Duurtest: Seat Leon Cupra 280 #2

De kilometers vliegen voorbij in onze felblauwe Seat Leon Cupra 280. We naderen de 5.000 kilometergrens. Goed nieuws, de Seat Leon Cupra is geslaagd voor zijn allereerste examen: Autobahnbrennen!

Een hothatch moet alles kunnen: ook Autobahnbrennen

Een hothatch moet alles kunnen: ook Autobahnbrennen

Traditionele ‘dogfight’
De eerste praktijktest was mijn traditionele ‘dogfight’ met Driveaholic-lezer Luuk op de Duitse A57 (Gennep – Krefeld). Hij in zijn stage 2 Skoda Octavia RS (310 pk/440 nm) en ik in mijn Seat Leon Cupra (280 pk/350 nm). We hebben verschillende runs gedaan in 3e, 4e, 5e en 6e versnelling. In mijn vorige auto’s (gechipte Golf GTI, Renault Megane RS met allebei 307 pk) was het steeds gelijk op, nu waren de verschillen groter. Beide auto’s gaan in het begin even snel. Totdat Luuk moet schakelen naar een volgende versnelling en daardoor kostbare tijd verliest ten opzichte van de DSG. Ik geef de voorsprong daarna niet meer uit handen.  Is snelheid je hoofddoel, dan kun je niet om de DSG heen. De Octavia van Luuk is echter wel riant sneller bij een sprint vanaf 90 km/h in zesde versnelling. Met dank aan de bijna bizarre 440 nm die de Skoda op het asfalt uitspuugt.

Octavia RS versus Megane RS

Dogfight!

Ik ben vandaag nog een keer alleen de grens over gereden. Naast het rijden op topsnelheid wilde ik ook de auto goed leren kennen op hoge snelheid. Dus even spellen met de settings, een stevige remactie en dat soort werk. Het halen van de topsnelheid is helaas net niet gelukt. Ik tikte zonder al te veel moeite 262 aan, maar het asfalt was op. Het was te druk vandaag. De begrenzer moet er pas bij 272 inklappen als ik de verhalen van andere Cupra-rijders mag geloven. Mijn inschatting is dat de Cupra deze snelheid zeker moet kunnen halen. De acceleratie is simpelweg indrukwekkend. Ook boven de 250 kilometer per uur is de puf er nog niet uit. Gelukkig had ik deze keer de GoPro wel bij me.


Kies voor comfort
Het beste nieuws van de dag is dat de Cupra ook op hoge snelheid een hele ontspannen reisauto is. Zolang je tenminste de DSG, motor, besturing en dempers in comfort setting hebt staan. In de extreme Cupra-setting is de auto vooral nerveus. Het onderstel is dan net wat te stug, de automaat schakelt te snel terug, het namaak motorgeluid is te indringend en de zwaardere besturing voegt niets toe. Zet gewoon alles in comfort en de Cupra is perfect. De auto ligt bij snelheden van 250+ snaarstrak op de weg. Bij stevige remacties blijft de auto ook netjes in het gareel. Alleen het verbruik is stevig. Mijn tripje vandaag moest ik bekopen met een verbruik van 1 op 6,8. En dan was het ook nog eens vrij druk waardoor ik niet altijd voluit kon gaan.

Zu gast bei Freunden

Zu gast bei Freunden

Nog meer te melden?
Ik heb nog weinig gelegenheid gehad om de auto in de Eifel of Ardennen te beproeven. Dat examen mag hij later afleggen. In deze vochtige en koude dagen merk ik dat de banden moeite hebben om grip te houden en dat ik regelmatig met een klapperende voortrein te maken heb ondanks het sperdifferentieel. We wachten in spanning op de global warming en meer plakkerig rubber.

Factsheet:
Kilometerstand: 4.718
Gemiddeld verbruik afgelopen periode: 1 op 9,5
Bijzonderheden: tractie bij vochtig asfalt laat te wensen over, ondanks sperdifferentieel. Dat kan na de tuning nog wel eens een issue worden.

Christian Schilder

Parttime petrolhead met fascinatie voor auto's, snelheid en sensatie.

You may also like...

13 reacties

  1. Marc schreef:

    Hoi Christian, dat van die klapperende voortrein heb ik ook. Het is een beetje doseren om niet de stuiteren bij lage snelheden.
    Je verbruik is niet vreemd, die van mij deed de afgelopen 11000 kilometer 1ltr op 9,95KM.
    Ben benieuwd of Duitse euro 102 invloed heeft op de topsnelheid. Van de zomer maar eens proberen.

  2. Christian Schilder schreef:

    Ik tank trouw 102 als ik in Duitsland ben, maar of het effect heeft weet ik niet. Ik heb het nog nooit gemerkt in ieder geval.

  3. Kurt schreef:

    Mooi verslag! Ik lees ze graag in afwachting tot mijn Cupra er is 🙂

  4. Cds schreef:

    @ kurt hier hetzelfde 🙂

  5. Kurt schreef:

    @ Cds Welke uitvoering/opties heb je besteld?

  6. VagFan schreef:

    Mooi verslag, leuk geschreven! Verbruik hier ook gemiddeld 1 op 9,5 (stad 1 op 7,5 tot 8, snelweg bij normaal gebruik en legale snelheden overall 1 op 12). Cupra setting inderdaad nerveus maar entertaining. Cupra modus op diff geeft duidelijk meer grip en laat wat meer totale slip toe voordat ASR ingrijpt. Beetje rafelige en soms eigenaardige DSG bak bij terugschakelen en koude bakolie. Duurt even voordat het soepeler wordt en is pas echt smooth na +/- 25-30 minuten rijden (bij buitentemp 5gr). Hier ook zin in de lente/zomer en wat ritten in de Eiffel, Nordschleife !

  7. Cds schreef:

    @kurt sorry voor de late reactie .. maar Estrellasilver als kleur, chroominleg, Pakeersensoren, audio pakket en navi … dat was het 🙂 helaas ben ik nog altijd aan het wachten en jij ?

    • Kurt schreef:

      @CDS ook sorry voor mijn late reactie 🙂

      Ik heb hem besteld in het Pirineos grijs, 5 deurs, DSG, Kuipzetels, Navi High, Parkeersensoren voor en achter…

      Ik ben helaas ook nog altijd aan het wachten, dit heeft volgens mij te maken met de standaard Cupra velgen. Indien je de blackline setup neemt of velgen alleen lopen de leveringen vlotter. Wanneer zou je hem moeten ontvangen volgens de dealer?

  8. Cds schreef:

    @Kurt week 20 productie dus vermoed nog een maandje geduld hebben voordat ik hem heb 🙂

  9. Kurt schreef:

    Ik heb vandaag de info gekregen dat mijne pas eind juli geleverd zou worden 🙁
    Zonet de dealer ook maar eens gevraagd waar, bestelling in week 8 gedaan en levering week 31 🙁

  10. Cds schreef:

    ellendig 🙁

  11. Key-logger schreef:

    Da’s balen die lange levertijden, zelf ook besteld met verwachtte levering in me, zal dus makkelijk juni / juli kunnen worden. Het schijnt dat Pon nederland slechts 2 cupra s per week geleverd krijgt, dus……

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten