik moest even wennen aan de abrupt aangrijpende koppeling, en bij een keer goed remmen hingen Chris en ik in de gordels. De boel staat lekker strak afgesteld, even wennen maar wel lekker sportief.
    De auto rijdt meer dan prima. Je hebt niet direct het gevoel in een getunede auto te stappen, en dat is een compliment. Het comfort en de rust is bewaard gebleven, maar op afroep is er een zee van koppel (500 Nm) beschikbaar. En dat voel je… 😀 De auto is goed in het ideale toerengebied te rijden, al is het voor mij (als verstokte benzine-rijder) wel weer even wennen aan de karakteristiek van een diesel. Maar goed, daar wen je snel genoeg aan 😉 Je rijbewijs kwijtraken is met deze auto in ieder geval in een wip en een zucht gebeurd – en nog relatief onopgemerkt ook!

    Sturen doet de auto erg goed. Lekker stevig stuurgevoel, ruim voldoende weerstand, maar toch heel direct te plaatsen. Dat zijn de details die maken dat je heel ontspannen toch veel harder dan je denkt aan het rijden en sturen bent.

    Leuk is het DCC. Ik had niet verwacht dat er zoveel verschil zou zitten qua beleving tussen de comfort-, normal- en sportstand. Het onderstel reageert direct heel anders, de auto voelt anders aan, en –last but not least- de auto klinkt heel anders. Zeker in de sportstand klinkt de auto (zeker voor een diesel) gewoon erg lekker. Je moet alleen niet náást de auto staan – dan hoor je een geluid wat totaal niet matcht met de auto. Maar ach, kniesoor, je wilt toch rijden met dat ding!

    En dan die stoelen… met het ruitjespatroon… dat is een beetje hate it or love is. I hate it. Daar waar ik het bij de GTI (met rode biesjes) en GTE (met blauwe biesjes) mooi vind, is dat bij de GTD (met grijze biesjes) niet het geval. Ik snap de historische link, maar vind het nét te saai worden. Maar ook hier geldt: je ziet het toch niet als je aan het genieten bent van het rijden…

    Al met al was ik onder de indruk van deze auto. Hij smoelt goed, zit goed in elkaar, rijdt meer dan prima en knalt je moeiteloos naar je bestemming. Ik zou het er wel mee kunnen!

  6. Snelle jaapie schreef:

    Mooi verslag marco

    En getund het cijfer een 8 prima scooren

    Denk dat niet lang meer gaat duren voor er een gtd gaat komen hou je op de hoogte

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten