Bestaat de slechte auto nog?

Je kunt tegenwoordig geen slechte auto meer kopen. Dacht ik. Tot vandaag. Vandaag reed ik in een auto die je het liefst tegen een boom parkeert. Een auto die liefdeloos is gebouwd. Een auto die zijn best doet om je vanaf minuut één te ergeren en daar glansrijk in slaagt! Ladies and Gentleman, de slechte auto bestaat nog. We found him. De Kia Sportage!

Kia Sportage

Hij is niet heel erg lelijk.

Kia bouwt toch goede auto’s tegenwoordig?
Klopt. De Kia Rio en C’eed (wtf, verzin eens betere namen!) zijn prima ‘bread-and-butterauto’s’. Degelijk, betrouwbaar, comfortabel en betaalbaar. Prettige auto’s zonder franje om van A naar B te reizen. In 2011 zag je VAG-baas Martin Winterkorn nog wit wegtrekken toen hij de Hyundai i30 inspecteerde en zichtbaar onder de indruk was van de kwaliteit. Helaas heeft iedere familie zijn zwarte schaap. In de Kia-familie is dit de Sportage. Hij heeft een aantal onoplosbare problemen.

Probleem 1: Besturing des doods
Ik klaag er vaker over. Moderne auto’s die gevoelloos sturen. Dat is een kwaal die we te danken hebben aan elektronica. Dit valt in het niet bij de uitdaging die je hebt in de Kia Sportage. Vergeet alles wat je hebt geleerd tijdens je rijlessen. In de Kia is iedere bocht Russische roulette. Je draait aan het opmerkelijk grote stuurwiel en je moet maar hopen dat de Kia met je meedraait. Er zit 0,0 gevoel in de besturing. Keek jij vroeger wel eens naar ‘The A-Team’? Daar zag je BA Baracus ook constant stuurcorrecties uitvoeren. Zo zit je in de Sportage ook te sturen. Het is ondoenlijk.

Stuur Kia

Russische roulette. Iedere bocht kan je laatste zijn.

Probleem 2: Made in Korea?
Heb je ooit wel eens in een Hyundai Pony gezeten? Zo ja, dan weet je wat ik bedoel met ‘made in Korea’. Wanstaltig gebouwde auto’s van een beschamend slechte kwaliteit. Maak je geen zorgen, de laatste 20 jaar hebben de Koreanen een enorme inhaalslag gemaakt. Vorig jaar heb ik tijdens de IAA plaats mogen nemen in de Hyundai Genesis Limousine. Wat een prachtige auto. Wat een voortreffelijke bouwkwaliteit. De Koreanen dagen de Duitsers uit. In eigen huis! Ze kunnen het gewoon. Helaas lijkt het erop dat de Sportage in Noord-Korea is gebouwd. De kwaliteit is erbarmelijk . Hard plastic, slechte pasvormen en de slijtage is op veel plaatsen al zichtbaar. Het gladde kippenleer op de (matig zittende) stoelen kan echt niet. Dit is vreselijk.

De pooknop is al versleten. Made in Korea

Probleem 2: Made in Korea: een versleten pookknop

Probleem 3: Paarden zoek
Je zou zeggen dat je met een tweeliter benzine met 163 pk voldoende gemotoriseerd bent om vlot met het verkeer mee te komen. Helaas niet in deze Sportage. Het lijkt erop dat heel veel paardjes de motor verlaten hebben. Wat is dit ding traag. Geen trekkracht, geen acceleratie, helemaal niks. Helaas is in deze auto geen zesbak gemonteerd, dus als je eenmaal 130 rijdt begint de horror pas echt. De 6 overgebleven paardjes schreeuwen het uit van ellende. De blikkerig klinkende audio wat hoger zetten haalt geen zier uit. Het gekerm onder kap blijft. O, wat mis ik een zesbak en een turbo in deze auto. En isolatie. En een schietstoel. Het verbruik? Ik reed 1 op 9 terwijl ik niet harder durfde te rijden dan 130 km/h.  De versnellingsbak is ook bloeddrukverhogend. Niet alleen zijn de schakelwegen lang, ook valt de auto altijd even stil na doorschakelen. Of je nu volgas of halfgas rijdt, je hebt bij iedere gangwissel weer dat irritatiemomentje.

Probleem 3: missing horses.

Probleem 3: paarden zoek

Probleem 4 – Wil wel, maar kan niet
Dit blijft een probleem bij dit soort auto’s. Je wilt heel graag een grote en stoere SUV, alleen durf je niet. Dus koop je het surrogaat. Dat is duidelijk te zien. De auto probeert te glimmen, maar ziet er vaal uit. Wil indruk maken, maar vergeet indruk achter te laten. Het luxe en onoverwinnelijke gevoel van een echte SUV (bijvoorbeeld een BMW X5) heb je niet. Dit is surrogaatvlees. Knorrsaus uit een zakje. Is deze Kia een goedkope jongen? Zeker niet. De eigenaar (een Driveaholic-lezer die anoniem wil blijven na mijn rit) tikte in 2013 bijna 35k af. Daar kun je ook een hele mooie gebruikte X5 voor kopen met 300 pk.

Dit is geen X5.

Dit is geen X5

Probleem 5 – De naam
Ze zijn bij Kia niet echt goed in het verzinnen van namen. Picanto, C’eed, Carens, Optima. Het klinkt niet heel erg sexy. Wat Kia met Sportage wil zeggen is me niet duidelijk na een ritje met de auto. Het komt een beetje halfbakken over. Ze willen zichzelf wel graag een sportief imago toedichten, maar ze weten dondersgoed dat de auto totaal niet sportief rijdt. Dus noem je het maar Sportage. Ze hadden het ook Meat-nor-fish-age (op zijn Van Gaals) kunnen noemen. Of dreadfullage. Of gewoon de Kia Bagdad.  Met sport heeft deze Kia in ieder geval niets van doen. Zoals je eerder kon lezen laten de besturing en de motor ernstige steken vallen. Het onderstel completeert het drama. Wat helt dit ding over als je een bocht instuurt. Niet normaal. De vering is op de snelweg redelijk comfortabel, maar als je over een verkeersdrempel rijdt voel je een siddering door de auto trekken omdat de dempers de drempel niet kunnen verwerken.

Je hebt er al eentje gekocht?
Het is natuurlijk te laat om je geld terug te vragen bij de dealer. Je mag het jezelf aanrekenen. Als je naar mij was gekomen had ik je de Skoda Yeti aangeraden. Of de VW Tiguan. Of een gebruikte X5. Of een buskaart. Maar je was eigenwijs. Je wist het zelf beter. Nu mag je op de blaren zitten. Ik heb overigens wel grote waardering voor de Kia verkoopmanagers. Want de Sportage is best wel een verkoopsucces in Nederland. Dan doe je het als verkoper toch wel heel erg goed. Dus als de Audi filiaalmanagers meelezen dan is hier mijn tip van de week: een goede verkoopleider vind je bij de Kia-dealer. Dat zijn de echte kanjers. De helden. Als je een Sportage kunt verkopen is een Audi A6 een makkie.

Conclusie?
Ik eindig al mijn testen altijd met een eindcijfer. Dat is in dit geval makkelijk. Een dikke 3! Dit betekent de laatste plaats op onze ranglijst. Een beschamend eindresultaat voor onze Koreaanse vrienden. Mochten er Kia-medewerkers meelezen en op eerherstel uit zijn: ik ben van harte bereid om jullie beste product ook eens te testen. Die uitdaging ga ik graag aan!

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

You may also like...

11 reacties

  1. Mitch schreef:

    Hmm, een auto volledig afkraken is onterecht. Ik ben met je eens dat een Kia Sportage niet bijster goed is, maar hem volledig de grond in trappen is onterecht. Net als de vergelijking en het onderschrift ‘Dit is geen X5’. Natuurlijk niet! Dat kan ook niet anders voor een nieuwprijs vanaf net geen 25 mille t.o.v. de 70 mille die je betaalt voor een nieuwe X5. Maar inderdaad voor 25.000 euro is er zoveel beters te koop.

  2. Frank schreef:

    Natuurlijk is de reactie overtrokken, maar ik geniet altijd weer van je uitspraken. De boodschap is duidelijk, als je een liefhebber bent van auto’s, dan kan je deze beter laten staan. OK, dan doen we dat!

  3. Driveaholic schreef:

    Zo is het maar net 🙂

  4. Wilbert Sprangveld schreef:

    Waardeloos overtrokken verhaal. Waarom zie ik de wat oudere Duitse en Franse auto’s met de motorkap en een hoofdschuddende ANWB man erbij staan? En Audi en VW? Ik heb de laatste tijd nog nooit zoveel verdrietige VAG eigenaars gezien… dan roep ik even DSG bak en TSI motoren 😛

  5. Christian Schilder schreef:

    @Wilbert: het gaat hier niet om de betrouwbaarheid, maar om hoe de auto rijdt. En daar stelt de Sportage ronduit teleur. Ik ben het volledig met je eens dat de betrouwbaarheid van VAG auto’s te wensen overlaat, maar als ze starten is het fijn toeven in de auto. Daarom heb ik er (mss tegen beter weten) toch maar weer eentje gekocht.

  6. Hans R schreef:

    Tja, leuk geprobeerd dit subjectief verhaaltje maar natuurlijk totaal niet overeenkomend met de realiteit. De Kia heeft een van de beste prijs-kwaliteitsverhoudingen en heeft ook qua betrouwbaarheid de laatste jaren een goede reputatie opgebouwd. Ze zitten nu gewoon op het niveau van de bekende Japanners. VAG betrouwbaar? Laat me niet lachen, de statistieken wijzen anders uit. En de SEAT/VW/Audi monteurs die ik ken, zouden zelf nooit zo’n wagen kopen. Maar goed, het is lastig om goed onderzoek te doen en het blijft gemakkelijker om gewoon de Koreanen en andere niet Duitse merken af te kraken. Beter je best doen!

  7. Philip Bouw schreef:

    Christian, kan je mij even mailen ? / je emailadres sturen?

    Gr Philip (sinds paar maanden in bezit van gele Megane RS

  8. melissa schreef:

    Ik rijd al jaren Kia Sorento, en nu de Sportage, en moet zeggen dat die me uitermate goed bevalt! Niks mis mee.
    Is misschien geen luxe, maar nog altijd beter dan de Bmw, Audi en Vw die hier bij ons in DL altijd met pech langs de weg staan, zelfs splinternieuwe auto’s. Ik vind hem goed sturen en rijden dus ik denk dat het voor iedereen anders is.

  9. Gerard schreef:

    Jammer dat je geen enkel verstand van autos hebt dus kun je deze site wel sluiten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten